Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på bra extern blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret, Anders!

Tja...Visst anser jag att SB-800 inte är i det billigaste laget. Men jag är beredd att betala dessa pengar. Samtidigt kan man ju fråga sig vad man betalar de extra 900 spänn för? Märket? Duger inte för mig. Säkerhet att blixten fungerar? Kanske... Ytterligare viktiga (för mig) finesser? Absolut!

Det är det min fråga handlade om i första hand - vad får man för de extra 900 kronor?

Begagnad... hehe, finns inte mycket att välja bland. :) Men samma sak gäller även där (antar att beggad Sigma kostar mindre Nikon dito).

Frågan om ledtalet består också. Finns det nördiga teoretiker här som har omvandlingsformeln till hands? :)
 
Jag tror inte du hittar en beggad Sigma med iTTL. Den kom mycket senare än SB-800. De var ju tvugna att ha en SB-800 och "kopiera". Man måste se till att få tag på den senaste, annars fungerar det inte.

Jag köpte faktiskt min beggad, fast i nyskick. har fungerat helt suveränt.

Jag är ingen expert på ledtal men har du kollat runt här på forumet? Det har funnits diskussioner tidigare.

/AnWi
 
Har tittat på Sigmas EF-500 DG Super i affären. Den är enorm! Jämfört med SB-800 i alla fall. Det blir nog avgörande för mig. Annars som jag förstår är det ingen som besitter informationen om skillnaden mellan dessa två.
 
PerFogelberg skrev:
Kan man zooma manuellt på den, eller sker det automatiskt genom att vrida på zoomringen på objektivet?

Det går både och...
Ställer man blixten på manuell zoom så kan du välja själv hur blixten ska zooma men auto synkat med objektivet är ofta enklast.

Observera att det nu finns en Super-II NA-iTTL till D70.
Förhoppningsvis är felen från förra versionen borta nu men det vet man itne förän man provat.

Jag hade nog köpt en Nikon SB-800 även om dom är några hundralappar dyrare på sin blixt.

Den fungerar garanterat till 100% med D70
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.