Annons

Tips på förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lampan är helt rätt. Opemus är en apparat som klarar negativ upp till 6x6. Den du har är gammal. Dessvärre har den ingen filterlåda. Det betyder att du måste använda multigradefilter för placering under optiken, vilka är svårare att få tag på och dessutom dyrare.
 
Lådan till vänster i bilden med förstoringsapparaten ser ut att vara en gammal variant av multigradefilter. Jag fick ett gäng sådana en gång med en Durst 606. Tyvärr kunde jag inte prova dem för de hade legat på fel ställe (fuktigt och kallt) så de hade delaminerat.
 
Lådan till vänster i bilden med förstoringsapparaten ser ut att vara en gammal variant av multigradefilter. Jag fick ett gäng sådana en gång med en Durst 606. Tyvärr kunde jag inte prova dem för de hade legat på fel ställe (fuktigt och kallt) så de hade delaminerat.
Det är inte färgkopieringsfilter m/äldre då, eftersom det är tre fack i lådan?
 
Det borde vara en lampa utan text på. Risken finns att kondensorn projicerar texten så den syns på den färdiga bilden
 
Jag tror det skall vara en PF603 med lampkolvens diameter 60 mm, åtminstone om du tänker kopiera 6x6 neg, Om du väljer en lampa med mindre kolv får du ljusavfall i hörnen.
Molander&Sons fotokatalog 1956-1957 säger att det skall vara en opallampa 75 W till denna apparat.
 
Forstöringsapparat

Som rubriken anger... är det någon som har tips på en bra förstoringsapparat? Har fått bra fart på min framkallning i badrummet nu och har samlat på mig en hel hög med negativ, som jag gärna skulle vilja se på papper. Så jag håller ett öga på Blocket men vet inte riktigt vad som är bra eller inte.

Fotar bara i svartvitt och helst skulle jag väl vilja kunna framkalla både 135 och 120 mm format, fotar lite i båda. Men 135 räcker också till att börja med, om jag kommer över en förstoringsapparat någorlunda billigt...

Så några märken man bör hålla utkik efter eller nåt man bör undvika? Vad använder ni?

Jeg har et Leitz Focomat 1C med originalt objektiv og lang pelare.(80 cm) samt
automatisk skarpinstellnig.
Jeg kjöpte den privat for ca. 11 år siden men har aldri brukt den,gikk over til digitalt.
Denne og en dagslysfremkaller kan du få gratis om du er interessert.
Jeg bor i Mariestad så eventuell transport får vi snakke om senere,
Hilsen David Nilsen.
 
mörkrum, https://www.blocket.se/vi/76561157.htm

Som rubriken anger... är det någon som har tips på en bra förstoringsapparat? Har fått bra fart på min framkallning i badrummet nu och har samlat på mig en hel hög med negativ, som jag gärna skulle vilja se på papper. Så jag håller ett öga på Blocket men vet inte riktigt vad som är bra eller inte.

Fotar bara i svartvitt och helst skulle jag väl vilja kunna framkalla både 135 och 120 mm format, fotar lite i båda. Men 135 räcker också till att börja med, om jag kommer över en förstoringsapparat någorlunda billigt...

Så några märken man bör hålla utkik efter eller nåt man bör undvika? Vad använder ni?

https://www.blocket.se/vi/76561157.htm
 
Jag tycker att Fujimoto G70 är en bra maskin och lättjobbad som tar alla format upp till 6 * 7 cm. Smart lösning där man kan välja kondensor eller difusljus bara genom att vända på ljuslådan och att man inte behöver olika kondensorlinser för de olika formaten. En annan smart funktion är att man kan blända ned lampan för att få längre tider om man gör små förstoring till exempel.

Men rent generellt så är förstoringsoptiken det som avgör mest hur bilderna blir, med andra ord funkar i stort sett alla apparater bara de lyser någorlunda jämt.
 
Jag tycker att Fujimoto G70 är en bra maskin ---
Det håller jag verkligen med om.

Har haft ett antal olika förstoringsapparater genom åren, men Fujimoto G70 blev min favorit. Har den t.o.m. liggande kvar trots att det var väldigt längesedan jag fotade analogt (borde förstås därför ha sålt iväg den för längesedan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.