Annons

tips på bra extern blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)
SB-600 finns ju hos kamerakungen för 1995:- inkl. moms men då måste man ju till Stockholm förstås.

Undrar varför de är nästan 4-500 kronor billigare på den än andra???
 
sagan skrev:
Sigma EF-500 DG ST har bra prestanda och ett pris på under 2000:-

Tänk på att det måste vara rätt Sigma, citerar från Sigmas hemsida:
- *6: New "EF500 DG ST NA i-TTL" model is compatible with Nikon D Series cameras and D70 camera.
"EF500 DG ST NA" is not compatible with Nikon D70 camera.
 
Begagnad SB-800

Kolla blocket och annonsmarknaden här på fotosidan. För strax över 2000kr brukar man kunna hitta begagnade SB-800. Jag köpte en oanvänd SB-800 för 2100kr. Det gäller bara att ha lite flyt.

Den är det bästa du kan ha till din D70. Rätta mej gärna om någon har ett annat förslag.

/AnWi
 
Senast ändrad:
Antingen hade du väldigt tur eller så är jag väldigt dålig på att söka på blocket, för under de 2 senaste månaderna har jag bara sett en blixt för 2500:- och ingen billigare än det.
Det gäller förstås bara listade priser, en kille hade redan sålt sin när jag skrev och frågade om priset - kanske var det den du fick :)

Ville bara påpeka att mina erfarenheter inte är att det finns gott om sb-800 blixtar runt tvåtusingen på blocket/annonsguiden.

Ett alternativ som blir aningens dyrare är att beställa en sb-800 från usa, och betala tull och eventuella avgifter. Blixten blir då ca 1000 kr billigare än i sverige (3000:- vs. 4000:)
å andra sidan kan du fortfarande köpa 2 Sigma EF-500 DG ST NA i-TTL för samma pris. Därmed förstås också sagt att beställer du en sådan hamnar du ganska enkelt under 2000:-.

Allt detta är egna beräkningar, så det är inget jag skulle sätta min tillit till, men jag tror att de överensstämmer någorlunda med verkligheten. Om du/någon annan vill är det ju bara kolla Tullverkets hemsida.

F.ö. undrar jag om någon fattat huruvida Sigma EF-500 DG ST NA i-TTL är samma blixt som Sigma Blixt EF-500 DG Super II eller inte.
 
Nej det är inte samma blixt!

Kolla http://www.sigma-photo.com/Html/Flashes.htm
Det är två modeller (som SB-600 och SB-800). De har samma ledtal men olika möjligheter.

Jag skall villigt erkänna att jag hade tur. Det måste man ha ibland.

Tänk på att med en SB-800 till kameran kan du styra grupper av andra blixtar något som SB-600 och Sigma inte kan. Det går ju alltid bra att köpa en SB-800 senare men jag ser stora fördelar med att åtminsone en av blixtarna har alla dessa möjligheter.

Visst, skall du bara ha en blixt till kameran så kan du ta vilken av blixtarna som helst men Sigmas billigare blixt verkar ganska begränsad.

/AnWi
 
Sigma EF-500 DG SUPER NA i-TTL klarar att fjärrstyra andra slavblixtar.

Köpte min på Expert för 1995kr.
 
Jag skall villigt erkänna att jag inte läst hela dokumentationen om EF-500 DG SUPER NA i-TTL.
Klarar den alltså, som SB-800, flera grupper med blixtar där man per grupp kan styra exponering?

På SB-800 kar du addressera tre grupper A,B,C med olika mängder ljus. Det görs i menyn på SB-800n som kommunicerar ut det till de andra blixtarna.

Klarar den det för halva priset är det ett riktigt kap.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Jag skall villigt erkänna att jag inte läst hela dokumentationen om EF-500 DG SUPER NA i-TTL.
Klarar den alltså, som SB-800, flera grupper med blixtar där man per grupp kan styra exponering?

På SB-800 kar du addressera tre grupper A,B,C med olika mängder ljus. Det görs i menyn på SB-800n som kommunicerar ut det till de andra blixtarna.

Klarar den det för halva priset är det ett riktigt kap.

/AnWi

Den kan i alla fall styra 2 grupper om den själv är master och sitter på kameran.

Jag har inte provat eftersom jag inte har fler blixtar men som vanlig slav fungerar den utmärkt (när man använder blixten i D70 i commanderläge).
Lite dålig instruktionsbok bara så man får sitta och prova sig fram innan man får till det.


Enda smolket i bägaren är att blixten ibland bränner på för fullt när det bara ska vara upplättningsblixt vilket leder till kraftigt överexponerade bilder.
Jag tänkte prova och se om jag har senaste firmware i kameran och om det kan bero på det.

Kör man manuellt vilket jag tycker är roligast så blir det klockrent men då kan man å andra sidan ha vilken blixt med Nikonsko som helst.
 
Om man nu har en SB-800 finns det då några alternativ till SB-600 som slavblixt? (appropå just det här med styra andra blixtar) Det är den mörka årstiden nu ...
 
SH-101 skrev:
Om man nu har en SB-800 finns det då några alternativ till SB-600 som slavblixt? (appropå just det här med styra andra blixtar) Det är den mörka årstiden nu ...

Jo alla blixtar här i tråden skall kunna fungera som slavblixt till SB-800. Det är bara som Master SB-800 är härskare. Dock finns det en uppstickare i Sigma EF-500 DG SUPER NA i-TTL som du ser på svaren ovan.

SB-800 kräver inget av andra trådlösa blixtar men problemet är att blixtar som inte förstår iTTL kommer att reagera på förblixten och inte ha kraft kvar till huvudblixten.

Jag har testat och lyckats avfyra fyra av varandra oberoende blixtar med D70n. Det var mest på ploj men det gick att genomföra.

/AnWi
 
SB-800

Hej.

Lurat lite fram och tillbaks...

Är just nu inne på en Nikon SB-800. Har en undanlagd och skall ev. hämta den i morgon för 3395 - ganska skysst pris!

Då skall man tänka på att bouncer ingår som jag ändå skulle ha (300kr). Så jft en SB-600 (för 2300+300) så skiljer det "bara" 800kr. Jft en Sigma EF500 Super hos expert (2500+300 för bouncer) 600kr.

Borde vara en klok affär.. (om man har de pengarna).
 
Testbilden:

Vilka är de olika blixtarna och är de triggade med Wireless? (hade du en 800a på kameran?)

Det jag är ute efter är ju att styra blixtarna på olika kanaler också såklart!

* Vill också ha massor med blixtar *

En dröm vore ju en adapter med wless->ttl-sko eller något spådant ;)
 
SH-101 skrev:
Testbilden:

Vilka är de olika blixtarna och är de triggade med Wireless? (hade du en 800a på kameran?)

Det jag är ute efter är ju att styra blixtarna på olika kanaler också såklart!

* Vill också ha massor med blixtar *

En dröm vore ju en adapter med wless->ttl-sko eller något spådant ;)

Jag var bara ute efter att se om jag kunde få allt att fungera.
D70n hade intern blixt
SB-800 står på Remote Manual 1/64
De andra triggas av Metz ljussensorer:
Metz 45 CT-5 körs manuellt på tid (i princip som SB-800)
Metz (modell hedenhös) har bländarstyrning (1/2.8)


Jag kan inte besvara din dröm men Metz har något sådant. Vet inte hur väl det fungerar dock.

/AnWi
 
SB-800

Hejsan! Nu sitter jag här med min nya nikonblixt - en SB-800 :) En riktigt härlig blixt!

Har varit perfekt att ha nu under julfirandet!
Full automatik på blixten fungerar perfekt.... det farliga är att man blir sugen på fler blixtar ;)
 
Lånar tråden för en kort stund.

Står inför köpet av en blixt till min D70. Det självklara valet SB-800 skuggas lite av Sigmas EF-500 DG Super. Den kostar 900 riksdaler mindre men jag kan inte hitta några direkta skillnader. Dessutom är jag förvirrad av ledtalen. För Nikon anges det för 35 mm (35), för Sigma är det 105 mm som gäller (50). Det blir svårt att jämföra. Kan man översätta det ena värdet till det andra?

Har någon vänlig själ en länk där man kan jämföra dessa två blixtar bredvid varandra, allternativt nämna kortfattat vad den ena blixten har som den andra saknar.

Tack på förhand!
 
Jag skulle utan tveken köpa SB-800 i första hand. Vill man sedan ha en blixt till skulle kanska Sigma komma på tal.

Tycker du SB-800 är för dyr kan du ju titta efter en begagnad. Jag har sett SB-800 vid ett flertal tillfällen på blocket.

/AnWi
 
När det ändå diskuteras blixtrar...
Jag har för närvarande en SB80DX och undrar hur pass mycket "bättre" bilderna blir med en 800:a?

Jag har inga behov av fler-blixtsystem, så det argumentet gäller inte i mitt fall.

Så, ger dessa två blixtrar olika bildkvalitéer med min D2H:a?

Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.