Annons

tips på följande kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
sigma sd10, bra köp?

hejsan! måste tacka för en underbar sida!

nu är det så att jag fastnat för fotografering och tänker köpa mig en liten rackare..

har tänkt mig en kamera som ska ha följande krav:
snabb( ska fota mkt sport;snowboard/skate, mm)
bra batteritid
fin upplösning..
har väl sisådär 9000skr att fiffla med..

de kamerorna jag tittat på är följande:
sigma sd10 ( gammal, men verkar fin? )
canon eos 300d/350d
olympus e-300
sony f-828

har ni några förslag...
kanske ska tillägga att jag har ett fint vidvinkelsobjektiv här hemma från en eos 3 (analog)..

/calle
 
jag kan bara rekomendera 350D.

Har testat SD9 men den sög ärligt talat.. Dessutom ser den ut som en gammal rysk ljusläckande kamera av något slag (om det nu spelar någon roll)

350D´s AF är betydligt snabbare och exaktare än SD9

storleken på 350D har inte gjort mig något, jag köpte till v-greppet eftersom jag fotar mycket porträtt

nu har jag snart fotat i 2 veckor med samma batterier (2st i v-greppet) så batteritiden kan jag inte klaga på


FPS är väl ingen höjdare på 350n där är 20D bättre om man nu måste ha så snabb kamera (det har jag aldrig behövt)

Vet inte vad du har för vidvinkel, men eftersom 20D 300D 350D osv croppar bilden 1.6 gånger så kanske det inte blir så mycket vidvinkel när du sätter den på digitalhuset

te.x 10mm på eos3 blir 16mm på digitalhus


Gå in till din lokala fotohandlare och känn lite på grejjerna. Det ska ju kännas bra också


Lycka till med ditt köp
 
Sony är enligt mig en låångsam kamera, ite att rekommendera

EOS 300D Långsam uppstart, annars ganska ok enl dom flesta,

EOS 350D, är nog den snabbaste av dom du har räknat upp. känns som om denna är den som är den man kan rekomendera mest.

dom andra 2 vet jag inget om, men det är nog lättare att hitta objektiv till Canon, finns fler att välja på.

känns som om det är lämligt med Canon om du redan har objektiv till EOS, dock så blir itne vidvinkeln lika viiid på en 300D eller 350D, du får 1,6x brännviden, förenklat sagt, det kommer fler kommentarer om vad det egentligen heter då det är ganska många här som gillar att märka ord (inkl mig själv ibland)
 
okej.. då får det väl bli en 350d

1 fråga!

tänkte beställa från pixxass.de
6500 för huset är ganska billigt...

är det någon här som beställt därifrån?
hur fungerar frakten, hur gör man m.m?

calle
 
kan inte svara dig på det, Men mitt tips är att inte snåla och köpa Lokalt

Det lönar sig i slutänden i allafall
 
okej..

men jag har hittat en begagnad 10d med batterigrepp osv för 6500kr..

är inte det något att titta på?
 
jag var ute och kände på en 350D för nån vecka sen och tyckte den känndes för liten.
jag fick inte tillräckligt bra grepp om kameran.
men det beror kanske på hur stora händer man har, själv har jag händer som är lite större än dasslock, så containerlock kanske är ett passand ord för dom.
det är möjligt att man får bättre grepp om kameran med ett batterigrepp, då det förlänger kameran höjdmässigt.

tänk på att det är en investering som ska hålla ett tag, så du inte om nån månad kommer på att händerna inte får plats eller att du har för dåligt grepp om kameran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.