Annons

Tips på analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste säga att jag har spetsat in mig på antingen Nikon FE2, FM2 eller Olympus OM1, OM2.

Det verkar vara kameror i min smak. Olympus verkar billigare. Sämre? En del har "n" i namnet, vilket verkar tyda på en nyare modell. Bättre/sämre?

Tack för att jag kommit så här långt i beslutsfattandet!

Är jättenöjd med min nikon fm2, riktigt rolig att fota med.

Fick lite patina på köpet och fick byta alla ljusförseglingar, hittade billigt kit på ebay.

Har en elektronisk framdragare som gör den onödigt tung så köp inte en sån :)

Canon EOS 5 är en härlig pjäs för lite pengar. Bra sökare, spotmätning, tyst, 5 bilder/sek.Plastigt hus men funkar finfint :)

Måste säga att jag har spetsat in mig på antingen Nikon FE2, FM2 eller Olympus OM1, OM2.

Det verkar vara kameror i min smak. Olympus verkar billigare. Sämre? En del har "n" i namnet, vilket verkar tyda på en nyare modell. Bättre/sämre?

n-modellerna har nån extra lampa i sökaren som talar om när en blixt som sitter i blixtskon är uppladdad, har jag för mig. Möjligen att någon mer liten detalj skiljer.

Olympus ensiffriga OM-modller är robusta grejer som fungerar bra. Sämre än Nikons FE(2) och FM(2) är de knappast ur den synpunkten. Sen kan det finnas användbara finesser som den ena eller andra modellen av ena eller andra märket inte har.

n-modellerna har nån extra lampa i sökaren som talar om när en blixt som sitter i blixtskon är uppladdad, har jag för mig. Möjligen att någon mer liten detalj skiljer.

Olympus ensiffriga OM-modller är robusta grejer som fungerar bra. Sämre än Nikons FE(2) och FM(2) är de knappast ur den synpunkten. Sen kan det finnas användbara finesser som den ena eller andra modellen av ena eller andra märket inte har.

Att Nikon har samma objektifattning kan nog vara hela förklaringen till skillnaden i pris.
Oly har väl bytt?

Att Nikon har samma objektifattning kan nog vara hela förklaringen till skillnaden i pris.
Oly har väl bytt?

Olympus fortsatte med OM-fattningen när de införde autofokus i kameran OM-707, men den blev en flopp så det kom aldrig någon mer OM-kamera med autofokus.

När Olympus började bygga digitala systemkameror så valde man ett ganska litet sensorformat (Four Thirds) och en helt ny objektivfattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar