Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Ljusstarkare objektiv ger möjlighet att få kortare skärpedjup (inte minst intressant för porträttfoto) och snabbare slutartider.

Tack återigen för snabbt svar Kim.
Ang. snabbare slutartider: Vilken ljusstyrka rekommenderar du då för fotografering av skyddshundar (som rör sig ofta väldigt snabbt och där jag vill fånga en rörelse)?

Jag har beställt 17 - 85 IS då jag trott att det skulle vara ett bra allroundobjektiv för mig och funka för ovanstående objekt pga IS:n bland annat. Kanske jag måste revidera min beställning (?)vilket jag fortfarande kan göra. Vill då gärna ha en rekommendation på ett Canon objektiv då den leverantör jag tar från bara har originalobjektiv.

Tack på förhand från en åter förvirrad man... :)

Bosse
 
Ljusstyrka för att uppnå snabba slutartider, f/2,8.

Ett canonobjektiv för att fotografera snabba hundar, 70-200/2,8L USM.
 
Ett alternativ sätt att se vad en Allround lins Är

Om vi vrider på begreppet Allround en liten aning så kan det vara som så.

Hypotes,,, En lins med fast brännvidd tvingar logiskt sett fotografen att fota fler situationer med bara en brännvidd jämfört med en zoom. Då är naturligt nog den fasta linsen den som praktiskt sett är den mest allrounda, eller;)?

Det är intressant eftersom de flesta motiv låter sig fotas med En brännvidd. En zoom tillåter såklart fler alternativa lösningar och på så sätt mer allrounda lösningar av den konkreta situationen men inte sett till varje brännvidd i zoomen.

Zoomen har många bränvidder normalt sett i en steglös konstruktion. Detta ger fotografen större möjligheter naturligt nog, som sagt. Den fasta linsen äger såklart bara En brännvidd och blir således använd enbart där, det är högst allround om det används lika flitigt som zoomen. I mitt synsätt sett;)!
**

Jag skulle hellre gå för en snabb fast normal eller lätt vidvinkel, ca 35mm på en D70.

Jag ser det som ett allround val av lins.

Förstår helt om många inte håller med mig;)

Mvh Niclas,
 
Ja, det hade ju varit ett trevligt objektiv.
Tyvärr så faller det på priset då min fru har ett visst veto.... :)

Vågar inte tänka på om jag skulle "släpa" hem ett objektiv för de pengarna.

Hur skulle Tamron 28-75/2,8 XR Di funka tror du om vi går utanför Canon original? Jag missar ju vidvinkel i så fall men vad gör man :)

Gisses - varför ska det vara så svårt...
Kanske ska hålla mig till min kompaktkamera i alla fall :))

Ilan - bl a enligt Cyberphoto:s hemsida har de 17 - 85 IS på lager.

Mvh
Bosse
 
Tjena, Ilan! Jag har haft tillfället att testa Canons 17-85 IS och är inte 100% nöjd, bl. a. med vikt och storlek samt att f/4 stänger av högprecitions central autofokus punkt. Jag är helt övertygad att mig skulle passa bäst Tamron med f/2,8.
 
Kolla bara dagens priser: 20D med obektiv billigare än bara huset...!!!

http://www.technikdirekt.de/main/pa...D=227233209218&DS=1&TS=2610405732&history=set

Ang. autofokus, från http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/index.html :

The new 9-point AF sensor provides highly precise focus detection and enlarged subject coverage. It also performs at higher speed and offers better focusing performance in low light conditions. The high-precision center AF point is compatible with f/2.8 lenses, while the other 8 points are sensitive to f/5.6

Från Dpreview:

All new 9 point AF system
The EOS 20D gets an all new (not seen on any other SLR) nine point AF system which has its AF points in a diamond pattern. It's quite noticeably faster than than the EOS 10D and has better low light working range (-0.5 EV compared to 0.5 EV). Note that the center point is a 'cross type' sensor when used with lenses with a maximum aperture of F2.8 or faster.


Förhållanderna där du brukar fota talat tydligt för f/2,8 och absolut inte f/4,5 trots IS.
 
Senast ändrad:
Glöm inte bort andra saker som att jämföra hur snabb autofokusen är, hur mycket den låter och hur säker den är innan ni bestämmer er för vilket objektiv ni ska skaffa. För min del är det en absolut avgörande faktor värd att betala mer för om övriga parametrar är likvärdig.

Angående den mittersta autofokussensorn, flera av de analoga kamerorna har detta och jag upplever det inte som om de är så där väldigt stor skillnad mellan att använda ett 2,8 objektiv jämfört med ett 3,5 objektiv på dessa.
 
bo... så länge hundarna hoppar runt i dagsljus kan du använda vilken glugg som helst.

wilhelm... "Note that the center point is a 'cross type' sensor when used with lenses with a maximum aperture of F2.8 or faster."
det låter alltså som om den är plusformad vid 2.8 men vad är den då vid sämre ljus? en punkt? ett streck?

i övrigt skulle jag inte rekommendera en tamron istället för en canon, speciellt inte en L-glugg. autofokusen är slö och högljudd, skärpa och färger är sämre pga avsaknad av florit och ett antal apokromatiska glas och den är plastig och har trist mekanisk känsla. fast de två jämförda gluggarna har helt olika brännvidder så de går inte att jämföra öht. behov = brännvidd.

/ilan - som väntar på sin förbannade &%#$ 20D
 
AF är inte högljud, den låter lite..men knappast störande på något sätt.

AF hastigheten är iaf snabbare än canons 28-135 IS..och bara någon långsamare än 17-40/4L.

Även mekaniskt är den betydligt trevligare än canons sladdriga 28-135 IS..inte i närheten av L-optik dock.

Skärpan är helt i nivå med L-optik.

Priset för motsvarande L-optik är drygt 3x mer (24-70/2.8L USM)...bildkvalitén är den samma (jag har plåtat med båda objektiven).
 
Senast ändrad:
Jag har varit i samma läge som dig och funderat vad som kan vara ett bra val och något jag inte kommer att ångra med åren.

Bra objektiv till ett ok pris som jag har och klarar mig till 95%. Det är bara bilder på fotbollsmatcher eller stora arenor som inte dessa riktigt räcker till

Canon 17-40 4L USM
Canon 50 1,4 USM
Canon 70-200 4L USM

allt köpt hos Zebramedia till bra pris.

// Håkan
 
sagan skrev:
IS påverkar inte rörelseoskärpan, slutartiden blir ju den samma, den förhindrar endast skakningsoskärpa.

Detta är inkorrekt. För att utnyttja IS måste du ta bilder med längre slutartider. Du kan tjäna två f-stop och ibland ändå upp till tre f-stop på detta. Antiskak-funktionen kompenserar för dina händers skakningar under de längre slutartiderna och bilderna blir skarpa så länge du inte stiger över denna tröskel på 2-3 f-stop. Du kan alltså t.ex ta bilder i 1/90 sekund och få skärpan motsvarande 1/350.

Det är därför man kan säga att ett Canon-objektiv med bländare 4.0 i vissa situationer agerar som om det hade bländare 2.0 eller lägre på grund av den ljuskänslighet som det får med IS. Självklart får du inte kortare skärpedjup av detta dock.

Nackdelen med detta är förstås att fotografera rörliga objekt-- då kan du lika gärna stänga av IS. Långa slutartider stjälper mer än hjälper i dessa fall. Landskapsfoto är ideellt, sport är inte en lika stor hit.

Höja ISO..jovisst, men det kan man ju göra även om man har f/2.8..och då få ännu större möjligheter till snabba slutartider.

Detta är en bra poäng tycker jag-- att höja ISO fungerar bra på 20D för att få ner slutartiderna. Enligt dpreview:s tester har 20D nästan samma brusnivåer vid ISO 800 som 10D har vid ISO 400, och 10D är i sin tur vid 400 närmare de brusnivåer som föregångaren D60 har vid 200!

Därför kan jag säga att med min D60 går jag sällan över 400 ISO, men en 20D kan ju tänjas upp till 1600 utan större bildkvalitetsförsämring. Kör man denna högre ISO spelar det faktiskt inte så stor roll att man bara har bländare 4-5.6 som på EF-S 17-85 IS. Därför tror jag att detta objektiv är ett bra val för 20D-ägare, men i mitt fall värderar jag prestandan på Sigma 18-50 F2.8 EX betydligt mer. Testa båda objektiv och se vilket som passar dig bäst.

Denna guide till hur Canons IS fungerar är utmärkt och bör läsas:
http://www.photozone.de/2Equipment/canonFAQ.htm#3Q6a
 
Mats Björnström skrev:
Detta är inkorrekt.
På vilket sätt är det jag skrev inkorrekt?
Mats Björnström skrev:
För att utnyttja IS måste du ta bilder med längre slutartider. Du kan tjäna två f-stop och ibland ändå upp till tre f-stop på detta. Antiskak-funktionen kompenserar för dina händers skakningar under de längre slutartiderna och bilderna blir skarpa så länge du inte stiger över denna tröskel på 2-3 f-stop. Du kan alltså t.ex ta bilder i 1/90 sekund och få skärpan motsvarande
1/350.


Det förutsätter att motivet inte rör på sig, i annat fall riskerar man rörelseoskärpa med så lång slutartid som 1/90.

Mats Björnström skrev:
Det är därför man kan säga att ett Canon-objektiv med bländare 4.0 i vissa situationer agerar som om det hade bländare 2.0 eller lägre på grund av den ljuskänslighet som det får med IS. Självklart får du inte kortare skärpedjup av detta dock.

Nackdelen med detta är förstås att fotografera rörliga objekt-- då kan du lika gärna stänga av IS. Långa slutartider stjälper mer än hjälper i dessa fall. Landskapsfoto är ideellt, sport är inte en lika stor hit.
Ljuskänsligheten ändra inte det allra minsta p.g.a. IS..lika lite som ljuskänsligheten påverkas av ett stativ.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
På vilket sätt är det jag skrev inkorrekt?

[..]

Det förutsätter att motivet inte rör på sig, i annat fall riskerar man rörelseoskärpa med så lång slutartid som 1/90.

Jag har antagligen missuppfattat det du skrev. Såhär står det:

"IS påverkar inte rörelseoskärpan, slutartiden blir ju den samma, den förhindrar endast skakningsoskärpa."

Detta har jag uppfattat som:

"IS har inte några negativa åverkningar på rörliga motiv, eftersom slutartiden kvarvar oförändrad".

Och det stämmer inte. Användandet av IS-funktionen har negativa åverkningar på rörliga motiv, då funktionen förlänger slutartiden avsevärt för att tillåta sensorn att samla in mer ljus. Detta är som sagt enbart genomförbart med bra resultat genom att antiskak-sensorn kompenserar för de rörelser som dina händer framkallar under denna förlängda slutartid.

Antiskak-sensorn kan dock självklart inte kompensera för ett rörligt motiv. Du skriver att IS endast förhindrar skakningsoskärpa-- men samtidigt som den gör det så försämrar den motivets rörelseoskärpa genom den längre slutartiden.

Man kan använda ett IS-objektiv för att fotografera rörliga motiv lika bra som ett icke-IS, men i fallet med till exempel Canon 17-85 IS F4-5.6 kan du då vid 85mm vara tvungen att använda bländare 5.6. För att få en snabb slutartid för att kunna fånga ett rörligt motiv utan rörelseoskärpa kan du vara tvungen att använda kanske 1/160 sekunds slutartid. Då kan du inte använda IS-funktionen, och du måste då ha mycket ljus för att inte underexponera bilden. Att göra detta under kvällstid blir därför svårt såvida ISO inte höjs avsevärt.

Med ett 85mm F2.8 objektiv behövs det inte lika mycket ljus för att nå samma 1/160 sekunds slutartid och exponera bilden rätt.

Då sammanhanget gällde en jämförelse mellan ljuskänsliga objektiv mot mindre ljuskänsliga med IS-funktion, kan man säga att det finns en klar nackdel med det senare i situationer med rörliga motiv. Eller ska jag säga brist på fördel?

Ljuskänsligheten ändra inte det allra minsta p.g.a. IS..lika lite som ljuskänsligheten påverkas av ett stativ.

Du har rätt-- men det är snarare jag som använt fel term. Med ljuskänslighet menade jag hur mycket ljus som når sensorn, och detta kan vara samma värde oavsett om det sker genom snabbt glas eller långa slutartider.

Jag vill inte bråka med någon-- absolut inte. De tidigare inläggen kändes oklart formulerade och jag vill förtydliga detta så att de i tråden som funderar på ett nytt objektiv inte köper ett IS-objektiv på fel grunder.

Är vi någorlunda överens, Kim?

Mats
 
Mats Björnström skrev:
Då sammanhanget gällde en jämförelse mellan ljuskänsliga objektiv mot mindre ljuskänsliga med IS-funktion, kan man säga att det finns en klar nackdel med det senare i situationer med rörliga motiv. Eller ska jag säga brist på fördel?
Man kan oxå säga att IS har man endast fördel av om det inte finns tillräckligt med ljus och man plåtar orörliga motiv, samtidigt som man inte har något stativ eller annat stöd.
 
Jag tar det som ett 'Ja-- vi är överens' :)

Fortfarande relativt ny här med 16 inlägg och förvirrad av hur diskussionerna går till här. Ingen säger t.ex någonsin något positivt (som "Tack") som respons till ett inlägg, och den allmänna stämningen är närmare "passa dig!". Jag vänjer mig..
 
IS,en är oerhört bra att ha påslagen även om slutartiden är snabb.

Visst, just reduceringen av skakningsoskärpa är ju den stora viktiga egenskapen med IS. Men med Reduceringen kommer också andra stoora fördelar.

Tex så har man med en stabilare sökarbild som medger att man handhållet (spec tydligt med tele såklart,,) bemästrar en oslagbar kontroll över det som utan IS,aktivetet syns som suddigt ute i formatets fyra sidor.
Även kontrollen över huvudmotivet som oftast befinner sig en bit inom formatet blir långt mer effektiv och precis.
Det är en otroligt stor fördel enligt mig. I brännvidder från runt 200mm är skillnaden som dag och natt mellan linser med och utan IS.



IS,en är således oerhört bra att ha påslagen även om slutartiden är snabb. Att slå av IS,en bara för att slutartiden är snabb nog utan tycker jag är dumt, om inte situationen kräver det såklart;)

Dessutom så tillåter ju IS,en att man kan blända ned ytterligare även om ljuset finns för en bild utan IS,, Det gör ju att man kan köra med lägre ISO eller prioritera en mindre bländare med högre ISO och således få ytterligare ökat skäredjup.
Det är sammantaget stora fördelar vid sidan om och som till följd skakningsreduceringen!

Faktiskt sällan som jag ser anledning att slå av IS,en även om IS,en på stativ såklart inte alltid gör ngn nytta,,

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Mats Björnström skrev:
Jag tar det som ett 'Ja-- vi är överens' :)

Fortfarande relativt ny här med 16 inlägg och förvirrad av hur diskussionerna går till här. Ingen säger t.ex någonsin något positivt (som "Tack") som respons till ett inlägg, och den allmänna stämningen är närmare "passa dig!". Jag vänjer mig..

Alla har vi olika rutiner när det gäller att avge inlägg.

Jag tex har blivit en del kritiserad för att benämna folk för ni och er och att jag avslutar mina inlägg med Mvh Niclas, osv..... Folk retar sig ibland på småsaker. På ett vis tar man lite seden dit man kommer men jag slutar då inte med att hälsa vänligt på slutet av ett inlägg. Handlar lite om respekt och god ton enligt mig, men inte enligt alla och det respekterar man ju. Men visst önskar man att man fick skriva som man vill i alla lägen här på fotosidan,se,,

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.