Annons

tips på bra extern blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag har en D70 med kitobjektivet och ska köpa mig någonting i stil med Sigma 70-300.

Det som kommer på tur sedan är en vettig blixt.
Nikon SB600 verkar vettig men frågan är om det finns något annat fabrikat som har samma prestanda till lägre pris.
Helst under 2000kr om en sådan blixt existerar.

Jag använder oftast Auto-läget och behöver en bilxt som jobbar bra med kameran utan egentlig inblandning från min sida.

Jag är ganska dåligt insatt i blixtar och behöver därför lite hjälp att värja mig mot "säljkåta" säljare.
 
Jag hittade den just på Experts hemsida för 1795kr

Det känns som att det mycket väl kan bli en sådan.
Någon som har något negativt att säga om Sigmabilxtar generellt elelr är det riskfritt att köpa?
 
Jag har en och den ger mycket bra resultat, har dock hört om de som haft problem med att blixtskon går sönder lätt.
 
sagan skrev:
har dock hört om de som haft problem med att blixtskon går sönder lätt.
Det behöver kanske inte vara en nackdel. Personligen är jag inte odelat förtjust i Nikons nya bastanta metallskor. Det känns som om kameran skulle ge sig före blixten om man tappar grejerna, och det omvända borde ju vara att föredra.
 
Du kan helt klart ha en poäng där, är man försiktig med grejerna så ska det inte vara någon fara.
Min har hållt bra iaf...och jag är alltid försiktig med kameraprylarna.
 
klarar den flera exponering/s

Tidigare märkte jag att sb-600 inte klarar flera blixtar om man kör på sån sekvenstagning (flera bilder per sekund) utan att man i sånt fall måste köra 28, 80 eller 800.
har inte lyckats lista ut om Sigma 500 DG ST gör det, någon som vet?
 
Sigmablixten är ju lite kraftigare. Om man t ex kommer 5 meter med SB-600 så kommer man 6,5 meter med Sigman. I valet mellan att köpa en Sigma hemma eller en Nikon utomlands så skulle jag personligen helt klart välja Sigmablixten.

Skulle de vara likvärdiga när det gäller både pris och tillgänglighet skulle jag ta en lång funderare över funktionaliteten genom manualläsning, och då är det möjligt att fjärrmöjligheter och sånt med Nikonblixten skulle överväga till dess fördel. Men jag skulle säkert ångra mig, skillnaden är förvisso inte gigantisk mellan de två, men blixteffekt är det ofta man saknar.
 
Jag frågade ScandinavianPhoto och fick detta svaret.
Sigmas blixt till i-TTL är ju helt ny så det kan ju vara svårt att säga varken bu eller bä...

"Gällandes blixt finns det många pirater som gör blixtar. Dessa sägs vara kompatibla till de digitala systemen. Ofta är de det, men vi har också upplevt att det kan strula då man ansluter dessa till digitala system. Därför rekomenderar vi bara orginal just nu och då är det Nikons SB-600 som passar bäst."
 
Vilen..?

Så.. om man nu skall köpa en blixt till D70 för ca 2500 kronor.

Vilken skall man då ta?

SB-600 från Nikon eller EF 500 DG Super från Sigma?

Båda ligger på samma pris ungefär.

Vill att blixten skall sköta sig själv utan manuella inställningar.
 
Metz?

Någon som provat någon av Metz nya blixtar med stöd för i-TTL? Borde väl också kunna vara ett starkt alternativ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.