Annons

Tips på externa hårddiskar till Macbook

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan rekommendera denna:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&product_id=1580136

Den har både USB 2.0 och Firewire 400 & 800. Dessutom innehåller den två diskar och går att konfigurera som RAID 1. Då speglas samma information på de två diskarna vilket ger dubbel säkerhet. Finns i två varianter, en 1Tb (500 Gb i RAID 1) och en 2 Tb (1 Tb i RAID 1).

Har den mindre själv och har haft den i två år utan problem. Lagrar endast bilder på den. Skulle en disk gå sönder byter man bara ut den. Sedan kopieras informationen automatiskt över från den friska disken. Risken att två diskar skulle gå sönder exakt samtidigt är förmodligen försumbar om man nu inte skulle tappa hela lådan från hög höjd eller köra över den med bilen.

/Pär


Tack för tipset Pär!

Den här verkar bra med bubbla diskar.
Känns som ett säkert alternativ.

/jp
 
giganten

Tror elgiganten har en 1 TB Iomega för runt 700:-, mac os tar hand om all extern hårdvara som om det vore en del av datorn, så det är inte så mkt du behöver fundera över.
 
Måste erkänna att jag är lat. Har i många år backat upp bilderna i min dator med hjälp av programvara som jag kört en gång per vecka. Smått jobbigt måste komma ihåg att starta körningen och låta datorn stå på över natten. Går något fel måste man rätta felen och låta den köra nästa natt. 500 gb bilder tar sin tid och jag vet andra som har mycket mer.
Sedan något halvår kör jag istället en Nas-server med Raid 1. Det är en Q-nap 219 Pro med 2 st Seagate diskar på 1,4 TB/st. Totalkostnad var cirka 7000 kr. Fungerar suveränt och jag gillar programvaran som gör jag kan ställa in när servern skall stänga ner och när den skall vakna. Detta kan man ställa in per dag om man vill. Den tar också lite ström i jämförelse vilket är bra för miljön och plånboken. Sedan har den mängder av andra funktioner som jag inte använder som nerladdning, ftp, web, iTunes med mera med mera.
Den är dessutom tyst och håller diskarna på hyfsade temperaturer.
När det var som varmast i somras med 30 grader i mitt rum var diskarna aldrig varmare än 45 grader.
Jag tycker detta är en perfekt lösning för en latmask.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.