Hej!
Är helt färsk här, men har fotat en del analogt med först en kompakt, och nu senaste tiden med en Olympus 35. Men den har börjat läcka lite, och jag känner mig lite låst. Så jag har kollat runt på lite analoga systemkameror + objektiv, bl.a. här på forumet. Men jag har inte så stor koll på märken och modeller, vilket gör det rätt svårt.
Så jag tar tacksamt emot tips!
Vad jag söker är främst en liten och nätt, då jag ofta vill bära den med mig.
Då jag inte är särskilt erfaren får den också gärna vara hyfsat lätthanterlig.
Har inte heller särskilt stor koll på objektiv. Vad är mest "basic"? Fotar mest med fokus på ca 0,5-10 meter. Ofta motiv i rörelse.
Budgeten är lite begränsad, runt ca 1000-1500 kr.
Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
Den perfekta kameran, ja det finns nog inte men mina tankar om vad som hade varit en bra instegskamera kan jag bidra med.
Jag rekommenderar inte att börja köpa på sig grejer i ett "dött" system dvs ett system som inte längre tillverkas tex Canon FD, Olympus OM, Konica AR mfl. Dessa kan man visserligen få i princip gratis men det finns bra instegs modeller även i levande system.
Då jag själv är Nikonbaserad så ligger det närmast till hands att använda Nikon i mitt resonemang. Det jag själv tycker är mycket av charmen med att fotografera analogt är att gå "back to basic" även på kamera utrustningen och använda mer klassiska analoga modeller som är manuellt fokuserade och även har ett manuellt eller halvmanuellt handhavande. På Nikonsidan brukar då modeller som F2,F3,FM,FE,FE2,FM2 osv räknas upp och visst de är jättebra maskiner. Problemet med dem är ju priset. För din budget så får du nog en av de billigare av de uppräknade modellerna med normalobjektiv. Jag skulle däremot föreslå en underskattad Nikonmodell, F-301 den kan man få för ett par hundringar och då räcker pengarna till mer än ett objektiv och kanske även en blixt. Vill man ha en "modernare" autofokuskamera så finns det modeller där också tex Nikon F70,F80 mm kan man få väldigt billigt idag.
Mina favoriter av billiga analoga systemkameror är nog utan inbördes ordning:
"Levande system"
Nikon F-301, liten och smidig med inbyggd motor. Går på AAA-batterier som aldrig tycks ta slut. Tyvärr ingen skärpedjupskontrollknapp och lite plastig men den är ju nästan gratis och har TTL.
Nikon FM, Batterioberoende klassiker som kan det man vill. Tyvärr ingen TTL men det har i princip ingen helmanuell batterioberoende kamera (FM2 är bättre men priset brukar vara klart högre)
Nikon FE2, inte batterioberoende men har blixt TTL-mätning och sk Needlematch ljusmätare (FE har inte TTL)
Pentax MX, liten och smidig rätt lik Nikon FM. Ej TTL
Pentax ME Super, Viktigt att det är Super då Pentax ME utan Super inte har fulla manuella möjligheter. tyvärr ingen TTL
Chinon CM-4, Pentaxkompatibel men lite plastig. Går att få nästan gratis.
Sedan borde Nikon FG och FG-20 också funka men jag har inte så bra koll på dem.
Levande system med autofokus här finns det ju massor och det är nästan ännu billigare.
Nikonfyndet nummer ett måste ju vara F-801 det är i stort sett en Nikon F4 i billigare kostym.
Canonfyndet nummer ett ? EOS5? en kompetent kamera för kaffepengar är det i alla fall.
"Döda system"
Canon FD systemet
Massor med bra modeller men nackdelen är ju att det inte går att använda objektiven på moderna kameror. Ja det går med adaptrar på spegellösa kameror men det är ändå lite av en speciallösning. Mina favoriter här är...ja jag har nog ingen riktigt bra/billig favorit här, Jag tycker de har konstiga lösningar och prioriteringar i sin design på det flesta husen. Nu är ju FD-husen så "billiga" så min favorit Canon NEW F1 kanske skulle rymmas inom budget. Observera att NEW F1 och F-1n inte är samma. NEW F1 tycker jag faktiskt har bättre handhavande än Nikon F2 och F3.
Konica AR-systemet.
Billigt men tyvärr få hus som går på moderna batterier. Riktigt bra objektiv.
Olympus OM, hög kvalitet och smidigt men tidiga modeller går inte på moderna batterier och de senare är ganska sällsynta. Objektiven är generellt av hög kvalitet.
Contax-systemet, Vansinngt fina objektiv men tyvärr rätt dyrt.
Minolta
Jag har dålig koll på dem men prisbilden är ju bra i alla fall
Ja detta är ju vad jag tycker och du får ju självklart googlarunt och kolla själv också. Börja ändå med att fundera på vilken typ av kamera du vill ha. Som sagt tycker jag själv att det är roligast att fotografera med en "kugghjulskamera" men du kanske hellre vill ha en mera modern maskin. När du har bestämt dig så kan du börja kolla på olika modeller i den kategorin.
Bor du i närheten av halmstad så kan du få komma och kolla lite på min samling av gamla modeller och känna lite på olika varianter.
Lycka till.