Annons

Tips om digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Olof Arvids

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa min första digitalkamera och vill gärna ha lite råd om sådana. Den ska vara enkel och kompakt, ha bra zoom med långt tele samt ta bra närbilder. Främst är jag intresserad av naturfotografering: djur, fåglar, småkryp, blommor, landskap o s v. En kamera jag funderar starkt på är Olympus SP-550 UZ. Finns här någon som har erfarenhet av den? Eller som har något bättre tips?
http://www.olympus.se/consumer/29_SP-550_UZ.htm

Olle

Har du provat den kameran?

Jag är inte förtjust i elektroniska sökare, men det kanske är en vanesak.

Per.

Jag har känt lite på den hos min fotohandlare, men inte kunnat jämföra med något annat motsvarande. Den långa zoomen verkar väldigt bra, men eftersom jag är helt nybörjare på digitalkameror är jag tacksam för alla synpunkter och tips jag kan få.

Olle

Deras 'dubbla bildstabilisatorer' låter som bull! Man vill inte att digitalkameran ska dra på så höga känsligheter som möjligt, bilderna blir väldigt brusiga i slutet av skalan. Se till att det går att koppla bort. Annars är det svårt att säga nåt, känna o fundera är det bästa!

18x optiskzoom låter lite mycke (dålig skärpa) och sensorn är bara 1/2.5 " (ca. 10.2 mm på diagonalen), ger brusiga bilder. Jag skulle vilja föreslå Canon G7, som dessutom har en blixtsko så man kan ansluta en extern blixt. Men prova som sagt var för olymposen ser ut att vara skön att hålla i.

/ Erik

Måste bara fråga:

Varför är det jätteviktigt med lång zoom?

Är det för att du t.ex. fotar din son på fotbollsmatchen?

För nackdelen med mycket zoom på en liten kamera, är att ljusvärdet droppar ganska dramatiskt, samt att sensorns litenhet i kombination, med det korta avståndet till linsen, gör att dina egna skakningar "förstoras". Du behöver nästan fota på 1/500s (vid 12xzoom) för att få chans till skarpa bilder.