ANNONS
Annons

Tips på analog nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte pröva att fota analogt. Aldrig gjort det innan, vill ha tips ang kamera val.

Har dock kollar på en contax 167, men vet inte om detta är något för mig.

Mvh Emil

Då du redan har en kamera i EOS-systemet så tycker jag att det skulle vara smart att köpa en analog kamera i det också. En EOS 5 tex kostar inte många kronor och är väldigt bra. Dessutom så kostar analoga proffsmodeller nästan ingenting så en Eos 1n borde man kunna hitta för 1500-2000 med lite tur.

Köp inte ett för billigt hus bara. Det är visserligen precis samma bildkvalitet från en EOS 500 som en Eos 1v men det är ju en annan känsla att använda.

M

Tänkte pröva att fota analogt. Aldrig gjort det innan, vill ha tips ang kamera val.
Har dock kollar på en contax 167, men vet inte om detta är något för mig.
Mvh Emil

Hej Emil!
Vad är det för mål du vill nå ? Frågan kan tänkas var svår att förstå. Vad jag menar med det är att när jag började fotograferade på 1960-talet så var det BILDEN som var det viktiga. Så i grunden kan du ha vilken analog kamera som helst.MEN självklart får du en helt annan bildkvalité om du arbetar med en kamera i mellan- eller storformats nivån. Men då måste man ju också när det gäller analogt också tänka på dom två andra viktiga stegen:Framkallning och Kopiering.Nej, mitt råd är att det handlar inte om ett speciellt märke utan om jag kan lära mig hantera kameran utan det blir det heller inga bilder.Och sedan är det som sagt att "tänka bild".Tyvärr har det enligt min uppfattning allt för ofta genom åren handlant om att ha den "senaste-bilen" (om du förstår mig).Otaliga är dom personer som jag möt i fotoklubbar,mässor m.m som talat om att "nu skall det bli fotografering av" för nu har jag köpte den senaste kameran.Nej fotografering handlar enligt min uppfattning om 98% transpiration och så blir man lycklig över dom 2% som kallas ett reslutat.Efter alla år så har jag fortfarande "nyfikenheten" att skapa bilder.

Hej Emil!
Vad är det för mål du vill nå ?
(snip)
Efter alla år så har jag fortfarande "nyfikenheten" att skapa bilder.

Hur detta relaterar till Emils fråga är svårt för mig att förstå.

Hursomhelst. Contax gjorde underbara kameror, både småbild och mellanformat. Fantastisk kvalitetskänsla. De var dock dyra, och är det fortfarande. Jag skulle av den anledningen välja Canon, Nikon, Pentax eller Olympus. Contax-optik är mindre vanlig och priserna högre. Dessutom kan du ju i Nikons och Pentax system använda optiken på deras digitala kameror, om du skulle vilja.

Olympus kameror ligger mig varmt om hjärtat, men det är mer av nostalgiska skäl.

Jag skulle nog välja Contax 167. Den är i metall till skillnad från de andra samtida Canon/Nikon m.fl (med likartade funktioner) som är i plast. Gedigen kvalité med rätt känsla och inte så dyrt som man kan tro. Dessutom behöver man inte så mycket optik och en Planar T* 1,7/50mm får man oftast för under tusenlappen. Yppersta toppklass till lågt pris. De billigare och fina Yashica-objektiven passar också så det är nog inga problem att hitta begagnat till den. Men nöjer du dig med plast och vill ha en funktionsmässigt likvärdig kamera, köp något av de andra märkena.

Visst kan man ha olika uppfattning om saker! :)

Jag vill dock påstå att ett flertal Nikon, Pentax, Canon och Olympus-kameror inte är i plast.

Nikon har F3, FM2, FM3A men även FE är en trevlig kamera. Canon är inte min gebit, men F1 är ju en fin kamera. Olympus OM-1, OM-2, OM-4. Pentax K1000. Personligen tycker jag Olympus Zuiko-optik är helt fantastisk.

Visst kan man ha olika uppfattning om saker! :)

Jag vill dock påstå att ett flertal Nikon, Pentax, Canon och Olympus-kameror inte är i plast.

Nikon har F3, FM2, FM3A men även FE är en trevlig kamera. Canon är inte min gebit, men F1 är ju en fin kamera. Olympus OM-1, OM-2, OM-4. Pentax K1000. Personligen tycker jag Olympus Zuiko-optik är helt fantastisk.

167MT är började tillverkas 1987 och hade innovationer/funktioner som inga andra samtida kameror då hade. Nikon F3 kom 1981 och är betydligt dyrare än 167, saknar mycket som 167:an har. FM2 är från 1982, helt manuell utan ngon som helst automatik. 167 är en Porsche och FM2 en Volvo Amazon i jämförelse. FM3A från 1984 saknar också många av de nya funktionerna hos 167. Nikon FE från 1978 är väl som en PV mot 167 MT? Canon F1 från 1971 har inte heller alls de moderna funktionerna och Pentax K1000 är nog inte mycket att jämföra med. OM-modellerna från 1983/86 och tidigare går inte heller att jämföra funktionsmässigt. Fina och mycket användbara kameror allihopa (trivs bäst själv med helt manuella inställningar), men de jämförbara modellerna från 1987 och början av 90-talet hos konkurrenterna är i huvudsak byggda i plast och har inte den kvalitétskänsla som Contax alltid haft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar