Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om hängning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag har tänkt göra en liten utställning med ett tiotal miljö/natur-bilder, ungefär av den här typen. (ganska spretiga vad gäller motiv och färger alltså). De ska hänga samlat i några olika rum under längre tid.
Planen är att skriva ut i liggande A4 på något lite mattare fotopapper, men vad jag ska göra sen är jag väldigt osäker på - jag har aldrig gjort något liknande så alla tips är välkomna!

- Ska jag sätta bilderna bakom ram och glas?
- Eller bara ram?
- Eller bara passepartout?
- Vad för passepartout ska jag använda, vilken färg alltså - antar att det vore snyggast att ha samma på alla för att hålla ihop det lite?
- Eller ska jag montera bilderna på något hårt bara?
- ...?

Naturligtvis handlar det mest om tycke och smak, men eftersom jag är helt smaklös vore det toppen om någon ville dela med sig lite! :)

Per
 
Slopa inte glaset, det behövs för att skydda kopiorna mot både onödigt förstörande ljus och damm. Fast ett alternativ till glas kan vara laminering förstås. Det funkar ju med.. Kanske med montering på kapa.

Men jag skulle satsat på passepartout + ram om jag var du. Syrafri pp finns billigt på artistica.nu där du även kan hitta syrafri tejp mm. Och så skär ju ställen som gallerix m.fl. också. Lite dyrare bara..

Om glas i köpta ramar är kasst och lämnar för mycket reflexer brukar glasmästerier kunna fixa bättre.
 
Tack Lotta!
Är det vit passepartout som gäller? Och någon enkel ram i vitt eller trä kanske? Hemma har jag testat att rama med svart passpartout i ekram till några ganska mörka bilder, det blev ju rätt effektfullt med den vita snittytan på passepatoun, men jag har svårt att bestämma mig för om det är snyggt eller inte.

Perer
 
När vi hänger bilder i fotoklubben så har vi köpt en uppsättning ramar med glas som är 30x40 & 35x45.

Ramarna är svarta metallramar som utan problem håller för många hängningar (morbid & kul rubrik).
Sedan skärs passepartouter för att bilderna skall passa i ramarna.
Passepartouternas färger brukar hållas till svart med vit kärna eller grå, kommer inte ihåg kärnans färg. Grått ger en väldigt neutral känsla och lyfter oftast fram bilden.

Även om bilderna diffar mycket så bidrar ramarna att hålla ihop helhetsintrycket.

Dessa ramar är inte gratis men inte heller dyra i förhållande till kvalite´n. Jag kan kolla upp var de är köpta om du vill.

Så mitt tips är MINST passepartout, helst med ram. Alla skurna i samma yttermått, i varje fall samma mått på samma vägg.
Men allt är ju en kostnadsfråga.
 
Tack för det Erik!

Svart passpartout kanske inte är så dumt trots allt då? Glaset verkar vara viktigt för att slippa allt för mycket reflexer (?), som om ni hittat en variant som funkar bra utan att kosta skjortan får du gärna tipsa om vart man ska vända sig!

Perr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.