Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra objektiv till Sony systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

rosanmunda

Medlem
Hej hej. Amatörfotograf här som tänkte köpa ett begagnat objektiv till min sony a230. Jag fotar lite allt möjligt men känner att jag skulle vilja ha ett objektiv med lite bättre zoom. Jag fotar en hel del människor, djur men även natur. Gillar starka fina färger. Hoppas på lite goda råd på en bra sida. Mvh Marie

Ett väldigt prisbilligt alternativ är förstås Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II. Vill du ha original så finns Sony DT 55-200/4-5,6 SAM.

I begagnatvärlden har du Beercan-kultobjektivetn- Minolta AF 70-210/4, och Big Beercan Minolta AF 75-300/4,5-5,6.

Dagens variant av det senare objektivet, Sony AF 75-300/4,5-5,6, anses inte vara lika bra som Big Beercan-objektivet. Därför kostar ett beggat BB nästan lika mycket som ett nytt Sony 75-300 ... Minolta och Sony har genom åren tillverkat 5 olika varianter av 75-300/4,5-5,6 objektiv. Vill du sålla bort de senare, uppenbarligen inte riktigt lika vassa objektiven, så frågar du bara begagnatsäljaren ifall objektivet har någon avståndsskala (utöver zoomskalan). Ifall så är fallet så är det ett av de tidigaste (och i detta fall bättre) generationerna av detta objektiv.

Minolta AF 100-200/4,5 tillhör också Beercan-serien, och går nog fortfarande att få tag i billigt (ungefär halva priset av Beercan 70-210/4).

Ett väldigt prisbilligt alternativ är förstås Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II. Vill du ha original så finns Sony DT 55-200/4-5,6 SAM.

I begagnatvärlden har du Beercan-kultobjektivetn- Minolta AF 70-210/4, och Big Beercan Minolta AF 75-300/4,5-5,6.

Dagens variant av det senare objektivet, Sony AF 75-300/4,5-5,6, anses inte vara lika bra som Big Beercan-objektivet. Därför kostar ett beggat BB nästan lika mycket som ett nytt Sony 75-300 ... Minolta och Sony har genom åren tillverkat 5 olika varianter av 75-300/4,5-5,6 objektiv. Vill du sålla bort de senare, uppenbarligen inte riktigt lika vassa objektiven, så frågar du bara begagnatsäljaren ifall objektivet har någon avståndsskala (utöver zoomskalan). Ifall så är fallet så är det ett av de tidigaste (och i detta fall bättre) generationerna av detta objektiv.

Minolta AF 100-200/4,5 tillhör också Beercan-serien, och går nog fortfarande att få tag i billigt (ungefär halva priset av Beercan 70-210/4).

Tack jättesnälla för de fina tippsen. Tycker att AF 75-300/4,5-5,6. verkar vara ett bra alternativ och kommer nog att satsa på ett sådant. Vad härligt att du tog dig tid att svara. Det är så svårt när man inte har en aning vad man ska välja. Stort tack!

Tack jättesnälla för de fina tippsen. Tycker att AF 75-300/4,5-5,6. verkar vara ett bra alternativ och kommer nog att satsa på ett sådant. Vad härligt att du tog dig tid att svara. Det är så svårt när man inte har en aning vad man ska välja. Stort tack!

Bara ett litet tips.
Beercanobjektiven figurerar rätt ofta på Tradera,och tenderar ibland,dock inte alltid,att dra iväg i pris.Man budar alltså,men det kan löna sej att kika in där ibland.

Har ägt både Tamrongluggen å beercan 70-210. Ska jag vara ärlig så tyckte jag inte att Tamronen var speciellt bra. Den hade svårt att hitta/hålla focus å vart inte så skarpt heller. Beercanen var däremot väldans skarpt å bra, men ganska tungt. Har hört gott om Sonys Sam 55-200, vilken är smidigare än den gamla artelleripjäsen från Minolta.

Mitt favorit objektiv till min Sony a700 är ett Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro. Det kan jag gladeligen rekommendera om du inte tycker att det är för dyrt. Jag vill påstå att det är riktigt prisvärt för att vara en 2.8 zoom.

Mvh,
Jonas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto