Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på allround-objektiv till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangans

Avslutat medlemskap
Tjena!

Har ägnat åtskilliga timmar åt att läsa inlägg här på fotosidan, utan att stött ihop med något som svarar på mina frågor.

Jag har funderingar på att köpa en DSLR (förmodligen en Canon 20D), men jag har svårt att hitta rätt i den snåriga djungeln av objektiv. Det jag behöver är ett objektiv som fungerar till det mesta (om det nu är möjligt), men framförallt till landskapsfotografering. Sätter en övre prisgräns på 5000 kr. Har tänkt mig beställa från tyskland.

Tacksam för förslag... Ha en fortsatt trevlig kväll!

froderberg skrev:
Sigmas 18-50/2,8 är ett perfekt allroundobjektiv. Kostar 4500 och är ljustarkt och trevligt.

Hur blir det med alla dessa objektiv som anpassas som 1.6x-crop. Kommer kameratillverkarna överge detta "format" för en mindre crop-faktor inom en överskådlig tid? Hur blir det med alla EF-S objektiv då, kommer de skrotas i och med att kamerorna faller ihop?

Vad tror du/ni?

Är själv tvungen att säga att Sigmas alternativ är det bästa alternativet om du inte kan leva med en begagnad 14-40L med 4 som största bländarvärde.

Tips

Hej!

Här kommer ett tips från en amatörfotograf:)

Canon 28-135 IS USM har jag valt just som allround objektiv. Om det är det optimala för dig vet jag inte men jag har mycket glädje av det:)

Prislappen i tyskland vet jag inte men det borde inte överstiga de 5.000 kronorna du tänkt dig:)

Lycka till / Ken1

17-85 IS tycker jag själv låter som en bra allround glugg men för landskap tror jag mer på Magnus förslag. Säkert bättre kantskärpa med den.

Tack för de snabba svaren. Det verkar skilja en hel del mellan de objektiv ni hittils tipsat om. Vad är det man bör titta efter? Vilket bländarvärde? IS eller inte IS och vilket zoom-omfång?

ThomasT skrev:
Hur blir det med alla dessa objektiv som anpassas som 1.6x-crop. Kommer kameratillverkarna överge detta "format" för en mindre crop-faktor inom en överskådlig tid? Hur blir det med alla EF-S objektiv då, kommer de skrotas i och med att kamerorna faller ihop?

Canon har i sina strategidokument skrivit att de kommer att satsa på två format - fulllformat och APS-C (1,6x).

Eftersom Canon och Nikon lanserar egna objektiv för APS-C så kommer de inte att lämna det formatet på länge.

Anledningen att de valt APS-C är att den storleken antagligen alltid kommer att ha bäst pris/prestanda-förhållande. I den här klassen är priset viktigt och det blir genast mycket dyrare med större sensorer.

En 28-135/3.5-5,6 IS USM har två stora nackdelar jämfört med Sigmas 18-50/2.8. Den ena är att du inte får vidvinkel med 28-135:an och den andra är ljusstyrkan. Vidvinkel är svårt att klara sig utan till allmän fotografering.

Hög ljusstyrka är alltid trevligt och bra att ha. Du får snabbare och säkrare autofokus och kan slippa blixten. Det skiljer två steg mellan de två objektiven i ljusstyrka i teleläge vilket är väldigt mycket. Det är bättre att du tillgodoser dina telebehov med en telezoom, typ 75-300/4-5,6.

papi skrev:
17-85 IS tycker jag själv låter som en bra allround glugg men för landskap tror jag mer på Magnus förslag. Säkert bättre kanskskärpa på den.

17-85:an är betydligt dyrare och IS är en dålig ersättning för ljusstyrka.

En 18-50/2,8 + en begagnad 75-300/4-5,6 IS kan vara en trevvlig kombination.

papi skrev:
Men behöver man speciellt snabb lins när man fotar landskap ? Stativ snarare.

Men nu rör frågan allroundobjektiv - och då är 18-50:an grym. Och den är nog lämpligare än 28-135:an då vidvinkel behövs vid en del landskapsbilder. 17-85 är säkert inte fel men dyr.

28-135 räcker inte bra för landskapsdelen iaf. Bra skärpa och bra vidvinkel skulle jag haft som viktigaste kriterie.

Sigma 18-50 verkar synnerligen intressant som du beskriver den. Finns det några andra liknande modeller man bör ta med i sin jämförelse?

mangans skrev:
Sigma 18-50 verkar synnerligen intressant som du beskriver den. Finns det några andra liknande modeller man bör ta med i sin jämförelse?

Sigmat är ännu ganska unikt.

Många väljer Canon 17-40/4L som antagligen är något skarpare och har lägre distortion, men avsevärt dyrare, lägre ljusstyrka och mindre zoomomfång.

Det finns också sigma 24-70/2,8 eller det populära kvalitetsobjektivet Tamron 28-75/2,8, men då måste du ju kanske komplettera med ett Canon 20/2,8 eller något annat vidvinkelobjektiv.

Jag använder Sigmas 24-70 2.8 som standardobjektiv till 20D, mycket nöjd. Skulle inte vilja ha sämre ljusstyrka.

//robban

Re: Tips

Kem skrev:
Hej!

Här kommer ett tips från en amatörfotograf:)

Canon 28-135 IS USM har jag valt just som allround objektiv. Om det är det optimala för dig vet jag inte men jag har mycket glädje av det:)

Prislappen i tyskland vet jag inte men det borde inte överstiga de 5.000 kronorna du tänkt dig:)

Lycka till / Ken1

Bra skitskalle!!!!!!!!!

Jag läste inte riktigt att en stor del av bilderna skulle vara "Landskapsfoto"??

Näh dåså. Mitt allround 28-135 har jag mycket glädje av, men mycket landskapsfoto är inte för tillfället aktuellt:)

Sorry jag läste inte riktigt trådskaparens första önskan:(

Visst är vidvinkel att önska före lite ljussvagare zoom för landskapsfoto HELT rätt!

Slå mig inte / Ken1

Fördelen med canonglugggar förutom själva känslan och kvaliteten är att de i regel har bättre andrahandsvärde än piratobjektiv.
Jag har ägt och använt både 28-135 IS och 17-85 IS.
den senare är överlägsen i allt.
Mindre, bättre byggd, skarpare, snabbare autofocus och bättre brännviddsområde. BÄTTRE!
Har du begränsad budget; köp begat. Köp ettbilligt tex 28-105 objektiv nu och sälj bilder till du kan köpa ett till osv..
Ruinera dig inte på en gång, det finns det gott om tid till.

Det lär dock inte finnas så många EFS 17-85 på beg-marknaden ännu.
Ej heller så många Sigma 18-50/2.8. De är bägge ganska nya objektiv. Så om du ska sikta in dig på beg, så får det bli någon annan glugg.
Möjligen kan du hitta någon EFS18-55 för 6-700, men då är det bättre att lägga till de tusenlappar som behövs och köpa ett nytt Sigma 18-50, tror jag.
EF 28-135 IS kan du hitta begagnat, men du får återigen inget riktigt vidvinkel.
20-24-28 hittar du också på begagnatmarknaden i fallande prisklass i samma ordning.

h/mats

Tack för alla fina tips!

Hos technikdirekt.de skiljer det bara 300 kr mellan en Canon 20D med Sigma 18-50 och en med Canon 17-85 IS. Skillnaden i pris är försumbar så då återstår bara frågan vilket som är bäst?

Jag har själv använt 28-135 med min 300d (nöjd!) men nu har jag bestämt att gå för Sigma 18-50 2,8. Begagnat 17-40 L hade varit endast cirka tusenlapp dyrare men jag ville ha bättre ljusstyrkan än F4. 17-85 IS hade varit vettigt alternativ men prisskillnaden mellan Sigma och det är ganska stor åtminstone om man köper endast lens. Dessutom enligt tester i internet har Sigma varit strålande.

http://www.jasonlivingston.com/sigma-review/index.htm
http://topicpoint.com/sigma_18-50mm/
http://www.pbase.com/joemama/sigma_1850__28
http://www.pbase.com/cameras/sigma/18-50_28_ex_dc
http://www.pbase.com/image/34912880
http://people.freenet.de/stauber/sigma/index.htm

Jag vet att netbilderna kan ljuga men jag tror att jag blir nöjd. Får min lens i fredag, ska berätta hur det går till...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar