Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på analog kamera utan batteri önskas
- Trådstartare Tönnhed
- Start datum
nivas
Aktiv medlem
Någon som har pratisk erfarenhet av ungefär hur länge det dröjer innan t.ex. en 40D kroknar i -25? Jag kör rätt ofta ner till -15 och ett par timmar brukar inte vara något problem.
Sen har jag fått för mig att batterierna inte tappar laddningen när de blir kalla, utan att kapaciteten återkommer när de åter har blivit varma. Men behöver med andra ord inte ladda om dom. Sant eller sånt?
Sen har jag fått för mig att batterierna inte tappar laddningen när de blir kalla, utan att kapaciteten återkommer när de åter har blivit varma. Men behöver med andra ord inte ladda om dom. Sant eller sånt?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ni som fotar med just manuella hus, hur tillförlitlig är ljusmätaren på en äldre kamera eller nyttjar ni learning by doing?
OM1 funkar alldeles ypperligt men man bör ta ett par rullar för att se var man vill ha nålen,
Erik Schalin
Aktiv medlem
Inte rysk, Voigtländer kanske?Ryska Leicakopian heter FED om det är den som någon menade längre upp i tråden. Jag använder en FED3 ganska mycket, men den har sina egenheter och kräver en entusiast. Men det finns nog bättre exemplar som fungerar bra.
paco
Aktiv medlem
Hej,
Har två stycken Canon hus; 40D och 1D Mk III, gillar dom båda om det inte vore för batteritiden när det blir/är kallt ute. Har Ni något tips på en bra analog kamera (helst Canon) útan batteri (ev till ljusmätaren), går det att nyttja mina befintliga gluggar (Canon 24-70, 70-200, 20, 50 & 85mm) i manuellt läge eller måste jag ha en adapter eller är det helt kört?
Vänligen
Conny
Nikon FM3A är en kamera jag varit nära köpa ett par gånger. Modern snygg SLR som funkar med och utan batteri.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM3A
EOS-kamerorna tar det mesta i optikväg, utom Canon FD och Minolta/Sony. Nikon F (som FM3A har) passar fint med billig adapter till EOS.
Tönnhed
Aktiv medlem
Nikon FM3A är en kamera jag varit nära köpa ett par gånger. Modern snygg SLR som funkar med och utan batteri.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM3A
EOS-kamerorna tar det mesta i optikväg, utom Canon FD och Minolta/Sony. Nikon F (som FM3A har) passar fint med billig adapter till EOS.
Hej Paco,
Nikon FM3A verkar vara den kameran jag söker, tar batteriet slut går den ändå att fota med Varit runt på bla Blocket, Tradera och givetvis Fotosidan - inte helt lätt. Fortsätter mitt sökande, tack för tipset!
Vänligen
Conny
paco
Aktiv medlem
Den är inte helt vanlig begagnad och inte så jättebillig som äldre modeller. Det är trots allt en relativt ny modell. Den kostade nio tusen 2003 och verkar inte ha gått ner märkvärt i pris. Finns några på Ebay för runt $700 Buy it now-pris.
Den släpptes när DSLR-priserna började sjunka rejält, så jag tror inte den såldes i några större mängder. Man kan ju alltid drömma om en digital fullformatsversion i framtiden.
Den släpptes när DSLR-priserna började sjunka rejält, så jag tror inte den såldes i några större mängder. Man kan ju alltid drömma om en digital fullformatsversion i framtiden.
whats-up-Doc
Ny medlem
Hej. Om du inte vill byta från Canon kan jag varmt (!) rekommendera den gamla F1:an med FD-optik, en sån kan du säkert hitta hyfsat billigt. Den går att köra manuellt/mekaniskt utan batteri, batteriet behövs "bara" till ljusmätaren, men om du har något extrabatteri innanför jackan ska det vara rejält kallt innan kameran lägger av. Jag har i min analoga forntid använt Canon F1 (New hette den till och med ett tag...) ned till åtminstone 30 minus utan problem, men som någon skrev får man vara mycket varsam med filmen när man laddar, helst ska man nog hålla filmen varm innanför jackan tills man ska ladda om, men kondens kommer att vara ett problem oavsett vilken kamera du väljer, både om du växlar mellan ute och inne (skydda kameran från snabba temperaturväxlingar!) eller om du bor i tält, då allt till slut blir fuktigt, även kameran. F1:an tål dock fukt hyfsat bra, men det gör Nikons FM-kameror också...Hej Paco,
Nikon FM3A verkar vara den kameran jag söker, tar batteriet slut går den ändå att fota med Varit runt på bla Blocket, Tradera och givetvis Fotosidan - inte helt lätt. Fortsätter mitt sökande, tack för tipset!
Vänligen
Conny