Annons

Tips om digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Olof Arvids

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa min första digitalkamera och vill gärna ha lite råd om sådana. Den ska vara enkel och kompakt, ha bra zoom med långt tele samt ta bra närbilder. Främst är jag intresserad av naturfotografering: djur, fåglar, småkryp, blommor, landskap o s v. En kamera jag funderar starkt på är Olympus SP-550 UZ. Finns här någon som har erfarenhet av den? Eller som har något bättre tips?
http://www.olympus.se/consumer/29_SP-550_UZ.htm

Olle

Har du provat den kameran?

Jag är inte förtjust i elektroniska sökare, men det kanske är en vanesak.

Per.

Jag har känt lite på den hos min fotohandlare, men inte kunnat jämföra med något annat motsvarande. Den långa zoomen verkar väldigt bra, men eftersom jag är helt nybörjare på digitalkameror är jag tacksam för alla synpunkter och tips jag kan få.

Olle

Deras 'dubbla bildstabilisatorer' låter som bull! Man vill inte att digitalkameran ska dra på så höga känsligheter som möjligt, bilderna blir väldigt brusiga i slutet av skalan. Se till att det går att koppla bort. Annars är det svårt att säga nåt, känna o fundera är det bästa!

18x optiskzoom låter lite mycke (dålig skärpa) och sensorn är bara 1/2.5 " (ca. 10.2 mm på diagonalen), ger brusiga bilder. Jag skulle vilja föreslå Canon G7, som dessutom har en blixtsko så man kan ansluta en extern blixt. Men prova som sagt var för olymposen ser ut att vara skön att hålla i.

/ Erik

Måste bara fråga:

Varför är det jätteviktigt med lång zoom?

Är det för att du t.ex. fotar din son på fotbollsmatchen?

För nackdelen med mycket zoom på en liten kamera, är att ljusvärdet droppar ganska dramatiskt, samt att sensorns litenhet i kombination, med det korta avståndet till linsen, gör att dina egna skakningar "förstoras". Du behöver nästan fota på 1/500s (vid 12xzoom) för att få chans till skarpa bilder.

Även fast jag Nikon-anhängare så råder jag dig att köpa G7 som har 6 x zoom, men har kvar ganska mycket kvalitet vid max zoom. Vilket i sin tur gör att du kan beskära bilden ytterliggare.

Annars är det som vanligt vid t.ex. porträttfotografering - du skall gå närmare än du tror, du får oftast bättre perspektiv då.

Hälsningar

Adam

Lars-Olof Arvids skrev:
Jag funderar på att köpa min första digitalkamera och
Då är det mest troligt att du inte alls vet vad du kommer att vilja ha. Skall du skaffa en ny hobby är det kanske en systemkamera du vill ha, och skall du "knäppa lite familjebilder" är det kanske Olympusen eller någon likvärdig.

Köp en kamera som inte ruinerar dig, fota och var glad! Du måste veta vad du saknar innan du vet vad du vill ha.

Många köpråd här på sidan går ut på att köpa så dyr och avancerad kamera som möjligt... :-(

Jag vill ha en lång zoom för att kunna ta bilder på vilda djur och fåglar, som man ofta inte kommer så nära. Men om ljuset och skärpan blir så dålig är det förstås inte bra. Finns det ingen kamera med ca 10x zoom som fortfarande har hyfsad kvalitet vid max?

Olle

Jag tittade på din profil, och jag tror att Olympusen eller en Canon S3 ligger bäst till för dig. Men risken är nog stor att du ångrar att du inte köpte en digital systemare istället.

För fyra år sedan köpte jag en Panasonic med 12x zoom och 2MP när jag ville ta upp ungdomssynderna på nytt. För två år sedan ersattes den av en Canon S2, skaffade en telekonverter och tyckte att det var en perfekt gubbsystemare... Men som någon redan nämnt, sökaren är ingen höjdare precis (var faktiskt bättre på Panasonicen) och den där teletillsatsen var en besvikelse.

Resultatet blev till slut att jag skaffade en digital systemkamera med ett par extra objektiv, och nu har jag hur roligt som helst ;-)

En kompakt kan man också ha mycket kul med, och min ligger fortfarande beredd i kameraväskan. Men tänk över noga vad du vill, det blir ju inte billigare om man ångrar sig.

Jag var inne på Parasonic och såg att DMC-FZ50 och DMC-FZ8 kan vara godkända alternativ. Har ni några kommentarer om dem?

På ett annat forum fick jag tipset att Fuji Finepix S 6500fd (10,7x xoom) tar "nästan lika bra bilder som en systemkamera". Några kommentarer?

Olle

Lars-Olof Arvids skrev:
Jag vill ha en lång zoom för att kunna ta bilder på vilda djur och fåglar, som man ofta inte kommer så nära. Men om ljuset och skärpan blir så dålig är det förstås inte bra. Finns det ingen kamera med ca 10x zoom som fortfarande har hyfsad kvalitet vid max?

Olle

Om du är intresserad av fågelfotografering på "riktigt", då ser du till att köpa tub - s.k. Digiscooping. Då sätter du din kompakt på kikartuben och fotar.
Kikaren har kanske 40xzoom och kameran t.ex. 3x, 3x40 = 120ggr zoom - då snackar vi zoom eller hur? Sök här på forumet - det finns massor av duktiga digiscooping fotografer.

Hälsningar

Adam

Jag känner till digiscooping, men tänkte inte vara fullt så avancerad. Åtmistone inte till att börja med. Efter att ha pratat med min fotohandlare lutar det nu åt att det blir en Fujifilm FinePix S9600, som enligt honom har den bästa kombinationen av lång zoom (10,7x) och bra bildkvalitet hos kompaktkameror.

Olle

Lars-Olov,

Enligt din profil så har du redan ett par Canon tele objektiv. Jag vet inte om det passar på en DSLR men det kan kanske någon kunnigare svara på? OM det är så och du uppenbarligen har erfarenhet och ett bestående intresse skulle jag föreslå att du satsar på en Canon systemkamera.

Jag har själv en Canon S2 IS (föregångaren till S3 IS) och visst är det en mycket trevlig och kompetent kamera men sedan jag skaffade en systemkamera (Canon 400D) är det SÅ mycket roligare att fota.

Visst blir det några tusenlappar mer men om det är inom budgeten så blir du säkret mycket mera tillfreds med en systemkamera.

Om budgeten är tight så är S3:an säkert ett mycket bra val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar