Hej Johan
Här är några platser som jag tycker är väl värda att besöka.
Place des Vosges
Här har du ett underbart torg som är omgärdat av ett hus med pelargångar över den kringliggande trotoaren, här ligger också Maison de Victor Hugo. Detta är en plats som inte så många kommer till.
Rue Saint-Denis
En gata som går norrut från den stora ön med Notre-Dame på, den börjar ungefär vid Ponte Au Change. Denna gata har ett folkvimmel under lunchen och här kan du se det gamla Paris, detta är den gamla prostitutionsgatan i Paris där kommersen pågår öppet mitt i lunch rusningen, kan ge många bra gatubilder. Fortsätt den gatan upp till den lilla triumfbågen vid Port Saint-Denis där gatan övergår till Rue Du Faubourg Saint-Denis. Här kommer du till en av de kända restaurangerna i Paris, Brasserie Flo som ligger på en liten tvärgata kallad Cour Des Petites-Ecuries.
Musee d'Orsay
Om du ska gå på bara ett musee så är detta det du ska gå på. Museet ligger i en gammal ombyggd järnvägsstation och här hittar du Impressionisterna längst upp belyst enbart naturligt ljus. Det är en helt underbar byggnad men kan ta sin tid att gå igenom. Museet ligger på Rue de Lille mitt i mot Place de la Concorde.
På Boulevarde Du Montmartre har du den fantastiska restaurangen La Coupole som alltid är väl värt ett besök om än bara för att ta en drink i baren, lokalen och folklivet där är fantastikt och det brukar för det mesta vara någon konstnär som ställer ut i lokalen. På samma gata ligger för övrigt även Le Dome m.fl. ett annat gammalt Brasserie i Paris.
Sedan har vi ju även den klassiska kyrkan och utsiktspunkten Sacre-Coeur i Montmartre med sitt konstnärstorg på baksidan.
Sist men inte minst skulle jag föreslå en tripp ut till den fantastiska marknaden vid Port de Clignancourt detta är en enorm marknad där du kan hitta allt i begagnat, denna gigantiska loppmarknad är ett myller av saker, gränder, prång och människor, här finns allt. Men det tar tid och kostar minst en heldag att besöka.
Ja det var lite av vad jag har att bidra med, lycka till i Paris o glöm inte att bara sitta ner o njuta av folklivet medans du sakta läppjar på en Pastis med vatten.