ANNONS
Annons

tips på filter att börja med ...

Produkter
(logga in för att koppla)

olah46

Aktiv medlem
Jag undrar om ngn kan komma med lite tips på filter som kan vara roliga att börja med. Har inte provat det tidigare och undrar vad som kan vara bra/kul att börja kika på. Jag har Nikon D70,18-70,105macro,100-300mm 82mm.
 
Tja, polarisationsfilter är ju en väldigt bra början. Gör att du får lite mer tryck i färgerna och tar bort en del reflektioner i vatten och glas. Finns två typer av polarisationsfilter, linjära och cirkulära, det är cirkulär man ska använda till digitalkamera för annars kan det bli problem med autofokusen och jag tror även att ljusmätningen kan få problem.

UV filter använder många som skyddsfilter och låter sitta på för jämnan. Men det tar även bort uv-strålning och tar bort den där grådaskiga dimman som det kan bli på vissa bilder. I motsats till polarisationsfiltret så stjäl det här filtret inget ljus.

Annars så finns det ju avtonade gråfilter som kan vara bra när himmeln är för ljus i förhållande till marken, finns i olika styrkor. Det finns sådana som skruvas fast på linsen men då hamnar alltid linjen i mitten. Bättre med ett filtersystem som Cokins P-serie som är mycket populär. Där kan man justera filterna upp och ned i en hållare och få brytningen som man vill. En annan kul grej kan vara gråfilter som blockerar ljus. Används när man vill ha långa exponeringar fast ljuset är för starkt och man skulle få överexponerat annars. Används också för att kontrollera skärpedjupet när inte bländaren räcker till.

Annars finns det ir-filter också som bara släpper igenom infrarött ljus och kan ge rätt så skumma bilder.
 
Avenue skrev:
UV filter använder många som skyddsfilter och låter sitta på för jämnan. Men det tar även bort uv-strålning och tar bort den där grådaskiga dimman som det kan bli på vissa bilder. I motsats till polarisationsfiltret så stjäl det här filtret inget ljus.

På digitala kameror har UV-filter ingen som helst effekt eftersom det redan är inbyggt UV skydd i kameran.

Lite ljus stjäl dom (0.10), men knappast märkbart, därimot så kan dom ge oönskade effekter i motljus samt något sämre skärpa om man inte använder top of the line filter.

Enda anledningen att använda det är för att skydda linsen mot smuts och slag, dvs en billig försäkring om man inte redan har en sådan.

kent.
 
Personligen gillar jag mitt softfilter, ger en spännande effekt när man fotar t.ex. växter eller personer (porträttbilder). Har en bild på några tulpaner på min sida som är tagna med mitt softfilter. Kanske inte världens bästa bild, men du ser effekten i alla fall.
 
J.J. skrev:
Personligen gillar jag mitt softfilter, ger en spännande effekt när man fotar t.ex. växter eller personer (porträttbilder). Har en bild på några tulpaner på min sida som är tagna med mitt softfilter. Kanske inte världens bästa bild, men du ser effekten i alla fall.

Vart fick du tag på Softfiltert?
 
Jag köpte det hos Cyberphoto, tror inte att dom har så många storlekar dock. Såg bara 52mm och 62mm, men dom kanska kan ta hem andra storlekar?
 
Softning tycker jag gör sig bäst i efterbehandlingen om man nu vill ha det. Så har man alltid ett skarpt original kvar. Dessutom kan man ju softa på så många sätt i PS, större variation..
 
harryett skrev:
Polfilter. se till att du skaffar den Cirkulära varianten och inte dne linjära

Tycker nog linjärt polfilter fungerar bra på min 300D. Att man ska behöva dyrbara cirkulära till autofokuskameror är lite överdrivet. Går att fynda begagnat.
 
jeskata skrev:
Tycker nog linjärt polfilter fungerar bra på min 300D. Att man ska behöva dyrbara cirkulära till autofokuskameror är lite överdrivet. Går att fynda begagnat.

Bara gött att det funkar för dig.
Jag vet att det inte gör det för alla
 
Jag såg för ett bra tag sen att B+W hade ett plug-in för graduellt ND-filter. Just effekten man får med graduellt ND-filter är väl ett av få som inte går att fejka i datorn? Visst kan man kombinera 2 exponeringar, men det är inte så B+Ws plug funkar.

Var hämtar den in detaljerna om man nu har en bild som har utfrätt solnedgång eller igensotad förgrund?
 
paco skrev:
Var hämtar den in detaljerna om man nu har en bild som har utfrätt solnedgång eller igensotad förgrund?

det gör den inte.
den kan bara framhäva det som redan finns där.

ironiskt nog tror jag att plug-in filtret funkar bättre på inscannade analoga negg än på digitalbilder.

film bränner inte ut högdagrar lika lätt.
Å andra sidan är det lättare att förlora detaljer i skuggor ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.