Förr fanns det gott om 6x9 bälgkameror. De fanns i alla prislägen och kvaliteter, från tior och till dyraste. De flesta av de billigare bälgkamerorna har förmodligen slängts vid det här laget (och även många av de dyrare, tyvärr, pga av okunskap). Kameran i länken till Tradera-auktionen ovan är en billigare typ, som du förstår.
Ska du använda dem bör du förstås söka bland de bättre. Du kan ju dessutom räkna med en värdestegring av de bättre (eftersom alltfler av även dessa slängs, som sagt).
Kameror som är väldigt bra och eftersökta bland vissa yrkesfotografer, är Zeiss Super Ikonta, samt Voigtländer Bessa. De tillverkades för 6x6, 6x9 m.fl. format. Ofta kunde samma kamera användas för såväl 6x9 som 6x4,5 cm.
Optiken på dessa gamla kameror är förstklassig, i princip lika bra som senare tiders proffskameror. Optiken är förstås också av en helt annan klass än optiken i den billiga Moskva-kameran som du hittar i en av länkarna ovan.
Observera att när Voigtländer upphörde såldes det vidare, och namnet hamnade till slut hos Cosina i Japan. De använder namnet Voigtländer och Bessa på nyare kameror, som INTE är bälgkameror. De har beteckningar som Bessa L, T, R, R2, R3, R4 etc.
Mest eftersökt av de tysktillverkade Voigtländer-bälgkamerorna är Bessa II. Och dyrast. Med Apo Lanthar kan man få betala 35.000 kr... Eftersökt av samlare, som du förstår. Eftersom du söker en brukskamera ska du förstås inte i första hand söka efter just en sådan...
Fungerar så här gamla kameror då? Jo, de är i och för sig sällan utslitna. Dock är det väldigt vanligt att slutaren har beckat igen. Vanligen långtidsverket, samt självutlösaren. Om man utlöser denna (vilken någon vanligen har gjort) så låser sig slutaren. Räkna med att det är närmast normalt att du får låta rengöra slutaren från gammal ihopbeckad olja. Därefter brukar de fungera yttarligare 20-30-40 år, innan det är dags för nästa rundsmörjning.
Sökarna är små, ungefär som dagens kompaktdigitaler. Ofta har de gulfärgats med åldern. Det kan finnas något hål i bälgen, vilket de gamla fotograferna vanligen lagade själva. En mera sliten bälg behöver bytas (numera sker det väl vanligen genom att man slaktar en annan kamera - massor av olika kameror hade samma bälgar).
Samlade själv på mig något dussin av de finare 6x6 och 6x9-bälgkamerorna för 20-30 år sedan, under mina kamera-aktiva år... Mest Super Ikonta, men också 2 st Bessa II (dock inte med Apo Lanthar-objektiv). De har sedan dess legat förvarade i några lager på olika ställen i landet, men de flesta av dessa har tyvärr vid det här lagret plundrats. :-(
Troligen har jag därför inga kvar längre (eller i bästa fall 3-4 stycken, ifall jag skulle ha tur).