Annons

Tips på externa hårddiskar till Macbook

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!
Jag har alltid kört PC men har nu bestämt mig att köpa en Macbook Pro.
Till den har jag tänkt köpa en extern hårddisk som backup för bilder.
Har tidigare till pc haft mycke problem med externa hårdiskar, speciellt från Western digital.
Undrar om någon kan rekommendera en bra extern disk till Macbooken?
Har läst om flera och alla låter ju bra.
Något speciellt man ska tänka på vid köp av extern disk till mac?
Är ganska ny inom "Mac världen".
Tittar på diskar på minst 500 Gb.

Tack på förhand!

Mvh Johan
 
Tänk på att de ska ha Firewire 800. Jag har själv blivit förtjust i WesternDigital MyBook Studio edition. De är snabba och bra och dessutom ganska snygga.

M
 
Jag har en liten Western digital My Passport på 240 GB som jag använder som back-up. Framförallt på resor. För mig var det viktigt att den drivs av strömmen från USB, så jag slipper en strömförsörjningsenhet till.
Just nu går den som USB-disk till min Time Capsule som behöver mer plats för att backa upp 4 macar i huset.
Det gör att den får slita mer än normalt när 2 Macar startar sina back-ups varje timme. Ännu har den inte visat någon svaghet.
Tror du nu kan få dem i storlekar som närmar sig 500 GB.
 
Jag har två WD diskar på vardera 1 TB. Den ena står som en ren backup med Time machine, den andra som en "slaskhink". De har fungerat klanderfritt under drygt ett år. Tidigare har jag haft LaCie och de har alltid strulat förr eller senare. Antingen pajade nätadaptern eller själva disken.

Annars finns en snygg raidlösning från CalDigit som jag är lite sugen på. Den finns i flera versioner. Råkar ha en bild från ett reklamfotouppdrag.

Tänk på att formatera den som "Mac OS Extended (journalförd)" annars fungerar inte indexeringen.

http://www.janssondata.se/web/sale/caldigit.html
 

Bilagor

  • raid.jpg
    raid.jpg
    92 KB · Visningar: 789
Senast ändrad:
Frågan är om du vill ha en extern disk som du kan backa upp bilderna på när du är ute och fotar eller på resa? Eller skall du ha en lösning för att backa upp bilderna hemma och som inte behöver vara portabel?
Under längre resor har jag alltid med min MacBook air samt minst en portabel disk. Den portabla disken har jag alltid skild ifrån lap topen. Skulle lap topen bli stulen så har jag ändå kvar bilderna på en extern disk.
Hemma har jag bilderna på en Q-Nap server med Raid. Det gör att jag kan komma åt bilderna från vilken dator jag vill i huset.
 
Tidigare har jag haft LaCie och de har alltid strulat förr eller senare. Antingen pajade nätadaptern eller själva disken.

Satt precis själv och letade diskar till bl.a Mac.
Hade kollat in mig på en LaCie Rugged 500gb eftersom jag ska ha den med på långa resor och läst skrämmande haverihistorier om WD's passport serie. Men nu verkar jag ju ha anledning att oroa mig iallafall.

Vad är det för LaCie du haft??


//Fredrik
 
Hej,

jag har kört flera olika men LaCie rugged är de enda som hållit för mig. Jag kör dem via FireWire800 så slipper man släpa på något extra nätagg. De som brakat (förr eller senare) har alla varit USB diskar.

My $0.02
/Martin
 
Satt precis själv och letade diskar till bl.a Mac.
Hade kollat in mig på en LaCie Rugged 500gb eftersom jag ska ha den med på långa resor och läst skrämmande haverihistorier om WD's passport serie. Men nu verkar jag ju ha anledning att oroa mig iallafall.

Vet inte om det beror på vårt förnamn men jag har samma erfarenhet av LaCie som Mats Ögren. Jag har haft ett antal La Cie diskar under åren och de har alla kraschat inom ett par år. Ingen av dessa har varit portabel.
Den sista var en Porche Design som jag körde som back-upp för bilder. Den gick inte särskilt ofta men dog inom 2 år.
Den börja tveka att spinna igång. Man hörde hur den försökte få fart på disken gång på gång. Efter en massa försök finn den till sist sprutt på disken och sedan gick den till jag stängde av den.
Problemen blev värre och värre och till sist vägrade den helt.
Så för min del blir det ingen mer La Cie disk.
 
Hej,

jag har kört flera olika men LaCie rugged är de enda som hållit för mig. Jag kör dem via FireWire800 så slipper man släpa på något extra nätagg. De som brakat (förr eller senare) har alla varit USB diskar.

My $0.02
/Martin

En liten lättnad. Har du någonsin behövt köra med USB'n för extra ström?
 
Satt precis själv och letade diskar till bl.a Mac.
Hade kollat in mig på en LaCie Rugged 500gb eftersom jag ska ha den med på långa resor och läst skrämmande haverihistorier om WD's passport serie. Men nu verkar jag ju ha anledning att oroa mig iallafall.

Vad är det för LaCie du haft??



//Fredrik
Den senaste var en 500 GB. Kan tyvärr inte se någon modellbeteckning. Sedan har jag ett par äldre diskar liggande i någon låda. De var på 250 GB tror jag. En av den funkar nog fortfarande, (om jag skaffar en ny nätadapter) men jag vågar inte lita på dem.

Fast WD låter ju inte heller särskilt driftsäkra...

Men du kan skaffa vilken disk som helst, det behöver ju inte vara till Mac.
 
Tänkte nog mest på LaCie för att den hade FW800 och var "stötsäker", så den verkade praktisk för resor. Sen funkar den väl till både mac å pc.
 
Tänkte nog mest på LaCie för att den hade FW800 och var "stötsäker", så den verkade praktisk för resor. Sen funkar den väl till både mac å pc.

Beror på hur man formaterar dem. Macen läser FAT och NTFS från PC men PC läser inte Macens HFS+.
Påstås att HFS+ tar tillvara utrymmet bättre och har mindre risk för fel i katalogen. Man behöver ju inte heller optimera mac diskar. Det sköter de själva.
 
En liten lättnad. Har du någonsin behövt köra med USB'n för extra ström?

Ursäkta dröjsmålet med svar. Nej, har aldrig behövt USBn för "extra" strömförsörjning.

BTW. De första jag hade var formaterade för Windowsstöd, men numera kör jag bara Macformat.

/Martin
PS. Jag kan naturligtvis inte garantera hållbarheten på LaCie rugged utan delger bara mina erfarenheter.
 
Problemet med LaCie är oftast inte själva diskarna, utan lösningen som LaCie har använt sig av. Det är fallerande trafosar, eller interfacekort. Jag har själv haft två laCie som kraschat. Den ena lyckades jag rädda datan på genom att montera in den i en stationär. Min far har haft två porsche design som båda lagt av. Det räckte för mig..

Nu kör jag en WD mybook 2x500GB som standalone backup samt en Netgear NV+ 4x500GB XRAID som NAS. Den har tuggat på nu sedan jag köpte den för 1,5 år sedan utan problem.

Det som är problemet i de flesta externa är att de saknar fläkt. Det blir helt enkelt för varmt om man ska köra den kontinuerligt. Därför är mitt tips att titta på en lösning som har fläkt. Min NAS håller runt 33 grader med en rumstemperatur på 22-23 grader nu i sommarvärmen.
 
Det som är problemet i de flesta externa är att de saknar fläkt. Det blir helt enkelt för varmt om man ska köra den kontinuerligt. Därför är mitt tips att titta på en lösning som har fläkt. Min NAS håller runt 33 grader med en rumstemperatur på 22-23 grader nu i sommarvärmen.

Fast versioner med fläkt måste ju vara just externa snarare än portabla, eller har jag fel? Får för mej att fläkten skulle göra hela apparaten ganska skrymmande, mest ett problem för min del och kanske inte för trådskaparen.
 
Tack för alla svar!

Jag kommer använda disken hemma vid arbetsplatsen så behöver inte vara jätteliten och portabel för resor o dyligt.
Har kanske haft otur med mina WD innan eller så har felet kommit upp av min ständigt strulande gamla PC.
Kanske ska kika på en nyare variant av WD till mac som drivs via firewire.
Formaterar man disken efter Mac:s system när man köpt den eller ska man titta efter diskar färdiga för mac?
Kanske dum fråga men känns bra o fråga här bland så många kunniga så man inte gör något felköp.

/Johan
 
Iomega

Jag kan rekommendera denna:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&product_id=1580136

Den har både USB 2.0 och Firewire 400 & 800. Dessutom innehåller den två diskar och går att konfigurera som RAID 1. Då speglas samma information på de två diskarna vilket ger dubbel säkerhet. Finns i två varianter, en 1Tb (500 Gb i RAID 1) och en 2 Tb (1 Tb i RAID 1).

Har den mindre själv och har haft den i två år utan problem. Lagrar endast bilder på den. Skulle en disk gå sönder byter man bara ut den. Sedan kopieras informationen automatiskt över från den friska disken. Risken att två diskar skulle gå sönder exakt samtidigt är förmodligen försumbar om man nu inte skulle tappa hela lådan från hög höjd eller köra över den med bilen.

/Pär
 
Tack för alla svar!

Jag kommer använda disken hemma vid arbetsplatsen så behöver inte vara jätteliten och portabel för resor o dyligt.
Har kanske haft otur med mina WD innan eller så har felet kommit upp av min ständigt strulande gamla PC.
Kanske ska kika på en nyare variant av WD till mac som drivs via firewire.
Formaterar man disken efter Mac:s system när man köpt den eller ska man titta efter diskar färdiga för mac?
Kanske dum fråga men känns bra o fråga här bland så många kunniga så man inte gör något felköp.

/Johan

Du kan formatera disken med Macens eget program. Du hittar det i Program/Verktygsprogram/Skivverktyg. Kom bara ihåg att använda "Mac OS Extended (journalförd)", annars indexeras inte disken och följaktligen kan inte Spotlight (Söksystemet i Mac OSX) hitta filerna.
 
Problemet med LaCie är oftast inte själva diskarna, utan lösningen som LaCie har använt sig av. Det är fallerande trafosar, eller interfacekort. Jag har själv haft två laCie som kraschat. Den ena lyckades jag rädda datan på genom att montera in den i en stationär. Min far har haft två porsche design som båda lagt av. Det räckte för mig..

Jag har bara haft en, Porsche Design, och den strulade efter ett halvår. Började låta väldigt högt och hade också start-up problem.

Vågade inte lita på den, stoppade den i garderoben i 2 år. Tog fram den i maj i år, och den verkar funka ok till och från. Men det är inget jag litar på nu.
 
Har haft 8 st Lacie USB-diskar (250Gb-1Tb... sålde den ena (7 kvar) - alla fungerar felfritt.

Alla 3.5-tummare med extern strömkälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.