Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på en bra kompaktkamera, gärna med macro-funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag åker ned till australien nu om två veckor men har för tillfället ingen kamera. jag hade en digital systemkamera men den blev dessvärre stulen i somras. det känns inte särskilt aktuellt att köpa en ny sådan just nu, främst av ekonomiska skäl, men även för att det känns lite krångligt att släpa med sig en så stor kamera ut på äventyr. om jag känner ett extremt stor behov av en systemkamera senare och jag har råd så köper jag nog en där nere isåfall. MEN, iallafall...

har då tänkt att försöka köpa en liten kompaktkamera nu att ha med mig, så att jag iallafall kan ta skapliga bilder under min resa.

vill gärna ha en kamera med macro-funktion då jag gillar att ta närbilder. men den bör ju förstås vara ganska "allround" i sitt utförande. gärna relativt tålig också då jag ju somsagt skall ut och backpacka/resa runt med den i australien.

av någon anledning vill jag gärna att det skall vara en canon (kanske för att jag hade en canon 20D och var rätt nöjd med den) men egentligen spelar det väl ingen roll vilket märke det är. huvudsaken är att den är bra för sin prisklass.

vill helst inte betala mer än 3000 kr för den. och gärna mindre än så.

någon som har något bra tips till mig på en bra, billig och relativt tålig kamera med dessa egenskaper?
 
Jag kan rekommendera Fuji F100.

Den kostar cirka 2690 kr.

Det är en bra kompaktkamera som klarat sig bra i tester.

(Jag hade canon förut, kameran var på service flera gånger, men när den pajat köpte jag Fuji istället för den har klart lägre brus som har med bildkvalitet att göra.)

Man kan jämföra bildkvalitet=brus mellan Fuji F31 och Canon Ixus. (F31 föregångare till F100)


Fuji F100 kan ta macro på 5cm vilket ofta räcker bra.
 
Lågt BRUS = Bildkvalitet

Låt oss se om brus är viktigt samt även kamera tester.


Fotografiska föreningen rekommenderar att granska kamerors brus innan köp,
ju större CCD sensor desto mindre brus.


Fota i lågt ljus.. Din största fiende i detta fall är en brusig bild...


Bildbasen istockphoto säljer/förmedlar bilder och kraven är lågt brus.
Läs själv I had a file rejected because of "noise".



Fuji har större CCD sensor än andra kompaktkameror vilket ger mindre brus.


Fuji F100 bäst i test hos PC för Alla. Bilderna skrivs ut i A4-storlek och bedöms efter skärpa, brus.....


Fuji F100 bäst i test enligt Bild & Ljud.



Fuji F31 är referenskamera på ett tyskt bild lab, orsak är lågt brus.


Fujifilm behåller förstaplatsen i kompaktklassen med sin F31fd....
Precis som förväntat har FinePix F31fd egenskaper som knappt någon annan kompaktkamera kan uppvisa maken till. Bildstörningarna är makalöst frånvarande i ett mycket större ljuskänslighetsområde än på någon annan kompaktkamera.


Fuji F31 har nästan lika lågt brus som systemkameran Nikon D50.


Jämför sen själv Fuji F31 och Canon Ixus. (F31 föregångare till F100)



En bild säger mer än tusen ord, lågt brus är bildkvalitet.
.
 
Låt oss se om brus är viktigt samt även kamera tester.

Låt oss se hur viktigt bildkvalité är om man inte hinner ta en bild för att kameran är långsam eller har dåligt interface.

Fotografiska föreningen rekommenderar att granska kamerors brus innan köp,
ju större CCD sensor desto mindre brus.

"Ok"

Fota i lågt ljus.. Din största fiende i detta fall är en brusig bild...

Få se nu.. trådskaparen skulle till Australien, sen när är det mörkt där? ;)


Bildbasen istockphoto säljer/förmedlar bilder och kraven är lågt brus.
Läs själv I had a file rejected because of "noise".

Bra att du tog upp det! För trådskaparen vill sälja sina bilder till bildbyråer med höga krav...

...eller?


Fuji har större CCD sensor än andra kompaktkameror vilket ger mindre brus.

Stor sensor är bra i många sammanhang och sämre i andra - t.ex. vid macrofotografering p.g.a. kortare skärpedjup.


Fuji F100 bäst i test hos PC för Alla. Bilderna skrivs ut i A4-storlek och bedöms efter skärpa, brus.....

Fruktansvärt ointressant, vem köper en kamera för att fota testkartor?

Fuji F100 bäst i test enligt Bild & Ljud.

Canon IXUS 870 IS är "Best Pocket Camera" enl. http://www.kenrockwell.com

Fuji F31 är referenskamera på ett tyskt bild lab, orsak är lågt brus.

Brus spelar fortfarande ingen roll.

Fujifilm behåller förstaplatsen i kompaktklassen med sin F31fd....
Precis som förväntat har FinePix F31fd egenskaper som knappt någon annan kompaktkamera kan uppvisa maken till. Bildstörningarna är makalöst frånvarande i ett mycket större ljuskänslighetsområde än på någon annan kompaktkamera.

De flesta tester nördar ner sig ordentligt när det gäller brusprestanda, men få fokuserar på sånt som faktiskt har betydelse. T.ex. hantering, interface och snabbhet.

Fuji F31 har nästan lika lågt brus som systemkameran Nikon D50.


Jämför sen själv Fuji F31 och Canon Ixus. (F31 föregångare till F100)

Det där är helt irrelevant, IXUS 850 IS är gammal. De nya har mycket bättre brusprestanda (inte för att det spelar någon roll).



En bild säger mer än tusen ord, lågt brus är bildkvalitet.

Första biten stämmer, men var spelar det för roll att du har en brusfri bild när du inte han göra rätt inställningar för att kameran var för långsam?
.

electric_boogie: testa några olika kameror och köp den som är lättast att hantera och går snabbast att ställa in.

Från dpreview:

Ang. Fujifilm F100fd:

"We don't like: Poor user interface / menu system, slow flash recycling, Auto ISO mode uses ISO 800 for flash when it doesn't need to"

Ang. Canon IXUS 870 IS:

"We like: Easy to use, useful feature set, great screen, good image quality"
 
tack för era svar.

jag funderar på om jag helt enkelt ska göra så att jag köper en kamera där nere. elektronik är billigare. man kan få en canon powershot G10 för runt 4000 kr där nere inklusive 4 gb minneskort och en kameraväska. här uppe kostar samma paket runt 6000 kr. (båda prisjämförelserna gäller om man köper dem i nätbutik)

vad tror ni om detta? blir ca tusen kronor mer än min egentliga maxbudget, men jag har hört mkt bra om denna kamera, så det kanske kan vara värt att lägga på lite extra?

kommer ju behöva köpa en adapter när jag ska hem till sverige igen, men det borde ju inte vara ett alltför stort problem. min förra systemkamera köpte jag i USA och det funkade fint att använda den här med en liten adapter till batteriladdaren...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.