Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips på analog kamera
- Trådstartare spotnick
- Start datum
spotnick
Aktiv medlem
Måste säga att jag har spetsat in mig på antingen Nikon FE2, FM2 eller Olympus OM1, OM2.
Det verkar vara kameror i min smak. Olympus verkar billigare. Sämre? En del har "n" i namnet, vilket verkar tyda på en nyare modell. Bättre/sämre?
Tack för att jag kommit så här långt i beslutsfattandet!
Det verkar vara kameror i min smak. Olympus verkar billigare. Sämre? En del har "n" i namnet, vilket verkar tyda på en nyare modell. Bättre/sämre?
Tack för att jag kommit så här långt i beslutsfattandet!
Per Hesselgren
Aktiv medlem
Silent_Bob
Medlem
Är jättenöjd med min nikon fm2, riktigt rolig att fota med.
Fick lite patina på köpet och fick byta alla ljusförseglingar, hittade billigt kit på ebay.
Har en elektronisk framdragare som gör den onödigt tung så köp inte en sån
Fick lite patina på köpet och fick byta alla ljusförseglingar, hittade billigt kit på ebay.
Har en elektronisk framdragare som gör den onödigt tung så köp inte en sån
Mr_H
Aktiv medlem
Måste säga att jag har spetsat in mig på antingen Nikon FE2, FM2 eller Olympus OM1, OM2.
Det verkar vara kameror i min smak. Olympus verkar billigare. Sämre?
Olympus OM1 kräver kvicksilverbatteri (som inte tillverkas längre) för att ljusmätaren ska mäta rätt. Det finns adaptrar, se http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1758559&postcount=56
ztenlund
Aktiv medlem
smilfinken
Aktiv medlem
Canon EOS 5 är en härlig pjäs för lite pengar. Bra sökare, spotmätning, tyst, 5 bilder/sek.Plastigt hus men funkar finfint
Jag råkar ha en sån över ifall någon skulle vara intresserad. Finns i Göteborg.
PMD
Aktiv medlem
n-modellerna har nån extra lampa i sökaren som talar om när en blixt som sitter i blixtskon är uppladdad, har jag för mig. Möjligen att någon mer liten detalj skiljer.
Olympus ensiffriga OM-modller är robusta grejer som fungerar bra. Sämre än Nikons FE(2) och FM(2) är de knappast ur den synpunkten. Sen kan det finnas användbara finesser som den ena eller andra modellen av ena eller andra märket inte har.
Mesch
Aktiv medlem
n-modellerna har nån extra lampa i sökaren som talar om när en blixt som sitter i blixtskon är uppladdad, har jag för mig. Möjligen att någon mer liten detalj skiljer.
Olympus ensiffriga OM-modller är robusta grejer som fungerar bra. Sämre än Nikons FE(2) och FM(2) är de knappast ur den synpunkten. Sen kan det finnas användbara finesser som den ena eller andra modellen av ena eller andra märket inte har.
Att Nikon har samma objektifattning kan nog vara hela förklaringen till skillnaden i pris.
Oly har väl bytt?
PMD
Aktiv medlem
Att Nikon har samma objektifattning kan nog vara hela förklaringen till skillnaden i pris.
Oly har väl bytt?
Olympus fortsatte med OM-fattningen när de införde autofokus i kameran OM-707, men den blev en flopp så det kom aldrig någon mer OM-kamera med autofokus.
När Olympus började bygga digitala systemkameror så valde man ett ganska litet sensorformat (Four Thirds) och en helt ny objektivfattning.
spotnick
Aktiv medlem
Det går nog bättre om adressen är rättstavad: http://www.lpfoto.se/
Tackar men håller till i Göteborg!