Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

robert68

Medlem
Jag är en nybörjare på fågelfotografering. Är inne på mitt 2:a år. Jag är inne ofta här på fotosidan och läser och tittar på fina foton på fåglar. Nu till min fråga. Jag är i första hand intresserad av rovfåglar och funderar på att skaffa mig någon form av gömsle och ev ett bättre objektiv typ 400 mm.
Kan man lura rovfåglarna så att de kommer i närheten av mig i mitt gömsle? Har ni något tips att komma med? När det gäller gömslen är jag inne på nåt som är lätt att bära med sig. Köpa ett camo nät och en stol att sitta på kanske.

För att mata rovfåglar måste man ha tillstånd från länsstyrelsen, vilket inte är det enklaste att få och det finns en massa regler kring detta. Det enklaste du kan göra är att hyra sittningstid i redan färdigställda gömslen och en dag brukar ligga runt 1500 kr / person.

Tips kring gömslen finns i massor här på FS, bara att söka i forumen.

// Daniel

För att mata rovfåglar måste man ha tillstånd från länsstyrelsen, vilket inte är det enklaste att få och det finns en massa regler kring detta. Det enklaste du kan göra är att hyra sittningstid i redan färdigställda gömslen och en dag brukar ligga runt 1500 kr / person.

Tips kring gömslen finns i massor här på FS, bara att söka i forumen.

// Daniel

Ser ut som om det går bra att utfordra med vilda djur.

http://www.lansstyrelsen.se/jamtlan...todutfodring-av-vilda-djur/Pages/default.aspx

Så det blir väl till att tala med någon som har jakträtt där man vill fotografera.

Ja då är det väl bara att köra om man har tillgång till döda vilda djur. Men vill man ha något mer regelbundet arrangemang så kan det bli svårt och kräver både mycket jobb och kontakter. För att få ut mest av det så är det också mer eller mindre nödvändigt att bygga ett stationärt gömsle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar