ANNONS
Annons

Tips på filmkamera mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Hej,

Är lite småsugen på att skaffa en begagnad filmkamera, helst en mellanformatare, men jag känner mig helt lost. Jag är rädd för att jag kommer att behöva krångla med reparationer och leta reservdelar osv. Är det någon som kan tipsa om vad man kan leta efter för max ett par tusenlappar.

Alternativt en fullformatare, en Nikon i så fall också helt mekanisk.

/Rikard

En tvåögd spegelreflex kanske? Själv har jag en Rolleiflex Automat.. Du borde lätt kunna få tag i riktigt fin äldre Rolleiflex för runt 2000 spänn..

Sen så rekommenderar jag starkt en Nikon FM2 om du ska en mekanisk småbildskamera, det är en grym arbetshäst det.

Kolla ebay och hitta lite fina exemplar, sen hittar du säljare som har 100% positiv feedback och några tusen auktioner så brukar det gå fint.

En tvåögd spegelreflex kanske? Själv har jag en Rolleiflex Automat.. Du borde lätt kunna få tag i riktigt fin äldre Rolleiflex för runt 2000 spänn..

Sen så rekommenderar jag starkt en Nikon FM2 om du ska en mekanisk småbildskamera, det är en grym arbetshäst det.

Kolla ebay och hitta lite fina exemplar, sen hittar du säljare som har 100% positiv feedback och några tusen auktioner så brukar det gå fint.

Tack ska du ha! Kanontips. Blir till att ligga på ebay framöver.

Polaroid är en annan grej jag tycker verkar intressant. Tex Polaroid 600SE, men den verkar vara svår att hitta för de pengarna.

Mitt tips på mellanformat måste bli Pentax 67, fantastisk kamera med fantastisk optik.

Jo, jag äger en Pentax 67 också.. Men då är rolleiflexen mycket roligare då du kan fota ner till 1/8 sekund handhållet, medans Pentaxen kräver runt 1/125.. iaf för mig. Annars blir det skakningsoskärpa.

Om du inte vill riskera något krångel pga begagnad utrustning kanske en ny kamera kan vara tänkbar?

http://microsites.lomography.com/belair/

Den presenterades i förra veckan och går att förhandsbeställa nu. Det finns dock lite halvdåligt med information om hur bra glas det egentligen är i den.

Det som talar mot att jag själv skaffar den är att man måste gissa avståndet själv, men det finns ju många som tycker att det är enkelt.

Det som talar för tycker jag är att det är lätt att växla mellan tre bildformat i den. Så det går att testa lite allt möjligt i en enda kamera.

Jag har ett par Mamiyor 645 och en Fuji 645. Fördelen med dem är att man får ut 16 bilder 6x4,5 cm per rulle i stälet för 12 eller 8 st. Dessutom har dom inbyggd exponeringsmätare och bländarförval så det blir som att plåta med en vanlig modern DSLR. Fujin har till och med autofokus. Prisklass 3-5000:-

Men du kanske skall tänka igenom hela produktionskedjan. Har du grejer till framkallning och kopiering/scanning?

Billiga alternativ bara för att testa om du trivs med mellanformatet:
Rolleicord, billigare än Rolleiflex men lite smidigare att jobba med
Franka Bonafix superbillig lite bökig att jobba med
Franka Solida dito
Åsså alla Zeiss Ikon och Ikonta
De sista kan du hitta för ett par hundralappar, kanske värt att testa?

Hej,

Är lite småsugen på att skaffa en begagnad filmkamera, helst en mellanformatare, men jag känner mig helt lost. Jag är rädd för att jag kommer att behöva krångla med reparationer och leta reservdelar osv. Är det någon som kan tipsa om vad man kan leta efter för max ett par tusenlappar.

/Rikard
En Rolleiflex 6x 6 har ju visst statusvärde också ifall du ska avyttra den nångång.Men den bör vara i fint skick vilket du också får betala för.
Sen nämner du filmkamera-i den analoga världen är det nåt helt annat.Du menar fgivetvis en analog mellanformatskamera.

Tack för alla fina svar.

Jag har surfat runt lite mer och grottat ner mig lite i den här djungeln. Mamayia 645 är säkert en kanonkamera, men den ligger lite över budget. Dessutom är den inte mekanisk, utan kräver batterier om jag inte fattat fel. Den kommande belair verkar riktigt rolig, men jag är inte helt såld på "plastigheten".
Anledningen till att jag kollar på detta är att jag vill testa något som är annorlunda än den typen av fotografering jag gör nu. En helmekanisk TLR som klarar 6x6 verkar tillräckligt annorlunda :)

Har fastnat lite för Mamayia C-serien. Den verkar uppfylla det jag vill ha samt ligger precis vid smärtgränsen kostnadsmässigt. Några synpunkter?

Rolleiflex verkar också bra, men det verkar ju vara en djungel i sig själv. Letade runt lite men kunde inte inte ens bli klok på exakt vilka modeller som kör 6x6. Verkar finnas 35mm varianter också, och adaptrar och det ena med det andra.

Tack
/Rikard

Om man inte vill lägga pengarna på en Rolleiflex finns Yashica-Mat som är en utmärkt TLR¨som går att hitta billigt. 600:- betalade jag för min som är i kanonskick, ett köp jag inte ångrar en sekund.

En hasselblad 500c borde väl gå att hitta för några tusenlappar idag? Efter en snabb blocket sökning hittade jag en med två magasin och glugg för 4200:-

Auktion

Hej,

/Rikard

LPfoto.se har auktion i dec. Katalogen är klar nu och det kanske är nåt för dej

Antingen köper du en bladare eller så går du på en billig lådvariant för 6x6 för inga pengar alls. Rolleicordkopior typ Seagull. Jag har en som jag tagit en del trevliga bilder med. Skall inte föraktas!

Har småkollat lite på ebay och även budat på en del, men tyvärr har priserna alltid stigit över min budget.
I väntan på ett kap, så beställde jag precis en Holga 120gn för en billig peng. Jag resonerade som så att det kanske kan vara skönt att ha ett verktyg som tvingar en att släppa kraven på teknisk perfektion vad gäller skärpa och bildkvalitet. Samtidigt så får jag prova på mellanformat, film och 6x6.
Jag har redan en Epson 4490, som tydligen skall klara av att scanna in 6x6 hjälpligt. Det blir nog mitt första steg. Dvs, se till att få filmen framkallad så att jag kan scanna in den digitalt och kika på den. Eventuellt fixar jag framkallningen själv.

Nu behöver jag beställa lite film också. Någon som har några tips. Jag tänker mig någon supersnabb svartvit, en långsam färgfilm och eventuellt en svartvit dito.

Är det något mer man bör tänka på? Alla tips är välkomna.

Du kan också hitta film på Ebay, Beställer du större mängder kan det vara idé att titta på nätaffärer i Tyskland, som tex http://www.fotoimpex.de/, http://www.foto-erhardt.de eller http://www.macodirect.de. Dessa brukar kunna ha bra priser, men frakten är ofta dyr.

Av snabba svartvita filmer finns det Kodaks T-max 3200 och Ilford Delta 3200, har inte testat någondera. Om du kan framkalla själv så går det även att pressa Tri-X ordentligt och ståframkalla, med ganska gott resultat. Jag har testat pressa till både 3200 och 6400 med gott resultat. Vet dock inte hur detta står sig jämfört med de båda ovan. Du kan läsa på om ståframkallning i Rodinal ifall det intresserar, det finns massor på nätet om det.

För färgfilm beror det på vad du vill ha. Jag har inte så bra koll på färgnegativ, de filmer jag använder och är nöjd med är Kodaks Ektar (om du vill ha mättade färger) eller Kodaks Portra (om du vill ha mindre mättade färger). Fujis utbud kan jag inte.

För svartvit långsam film kan du prova Kodak T-max 100 eller Ilford PanF+, båda är trevliga filmer.

Där är några tips på film att börja med, Tri-X tycker jag skulle vara en god start, speciellt om du kan framkalla själv och därigenom kan pressa den som du vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar