Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra att ha utrusting för utlandsresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tottis

Medlem
Hej
Jag ska åka till turkiet 21 maj 2011 med min familj och undrar om någon har något tips på bra att ha saker när man ska fota.

Jag är inte så haj på sånt här.

Har inte några tillbehör förutom min kamera och objektiv + väska.

mvh Christoffer

Finns det ovanliga?

Men tänkte om det är några linser som kan vara bra att ha eller ett bättre minneskort (har ett helt vanligt)?

Det vore bra att veta vad du har för utrustning (kamera, objektiv, minneskort mm). Hur ska vi annars kunna ge tips? Hur mycket pengar är du beredd att investera? Vad tänker du fota?

Det vore bra att veta vad du har för utrustning (kamera, objektiv, minneskort mm). Hur ska vi annars kunna ge tips? Hur mycket pengar är du beredd att investera? Vad tänker du fota?

har en canon 1000d och minneskort är ett vanligt som typ finns i en gammal digital kamera.
pris det beror väl på men allt från inget till till upp till 1500kr

Köp med ett cirkulärt polfilter vettja! Det är nog det tillbehöret som kan förbättra dina bilder mest om det gäller en sol och bad semester, speciellt med din buget.

Jag säger som Mats, skaffa ett cirkulärt polariisationsfilter.

Jag säger dessutom: Skaffa en putsduk :)

När det gäller minneskort kan det vara bra med ett par stycken ganska stora. Då får du plats med många semesterbilder utan att lägga alla ägg i en korg...

Polarisationsfilter och minneskort. Och en putsduk ;-) Med en budget på 1500 kr får du inte jätte mycket, men polarisations-filtret kommer nog göra mest nytta för dig.

Klippt och skuret från Cyberphoto:
Filtret används för att reducera reflexer i blanka ickemetalliska ytor, som t ex vatten och glas. Filtret ger även bilden högre färgmättnad och kontrast. För svartvit film är liknar effekten den man får med med gul- eller orangefilter. Polarisationsfilter är bland de mest användbara filter du kan äga, eftersom effekten inte går att uppnå på digital väg. Du bör använda cirkulära polarisationsfilter till moderna systemkameror (ej linjära).

Ett polarisationsfilter har några typiska användningsområden:

1. Du kan styra färgmättnaden i en blå himmel, genom att vrida filtret. Störst effekt får du när du fotograferar i 90 graders vinkel mot solen.
2. Du kan reducera reflexer i vattenytor och glasytor. I vissa lägen försvinner reflexerna nästan helt.
3. Ett polarisationsfilter ger bilden en större färgmättnad och kontrast, speciellt användbart till naturbilder med mycket blått och grönt i motivet.

Här har du en länk till ett polarisationsfilter:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BWpolcirk52

Polarisationsfilter och minneskort. Och en putsduk ;-) Med en budget på 1500 kr får du inte jätte mycket, men polarisations-filtret kommer nog göra mest nytta för dig.

Klippt och skuret från Cyberphoto:
Filtret används för att reducera reflexer i blanka ickemetalliska ytor, som t ex vatten och glas. Filtret ger även bilden högre färgmättnad och kontrast. För svartvit film är liknar effekten den man får med med gul- eller orangefilter. Polarisationsfilter är bland de mest användbara filter du kan äga, eftersom effekten inte går att uppnå på digital väg. Du bör använda cirkulära polarisationsfilter till moderna systemkameror (ej linjära).

Ett polarisationsfilter har några typiska användningsområden:

1. Du kan styra färgmättnaden i en blå himmel, genom att vrida filtret. Störst effekt får du när du fotograferar i 90 graders vinkel mot solen.
2. Du kan reducera reflexer i vattenytor och glasytor. I vissa lägen försvinner reflexerna nästan helt.
3. Ett polarisationsfilter ger bilden en större färgmättnad och kontrast, speciellt användbart till naturbilder med mycket blått och grönt i motivet.

Här har du en länk till ett polarisationsfilter:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BWpolcirk52

Tack tack :)

Det beror ju på vad du ska fota...

Själv plockar jag med 3 objektiv, 4 blixtar, softbox, paraplyer, reflektor, flera stativ, fjärrkontroll etc etc. Men då gillar jag att ta bikini bilder på stranden och dyl! Halva väskan e vanligtvis kamerautrustning för min del.

Ska du bara springa omkring och ta turistbilder så räcker det med ett allroundobjektiv och en putsduk!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto