Annons

Tips på "360° panorama"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det var en häftig bild Mats, man kan nästan göra en kameraåkning värdig Hitchcock med den =)

Jag kan tipsa om ett gratisprogram för att bl a stitcha bilder till panoraman. HUGIN http://hugin.sourceforge.net/

Själv kör jag riktig lågbudget och stitchar det mesta för hand i Photoshop, bilder med Peleng 8mm Fisheye. Den färdiga jpg bilden konverteras till QTVR-panorama med gratisprogrammet Make Quibic som tidigare nämnts i tråden. Jag har inget panoramahuvud heller, men har mitt objektivets nodpunkt.

Här är ett exempel som jag nog visat tidigare, inifrån en telefonkiosk i London. Ville ha en annorlunda vy på Big Ben.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html
 
Suverän bild Mats! Så detaljerad att man nästan ser in genom fönsterna hos dem som bor runt Stadsbiblioteket i Malmö. Lite scary, ungefär som Googles fotograferingar. Man får akta sig för att gå utan kalsonger i egna lägenheten, om man inte vill exponera behagen offentligt.

Tack! Hehe, ja man vet aldrig vem som tittar in med kameran!
 
Ja det var en häftig bild Mats, man kan nästan göra en kameraåkning värdig Hitchcock med den =)

Jag kan tipsa om ett gratisprogram för att bl a stitcha bilder till panoraman. HUGIN http://hugin.sourceforge.net/

Själv kör jag riktig lågbudget och stitchar det mesta för hand i Photoshop, bilder med Peleng 8mm Fisheye. Den färdiga jpg bilden konverteras till QTVR-panorama med gratisprogrammet Make Quibic som tidigare nämnts i tråden. Jag har inget panoramahuvud heller, men har mitt objektivets nodpunkt.

Här är ett exempel som jag nog visat tidigare, inifrån en telefonkiosk i London. Ville ha en annorlunda vy på Big Ben.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Mycket snyggt och levande Per. Bra jobbat. Bra stichat och du lyckades med nadir punkten mycket bra.
 
Mats..

Vad var det för storlek på bilden som tryckeriets rip inte klarade av?
Jag fick ett par bilder av Gigapan efter vi blivit den Svenska distributören, den "stora" var på 300dpi +17000x9000 pixlar.
Filstorleken var "bara" 1.1 gig
Tog givetvis med den till tryckeriet för att testa på HP Indigo pressarna o det var inga problem alls.

Hur stor var din?
 
Kör ni HP's DFE till Indigo? Polaris i rack, eller? Vad är det för Indigo? 7200, eller nåt annat?

Missförstod kanske att du jobbar på tryckeriet. Du är kanske kund eller så till dem?
 
Senast ändrad:
Mats..

Vad var det för storlek på bilden som tryckeriets rip inte klarade av?
Jag fick ett par bilder av Gigapan efter vi blivit den Svenska distributören, den "stora" var på 300dpi +17000x9000 pixlar.
Filstorleken var "bara" 1.1 gig
Tog givetvis med den till tryckeriet för att testa på HP Indigo pressarna o det var inga problem alls.

Hur stor var din?

Minns inte storleken, men jag har for mig att det var kring 2 gb. Den var i alla fall for stor for att kunna sparas i jpg. Filen sparades i Psb ( large document format) och det var nog snarare det som var problemet.

Har just gjort klar en 360 over stockholm, den bilden ar 299000 x 27000 pixlar.
 
Minns inte storleken, men jag har for mig att det var kring 2 gb. Den var i alla fall for stor for att kunna sparas i jpg. Filen sparades i Psb ( large document format) och det var nog snarare det som var problemet.

Har just gjort klar en 360 over stockholm, den bilden ar 299000 x 27000 pixlar.


Låter lite konstigt för 2 gb är inte så mycket, men det beror ju givetvis på vilken Rip det handlar.
360 över Sthlm är klart häftigt!
 
Kör ni HP's DFE till Indigo? Polaris i rack, eller? Vad är det för Indigo? 7200, eller nåt annat?

Missförstod kanske att du jobbar på tryckeriet. Du är kanske kund eller så till dem?



Hepp!

Det är där jag arbetar, vi kör 7000 och 5500 över DFE;n och 5000 står med sin Harleqin o tuggar ensam.
7200 finns inte i Sverige än o lär ta tid med innan den kommer.
Men det står en 3200 i Göteborg.

*edit*
Snavfel
 
Senast ändrad:
Kul att den här tråden lever. Tänkte höra lite med er som gör det här proffesionellt. Hur mycket överlapp är lämpligt, blir det bättre ju mer överlapp man har? Tänker att man slipper använda så mycket av kanterna som inte är lika skarpa när man använder vidvinkel eller fisheye. Det blir också fler pixlar. Med mitt fisheye får jag 32% överlapp med sex bilder i porträtt, vilket är fullt tillräckligt. Men om åtta bilder ger mig bättre kvalité är det inget större jobb. Ska givetvis testa och se resultatet, men ville ändå höra om teorierna kring det hela.
 
Det färdiga panoramat minskar jag ändå ner för att det ska bli behändigt på webben. Men om det finns fler pixlar att bygga så kanske det också ger bättre kvalité. 32% överlapp borde iofs eliminera den värsta kantoskärpan, men så länge man slipper multirow är sex eller åtta bilder ingen större skillnad i jobb.
 
Det färdiga panoramat minskar jag ändå ner för att det ska bli behändigt på webben. Men om det finns fler pixlar att bygga så kanske det också ger bättre kvalité. 32% överlapp borde iofs eliminera den värsta kantoskärpan, men så länge man slipper multirow är sex eller åtta bilder ingen större skillnad i jobb.

Om man kör utan panoramahuvud blir det viktigare med stort överlapp. Ett panoramahuvud kan man ställa in så att nodpunkten blir i rätt position (brukar finnas en guldfärgad metallring i framkanten på objektivet som markerar var nodpunkten finns). Om kameran roterar kring den punkten behövs mindre överlapp.

Vill man bygga riktigt stora och högupplösta bilder är det bara att använda en längre brännvidd. Stora filer blir det visserligen, men det finns smarta programvaror som gör den lätt och snabb att visa på webben. Om du har tillgång till Photoshop (fr o m CS3) finns en exportplugin som heter Zoomify. Den producerar en färdig hemsida med knappar för zoom och panorering. Själv använder jag ett program från KrPano, det blir flashbaserade visningar på många olika sätt via "droplets".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.