Annons

Tips på analog kamera utan batteri önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Har två stycken Canon hus; 40D och 1D Mk III, gillar dom båda om det inte vore för batteritiden när det blir/är kallt ute. Har Ni något tips på en bra analog kamera (helst Canon) útan batteri (ev till ljusmätaren), går det att nyttja mina befintliga gluggar (Canon 24-70, 70-200, 20, 50 & 85mm) i manuellt läge eller måste jag ha en adapter eller är det helt kört?

Vänligen
Conny

Senast ändrad:
Det blir kanske svårt att köra EF objektiven manuellt eftersom du inte kan ställa in bländaren manuellt på dem.
De analoga kameror du kan använda dem på är ju lite olika EOS modeller, men de är ju inte batterilösa.

Känner inte till Canons analoga kameror men Olympus OM-1n är en helmanuell kamera som är ruggigt robust och slitstark.

Kostar väl en spottstyver på begagnatmarknaden i dag inklusive manuella gluggar?

/Peter

Hej,

Tack för alla svaren och tack Claes för för något jag hade glömt bort helt, EF gluggar kontra manuell bländare.

Har mina rötter i norraste norrland och gjorde en en veckas fisketripp under smällkalla vintern i början av året, tänkte fota norrsken och vida vyer men -25 grader ställde till det. Samma sak med en resa till Island för tre år sen, nu är en resa till norra Norge inbokad och denna gång får det vara nock med batterier i armhålor och imma på gluggarna.

På Sweden Rock i år kunde jag ha igång Mk III:an hela dagen och bränna av 500 bilder på ett batteri, vid -25 grader kan jag vara glad om jag kommer upp till en tiondel. Visst blir det en del "pill" med filmrullar, men jag brukar jobba mer med bilden innan jag trycker av med analoga kameror just för att filmen är dyr.

Vänligen
Conny

Det finns en uppsjö av olika härliga manuella. Tyvärr ingen som tar dina EF objektiv.

Nikons F3, FM3 F2 F osv
Olympus OM, grymt skön.
Canon F1 m.fl.
Leica, kommer inte på vad den billigare Leica kopian heter...
Hasselblad hade jag undvikit.
Pentax 6x7 GRYM... tror inte den behöver batteri
Mamiya 6... & 7 har tyvärr aldrig fått chansen att prova en sådan inte de behöver batteri
Rollei borde ha manuella varianter.

Det finns väl ingen ände på listan...

Slutaren fyrar inte av utan batteri. Samma sak med Mamiya RZ.

Nikon F3 är batteriberoende utom på en tid, 1/80 om jag inte minns fel.

Slutaren fyrar inte av utan batteri. Samma sak med Mamiya RZ.

Nikon F3 är batteriberoende utom på en tid, 1/80 om jag inte minns fel.

Nikon FM och FM2 klarar sig utan batteri, men då får du mäta ljuset separat (eller gissa).

Ryska Leicakopian heter FED om det är den som någon menade längre upp i tråden. Jag använder en FED3 ganska mycket, men den har sina egenheter och kräver en entusiast. Men det finns nog bättre exemplar som fungerar bra.

Det finns säkert tusen varianter som går utan batteri. Behöver du en spegelreflex eller mätsökare? Småbild eller mellanformat?

hälsningar
Erik

Tack alla för svaren,

Mina förhoppningar är att finna en analog kamera, helst utan batteri som tål kyla med samma gedigna byggkvalite som min 1D. Har förstått att det inte går att använda mina Canon gluggar, lutar mot ett par tre fasta runt 20-90mm som kommer att täcka mina behov.

Jag har ingen större erfarenhet av äldre manuella kameror, endast filmbaserade EOS modeller. Ni som fotar med just manuella hus, hur tillförlitlig är ljusmätaren på en äldre kamera eller nyttjar ni learning by doing?

Testat mätsökarkamera men föredrar spegelreflex, funderat på mellanformat men jag vill å andra sidan nyttja scannern som tar 35mm film.

Hmm, inte helt lätt detta...

Vänligen
Conny

Det fina med negativ film är att det inte är så jädra noga om man exponerar lite fel.
Jag har använt mängder med gamla kameror, och ofta blir man överraskad av hur bra det funkar.

Mätaren i Nikon F3 (som visserligen är halvautomatisk) är lite speciell, väldigt centrumvägd, men också väldigt förutsägbar. Man lär sig lätt när det inte kommer stämma och kan kompensera för det. Olympus OM1, lite knepigare då mätaren tar hänsyn till en mycket större del av bilden.

Mätarna i de här apparaterna är jämförelsevis väldigt primitiva, och själv tycker jag att det bara är en fördel. Det blir fel ibland, men lär man känna sin kamera vet man när och hur mycket det blir fel.
Har man med en modern mätare att göra, som bygger på avancerade beräkningar blir det oftast rätt, men det är väldigt oförutsägbart när det blir fel.

mamiya 6+7 kräver batteri det med.
RZ kan exponera manuellt, men enbart 1/400 sekund
hasselblad är dock batterifria (bortsett från 200/2000serien)

annars så kan du införskaffa ett batterigrepp och ha dom här lätta batterierna som inte påverkas (aldrig haft ditt problem trots att jag fotat snowboard hela dagar i -35)

nyladdade fräscha batterier har fungerat fint för mig. sen brukar jag ha två par att byta mellan ett batteri jag har innanför jackan och håller varmt. fotar med det som är i kameran i den timmen det räcker, sen byter jag batteri och stoppar det andra innanför jackan.

"meckigt" i dina ögon kanske, men betydligt enklare än att börja köpa nya kameror och gluggar

Tack alla för svaren,

Mina förhoppningar är att finna en analog kamera, helst utan batteri som tål kyla med samma gedigna byggkvalite som min 1D. Har förstått att det inte går att använda mina Canon gluggar, lutar mot ett par tre fasta runt 20-90mm som kommer att täcka mina behov.

Jag har ingen större erfarenhet av äldre manuella kameror, endast filmbaserade EOS modeller. Ni som fotar med just manuella hus, hur tillförlitlig är ljusmätaren på en äldre kamera eller nyttjar ni learning by doing?

Testat mätsökarkamera men föredrar spegelreflex, funderat på mellanformat men jag vill å andra sidan nyttja scannern som tar 35mm film.

Hmm, inte helt lätt detta...

Vänligen
Conny

Hej Conny,

själv har jag aldrig använt Canon, utan Nikon. Nikon FM, FM2, FM3 har mycket hög kvalitet, och kräver inte batteri överhuvudtaget. Jag använder Nikon F3 mycket. Den har en elektronisk slutare men fungerade perfekt i vintras i -22.

Vad gäller ljusmätare så är de ju batteridrivna, men bör klara ganska stark kyla. För säkerhets skull kan du ta med dig en extern ljusmätare, eller varför inte en skriftlig exponeringsguide? Med lite övning behöver man sen ingen ljusmätare, särskilt om man använder negativfilm.
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Jo, förresten. Ljusmätarna exponerar fortfarande perfekt på mina Nikon från 80-talet.

De här kamerorna finns ofta att hitta med standarobjektiv för runt tusenlappen. Ibland behöver man byta skumgummipackningar. Allt annat bör fungera perfekt.

hälsningar
Erik

Kyla och film

Något att ta med i ekvationen är att kombinationen -25 och analog film är att den blir väldigt spröd, och kräver en viss vana och varsamhet att hantera. Det är tråkigt att konstatera att man drog sönder kantperforeringen på ruta 3 när räkneverket börjar ticka upp mot 37, 38 och 39...

För längre vistelse i kallt väder har jag sett ett par olika konstruktioner (DIY) som gör att man har batteriet närmast kroppen och på så sätt vinner en massa batteritid. Generellt ett slaktat batterihölje eller motsvarande som går till en vadderad hållare.

/M

Hej,

Efter mycket Googlande lutar det mot Nikons prylar, dom verkar hålla en hög kvalitetsnivå som Erik skriver. Nu gäller det bara att finna ett jyst exemplar med en glugg eller två till att börja med, någon som har lust att sälja en bättre begagnad dito?

Tack igen för alla svaren :)

Vänligen
Conny

Ett annat alternativ är att byta batterityp, tex ska lithium engångsbatterier vara betydligt bättre i kyla. Har man batterigrepp till sin DSLR som tar AA batterier så går de lätt att använda.

Har själv ingen erfarenhet av dessa batterier, men de är specade att klara -40 grader utan att tappa speciellt mycket kapacitet. Dessutom är de lättare och har högre kapacitet än laddningsbara NiMH batterier.

Tipset fixar biffen!

Jag hade samma problem med mina analoga EOS-kameror men kom på en lösning som funkade! Jag gjorde en batteriadapter till min EOS 3. Pillade sönder ett befintligt engångsbatteri av 6V-typ som användes till dessa kameor och lödde på ett par kablar. Kablarna (gjorde en koppling av några flatstift några cm ut på kablarna så att jag inte behövde ha fortsöttningen inkopplad vid transport) . de två trådarna gick sedan ner i min ficka där jag hade ett 6v-ficklampsbatteri (5x5x12 cm stort) Dessa batteri finns också fortfarande att köpa t.ex. Varta no 431. Tror dock att jag då använde Tudor Black no??? oftast som hade bättre kapacitet.
På bilden ser du batteriet och adaptern(kamerabatteriet) jag gjorde och använde till mina analoga EOS (100 och 3). (Tror att jag fick göra ett litet jack med en kniv i batteriluckan så att kablarna inte skulle klämmas sönder)

Bilagor

• adapter.jpg
    adapter.jpg
    83.8 KB · Visningar: 216
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar