Annons

HJÄLP! Har jag fått exponeringskompensationen helt om bakfoten?

Produkter
(logga in för att koppla)
forstheim skrev:
* Lär känna exponeringsomfånget för just den filmen du använder dig av. Du bör ta reda på när filmen sotar igen i skuggor och när den blir utfrätt i högdagrar.

Jah, och hur lär man exponeringsomfånget? Genom övning, eller står det på filmen?

En svart, vit och grå yta behöver exakt samma exponering. Du skall använda samma bländare och exponeringstid för alla tre ytorna, OM LJUSET SOM FALLER PÅ ÄR DET SAMMA.

Du skriver att en svart yta behöver mer ljus eftersom den är svart.
Det är precis det felet som kamerans mätare gör, den använder en rikligare exponering eftersom den känner av att det är litet ljus som kommer från motivet.
Vilket är fullt logiskt, motivet är ju mörkt. Och skall bli mörkt på bilden, därför skall exponeringen inte ökas, utan snarare minskas.

arneri skrev:
... alternativ låsa exponeringsmätaren vilket man göra med de lite mer avancerade kamerorna...

/Erik

Så om jag skaffar ett gråkort, låser exponeringsmätaren (Canon EOS 30) på gråkortet före varje bild jag tar, så borde mina bilder bli mycker bättre, är det så?

-Eeros

alcedo skrev:
Då borde du få en klockren exponering varje gång.

Detta förutsätter ju att du valt vad i motivet som skall tecknas som medelgrått. Exponering enligt gråkortet skall ju appliceras på något i motivet som man anser ska visas som medlgrått i förhållande till andra motivdelar..........
T.ex. Snön ska vara vit, sten i förgrunden svart och pojken kind skall vara medelgrå......

mipert skrev:
En svart, vit och grå yta behöver exakt samma exponering. Du skall använda samma bländare och exponeringstid för alla tre ytorna, OM LJUSET SOM FALLER PÅ ÄR DET SAMMA.

Nu blandade du till allt i mitt huvud igen.... ;)
...men.. vänta nu...då kanske.. få se...hmmmm.. om svart vit och grå yta behöver exakt samma exponering, varför blir det då fel om den tror att bilden är grå, istället för svart? Det blir exakt samma exponering ändå, oavsett om kameran vet att ytan är svart eller om den tror att ytan är grå? Hjälp, jag förstår mindre och mindre...

Holtin skrev:
Detta förutsätter ju att du valt vad i motivet som skall tecknas som medelgrått. Exponering enligt gråkortet skall ju appliceras på något i motivet som man anser ska visas som medlgrått i förhållande till andra motivdelar..........
T.ex. Snön ska vara vit, sten i förgrunden svart och pojken kind skall vara medelgrå......
Det är väl just det som är poängen med ett gråkort. Du mäter mot kortet som är 18% grått och precis vad kamerans mätare förväntar sig, låser exponeringen enligt det mätvärdet. Då skall vitt bli vitt och svart bli svart (givet att gråkortet befinner sig i samma belysning som motivet).

Walle skrev:
Angående pressning:

Någon skrev att man måste pressframkalla filmen när man pressar den, det stämmer inte. Pressframkallar gör man för att kompensera för underexponeringens kontrastsänkning. Fotar man väldigt kontrastrika motiv (En rockkonsert, t.ex.) så är det inte alltid nödvändigt att pressframkalla, kontrasten är tillräcklig i alla fall p.g.a. det hårda ljuset.

Jag antar att du refererar till mig, du har säkert rätt. Jag borde skirvit att du bör pressframkalla såvida inte motivet redan uppfyller kontrastomfånget.

Ursäkta......:)

Holtin skrev:

Oh, snälla nån, en till som rör om det igen :)
Nejdå, jag skämtar, fortsätt bara, jag kan ju inte lära mig det här om ni inte svarar.

Men vad menar du med att applicera exponeringen på något? Hur då applicera? Räcker det inte om jag hade hållit en gråkort i min utsräckta hand, låser exponeringsmätaren på gråkortet, sen fokuserar på pojken i snön och trycker av?

-Eeros

Jo det räcker, förutsatt att du vill att pojken skall tecknas medelgrått !

Det var det jag menade från början också, beklagar om jag rörde till det.

Eeros skrev:
...varför blir det då fel om den tror att bilden är grå, istället för svart...

Därför att om kamerans mätare tror att ytan är grå kommer den ge en exponering som återger den svarta ytan som grå. Överexponera alltså.

Kameran är dummare än min vänstra sko, den känner bara av hur mycket ljus som reflekteras från motivet.
Är det en svart yta blir det mindre ljus från motivet och för kameran betyder det att den ökar exponeringen.
Vilket är fel, att det kommer lite ljus från ytan beror ju på att den är svart.

Kamerans mätare förutsätter att du fotograferar ett normalmotiv, ett motiv som inehåller olika ytor.
Ljusa och mörka, vita och svarta, grå och röda.
Om hela motivet är svart tror kameran att det fortfarande är ett standardmotiv och ger en exponering som resulterar i en för ljus bild.

Tänk så här, om olika ytor skulle behöva olika exponeringstid, hur sjutton fungerar det då när du fotograferar ett motiv med både svarta, grå och vita ytor?

Hur gör kameran för att i en bild använda olika bländare och exponeringstid?
Det gör den inte eller hur, allt exponeras på samma sätt och kommer ut med rätt toner.
Det är när hela motivet består av en (eller övervägande en) gråton som problemen kommer.

mipert skrev:
Du skriver att en svart yta behöver mer ljus eftersom den är svart.
Det är precis det felet som kamerans mätare gör, den använder en rikligare exponering eftersom den känner av att det är litet ljus som kommer från motivet.
Vilket är fullt logiskt, motivet är ju mörkt. Och skall bli mörkt på bilden, därför skall exponeringen inte ökas, utan snarare minskas.

JAAAAAAA! Nu tror jag att det är på väg att dimpa ner, det här låter ju fullt logiskt. Kul när man även börjar förstå VARFÖR man ska göra som man ska!

TACK, ska ni ha ALLIHOPA! Det är underbart att vara här och få råd, fastän man är så trögfattad som jag är. Tack tack! (Nu måste jag rusa till tåget och hem till familjen, vi hörs igen)

-Eeros

När jag använde manuell kamera hade jag en lös exponeringsmätare.
Den metod som oftast var bäst att mäta med var när man mäter det infallande ljuset.
Man mäter inte på motivet. Ljuset från himlen, solen, lampan eller vad det nu är ljuset kommer ifrån, mäts och då blir motivet korrekt exponerat.
Svart blir svart, vitt blir vitt etc...
Ljuset träffar en vit kupol på mätaren, mätaren är riktad från motivet mot kameran.

Enkelt, smidigt, pålitligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar