Annons

Tips på förslag (s/v)

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Undrar lite kort vad man kan göra mer, rent praktiskt, för att få känslan av ett gammalt foto (syftar då på Photoshop)?
Bilden är tagen med Leica M2 plus Superia 200 ASA.
Har konverterat den i Photoshop till s/v.

/Anders
 

Bilagor

  • gammal_vagn_svartvit_2_smal.jpg
    gammal_vagn_svartvit_2_smal.jpg
    46.1 KB · Visningar: 272
Man kan ju sepiatona den.
Detta är visserligen gjort i PP (Picture Publisher)..men det är väl liknande i PS.
 

Bilagor

  • gammal_vagn_svartvit_2_smal.jpg
    gammal_vagn_svartvit_2_smal.jpg
    39.9 KB · Visningar: 267
"Tips på förslag på idéer på uppslag på råd..."

F'låt, kunde inte låta bli. Tråkigt på jobbet och synonymordboken inom räckhåll... :) ;-)

Kims tips på förslag var dock ypperligt så länge man inte lägger för mycket sepia!
 
Hmmm... har inte Photoshop tillgängligt just nu, men i CS torde det finnas bakom "Filters" i samma meny som "adjustments" och "canvas size" etc.

Själv använder jag B/W Pro från

www.theimagingfactory.com

och där finns sepia tone tillgängligt. Kan laddas ner för 30 dagars prövotid - och sen går serienummret att hitta på nätet för den som orkar leta ;-)
 
Ja, det beror vä lite på vad man menar med gammal. Om det ska se ut som nya foton gjorde då eller om det ska se gammal och slitet ut eller...
Jag gjorde tre exempel som följer här:

Denna gjorde jag genom att sepiatona, lägga på "noise" och sedan lite gaussian blur.
 

Bilagor

  • gammal_vagn_noise_gb.jpg
    gammal_vagn_noise_gb.jpg
    46.1 KB · Visningar: 159
I denna är det samma förfarande, men jag har dragit upp ljus och ner kontrast lite.
 

Bilagor

  • gammal_vagn_noise_gb_bc.jpg
    gammal_vagn_noise_gb_bc.jpg
    44.4 KB · Visningar: 155
Här har jag lagt på sepia och sedan lekt med filtret "lens blur".
 

Bilagor

  • gammal_vagn_lens_blur.jpg
    gammal_vagn_lens_blur.jpg
    48.2 KB · Visningar: 154
En annan sak du kan testa är att göra som i mitt första exempel tex och sedan läga på ytterligare en omgång med gaussian blur, fast denna gången med ganska stor radie. Sedan väljer du "Fade Gaussian blur" i Edit-menyn. Sedan kan du leka lite med "Modes" och "opacity".

Detta han även användas på "omanipulerade" färgbilder för att lägga på softfilter (normal) eller för att få en såndär "drömsk" (screen) effekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.