** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tips på era standard-över- o underexponeringar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nishiki skrev:
Jag håller inte med, om man exponerar digitalt efter lågdagrar (eller överexponerar) finns risken att högdagrarna "klipper" och blir utfrätta. Händer detta finns det såvitt jag vet inget bra sätt att rädda högdagrarna.
Rent subjektivt upplever de flesta att igengrodda lågdagrar är lättare att acceptera (stör mindre) än utfrätta högdagrar (om man nu ska välja mellan pest och kolera).

/Michael

Det handlar som sagt inte om att blåsa ut högdagrarna, utan att exponera såpass att man INTE gör det. Då får man minimalt med brus i skuggorna..

Varför man inte ska underexponera/varför det är viktigt att sätta exponeringen?

Se nedan..
 
exempel:

1D MkII ISO3200, 1 steg överexponerad och neddragen 1 steg i Camera RAW. 100% Crop
 

Bilagor

  • 3200.jpg
    3200.jpg
    46.3 KB · Visningar: 384
1D MkII ISO400 underexponerad 2 steg och lyft 2 steg i Camera RAW.
 

Bilagor

  • 400+2.jpg
    400+2.jpg
    45.5 KB · Visningar: 381
Om jag skulle standard över- eller underexponera (mot vad jag för ett speciellt motiv och resultat behöver göra) så skulle mina negativ bli mera svårkopierade. Därför har jag varken några över- eller underexponeringstips. Rätt exponering för varje motiv är enda framkomliga vägen för mig.
 
Clownfish skrev:

Men det var inte det jag undrade över. Frågan är: Hur mycket ljusare eller mörkare än medelgrått kan man anse att vissa motiv är.
Snö: 1-2 steg över?
En kväll framför strandbrasan: Flera steg under/ så mycket att jag kan handhålla kameran?
Ansiktet hos en medel-kaukasier : på nollan?
Ansiktet hos en "ordentligt" mörkhyad: Nåt steg under, eller normalexponera och anpassa sedan?

Man kan inte generellt säga något egentligen eftersom alla kameror har olika exponeringsmätning, det kan diffa upp till ett ½ steg mellan två kamreror, alltså om jag säger att man bör ha +2,5 på detta motivet, så kan det bli helt utfrätt med din kamera.

Så, nej... Jag har inga bestämda lägen utan går på magkänslan....det händer dock att jag får magknip ibland ;)
 
Graal skrev:
Om jag skulle standard över- eller underexponera (mot vad jag för ett speciellt motiv och resultat behöver göra) så skulle mina negativ bli mera svårkopierade. Därför har jag varken några över- eller underexponeringstips. Rätt exponering för varje motiv är enda framkomliga vägen för mig.

Så är det ju...speciellt med diafilm, men även med S/V. Labben klarar ju ganska grova missar med färgneg. Men precis som med RAW blir kvalitén usel om man underexponerat.

Ungefär som när jag lämnade in en ISO400 färgneg som jag kört nattbilder med.. När jag fick kopiorna så sa jag:
- Sa jag inte att ni inte skulle korrigera exponeringen?
- Gör om, gör rätt! ;p
 
Jag exponerar nästan uteslutande i AV,mode.. har funnit det som det bästa och med aktiv kompensation så kallar jag det manuellt.

Enligt mig så är det den mänskliga hjärnan som arbetar manuellt och ingen ljusmätare...

Jag tror nog att det för min del ligger i snitt på - 2/3 steg, ibland ett helt steg minus och ibland "O".

Använder 1D..
Med min EOS 1n så låg nog snittet 1/3 steg högre.

Men såklart så beror det på situationen och ljuset där och då, sol och snö så blir det fort två hela steg +.


MVH Niclas,
 
Graal skrev:
Om jag skulle standard över- eller underexponera (mot vad jag för ett speciellt motiv och resultat behöver göra) så skulle mina negativ bli mera svårkopierade. Därför har jag varken några över- eller underexponeringstips. Rätt exponering för varje motiv är enda framkomliga vägen för mig.


Helt riktigt.
Alla hittar vi våra metoder.

Men jag måste ändå sticka in att det för min del oftast ändå hamnar minus 1/2 steg i förhållande till det som kameran rekommenderar mig.. Så visst kan man säga att det går att ge generella "tips". Men därmed inte sagt att in inställning fungerar för en annan fotograf:)!

Kör du med kalibrerade verktyg, kemi, film och kamera för att få jämn täthet i neggen osv så är det klart att slutresultatetn blir jämnare. Visst kan man till viss del överföra tex zoonmetoden till dslr men jag känner inte att det (med dslr) är ngt jag är tvungen till pga kvaliteten.


MVH Niclas,
 
Walle skrev:
Man exponerar givetvis som man vill. Jag varierar mellan hur jag exponerar. Men är det viktigt att få ut bästa möjliga resultat så gäller det att hålla högdagrarna så nära utfrätt som det bara går.

Jag håller med här. Iofs får jag oftast vid vanliga, icke-extrema situationer klart godkänt resultat oavsett om jag under- eller överexponerar ett helt steg, eller vad som helst där emellan. Så jag skulle inte vara allt för orolig om histogrammet är lite förskjutet åt ena eller andra hållet, det brukar gå att åtgärda i datorn. Men för bästa resultat gäller det som Walle skrev.
 
Om vi tänker oss att vi har diafilm, dvs måste pricka exponeringen, så har jag en lapp som jag skrev av från någon nu okänd fotobok för några år sedan.

Läses som så att om du spotmäter på följande "motiv" så skall du göra en exponeringskompensation på X steg för att få en normalexponerad bild.

-2: Svart

-1: Mörkgrönt, mörklila

0: Friskt grönt, Rött, Blå himmel

+1/2: Himmelslila

+1: Nordeuropeisk hudton, Orange, Ljus morgonhimmel

+1 1/2: Gult

+2: Vitt, Snö utan kontraster

Ta den för vad den är, en enkel guide och inga absoluta exponeringskompensationer för alla motiv. Kan dock vara till hjälp för diafotografer och andra som måste sätta sin exponering i kameran.
 
Martin: Intressant, det var precis nåt i den stilen jag frågade efter! Givetvis får man, som du sa tidigare, justera tumreglerna efter ljustillgång och andra variationer...

Nils: Hm, fattar faktiskt inte vad du menar (vilket andra tydligen gör, eftersom de håller med). "Rätt exponering för varje motiv" säger du, men det är ju precis det jag menar! Det är därför man t.ex. behöver överexponera ett snölandskap men underexponera en närstudie av en mörkhyads kropp - om man alltså vill ha en exponering som ligger närmare verkligheten än medelgrått.

I och för sig så anpassar sig ju även våra ögon för att eftersträva nån slags medelgrått, men som tur var inte tillräckligt bra, så det brukar ändå kännas rätt ljust en dag på fjället!

Har man tur är man asiat eller "sydlänning" med precis lagom brun hudton - då kan man faktiskt använda sin handflata som ungefärligt gråkort!
 
Bröllopsfoto

Hur skulle ni tex exponera brudpar, framförallt för att få täckning i brudklänningen? Och hur och var skulle ni mäta, nu pratar jag digitalt, med negativ film spotmäter jag oftast i brudparets ansikten och få fin täckning i både klänning och mörka kostymer, med digitalt blir oftast klänningen utfrätt..
 
Använda magen i tillägg till spotten i ansiktet.. kompensera lite extra för att inte få utbrända partier..

Kolla genomsnittet och så betrakta hur ljuset faller på klänningen.. Solen direkt på det vita är ju rena ödet.. Om inget val finns så blir det en stor överexponering speciellt om den fyller stor del av ytan..

Svåra lägen men allt handlar om hur ljuset faller på klänningen i fotografens perspektiv. inte minst beror det på hur ljusets karaktär är. Direkt sol eller indirekt diffuserad sol..

Ngr alternativexponeringar blir det säkert där..

MVH Niclas,
 
Clownfish skrev:
Har man tur är man asiat eller "sydlänning" med precis lagom brun hudton - då kan man faktiskt använda sin handflata som ungefärligt gråkort!
Även om hudfärgen skiljer, så är det väl ändå så att alla "sorters" människor har ungefär samma ton just i handflatorna? Afrikaner har väl inte bruna handflator, eller det kanske kan variera?
 
jimh skrev:
Även om hudfärgen skiljer, så är det väl ändå så att alla "sorters" människor har ungefär samma ton just i handflatorna? Afrikaner har väl inte bruna handflator, eller det kanske kan variera?

Nja.. iofs, men jag tänkte bara att vissa riktigt ljusa människor är för bleka, även i handflatan, för att klassas som "medelgrå".
 
Jag har märkt att jag tvingas ändra exponeringen rätt ordentligt beroende på vilket objektiv jag använder. Antagligen beror det på objektivens olika kontrastegenskaper och färg.
Jag fotar digitalt, så jag kollar resultatet och exponerar sedan på annat sätt om det behövs.
Histogram brukar jag skita i, då ett "perfekt" histogram kan ljuga rätt ordentligt om hur ljuset verkligen ser ut. Är det skumt ute och jag inte vill få det att se ut som dagsljus, ja då underexponerar jag tills det ser ut som i verkligheten, om det nu är vad jag vill uppnå.
Fotar man i RAW så är det inga problem alls att dra upp ett steg efteråt om man använt lågt ISO. Det är ju samma sak som att öka ISO i kameran.
 
Makten skrev:

...
Fotar man i RAW så är det inga problem alls att dra upp ett steg efteråt om man använt lågt ISO. Det är ju samma sak som att öka ISO i kameran.

Hur säker är du på det?
Jag gjorde nyss ett test. Och en bild som var rätt exponerad i iso 200 uppvisade mindre brus än en iso100-bild som var underexponerad ett steg och sen uppkompenserad i ACR.
 
Makten skrev:
...Är det skumt ute och jag inte vill få det att se ut som dagsljus, ja då underexponerar jag tills det ser ut som i verkligheten, om det nu är vad jag vill uppnå.
Fotar man i RAW så är det inga problem alls att dra upp ett steg efteråt om man använt lågt ISO. Det är ju samma sak som att öka ISO i kameran.
Jag gör tvärtom, är det skumt ute exponerar jag rikligt och mörkar bilden i Photoshop.

Ju snålare man exponerar desto mer brus i bilden, ett stegs underexponering ger så pass med brus att det är en tydlig skillnad mot en "korrekt" exponerad bild.

Och som Walle säger; bättre att exponera med högre ISO än att underexponera.
 
Walle skrev:
Hur säker är du på det?
Jag gjorde nyss ett test. Och en bild som var rätt exponerad i iso 200 uppvisade mindre brus än en iso100-bild som var underexponerad ett steg och sen uppkompenserad i ACR.
Det beror givetvis på vilken kamera man använder, och vilket program för att efterbehandla.
Det som händer i kameran när man använder högre ISO än "standard" (som oftast är lägsta, men inte alltid) är ju precis samma sak som att dra upp bilden i efterhand. Sensorn "ser" bilden som vid standard-ISO, och sen räknar kamerans mjukvara upp bilden, precis som du gör när du drar i regeln för exponering i t ex Photoshop Camera Raw eller liknande. Skillnaden är att kamerans mjukvara antagligen är lite bättre på det hela, eftersom t ex Camera Raw inte har tillgång till de precisa algoritmerna för uppräkningen, utan man har varit tvungen att hitta lösningen efteråt så att säga.

Hur som helst, jag menar att när det är skumt ute så vill jag oftast ha en skum bild, och alltså behöver jag inte dra upp den efteråt oftast. Och då känns det onödigt att exponera "rätt" histogrammässigt, eftersom bilden då blir alldeles för ljus. Det är säkert ingen nackdel, men det kan vara lite svårt att minnas det verkliga ljuset när man sen sitter och efterbehandlar, och alla bilder ser ut att vara tagna i dagsljus.

Dessutom är det utomordentligt onödigt att förlänga slutartiderna vid fotografering i dåligt ljus. Då tar jag hellre mer brus än skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar