Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
tips om analog systemkamera
- Trådstartare Marina78
- Start datum
Du kan välja och vraka, allt är ju billigt idag. Många säljare har dock inte insett det än, så man får filtrera annonserna lite.
Väljer du Nikon är F801 ett prisvärt och förbaskat gediget alternativ. Tillsammans med ett enklare objektiv kan du säkert hitta en under tusenlappen.
Canon har en motsvarande, om den nu heter 650 eller vad den heter.
Minolta och Pentax likaså.
Köper du en kamera med autofokus från någon av de fyra tillverkarna får du också möjlighet att bygga upp ett system med objektiv etc som kan användas även om du senare köper ett digitalt hus.
Väljer du Nikon är F801 ett prisvärt och förbaskat gediget alternativ. Tillsammans med ett enklare objektiv kan du säkert hitta en under tusenlappen.
Minolta och Pentax likaså.
Köper du en kamera med autofokus från någon av de fyra tillverkarna får du också möjlighet att bygga upp ett system med objektiv etc som kan användas även om du senare köper ett digitalt hus.
avslutat_bj
Aktiv medlem
jimh skrev:
Canon gjorde tre snarlika modeller: 600, 620 och 650. Om jag inte minns fel är det 600 som är den bättre av de tre. Den kom 1989 och har ganska gott om finesser. Jag har sett den (kamerahuset) säljas för 600kr.
Min egen Canon 600 har jag inga objektiv till, men jag kan inte förmå mig att sälja en så bra kamera till dagens marknadspris. Den får fortsätta att ligga i byrålådan...
PS Läs recensioner på http://www.fotosidan.se/reviews/
Bengus
Aktiv medlem
mmm, analoga kamerahus är kul. Men du får nog börja fundera hur du vill att ditt system ska se ut. Vad har du för krav? Det viktigaste är ju igentligen inte huset utan vilken optik som finns till den (och var begagnad optik kostar). Vill man köra säkra kort väljer man en hyggligt modern Canon eller Nikon som har alla tänkbara nyttigheter som Autofokus, TTL, ljusmätningar in absurdum etc. Tyvärr är det ju efterfrågan på dessa gluggar så andrahandsvärdet är högre mot om du tex väljer en olympus, pentax eller Konica.
En analog OM 1a eller OM2:a får du riktigt billig och de kommer sannolikt överleva dig med lite service. Riktiga slitvargar. Däremot är de tämligen fattiga på finesser.
Jag har bl.a en Canon Eos 10 som är snorbilliga idag, den har istort sett samma finesser som en digital canon.. EOS 5 kan man också ha tur att hitta billig, den är också riktigt bra. Eos 1 är ju ett proffshus vilket är att föredra om du tänkt dig "tuffa tag" med kameran - eftersom den är bättre tätad än de andra husen. Men som sagt, väljer du Canon får du betala för optiken.
Kika runt på Blocket eller här på FS, andrahandsmarknaden för analoga hus är enorm och priserna är i bott.
Personlig rekomendation, spara ihop till en hasselblad 500 istället (de kostar 4-5000. Roligare analog kamera får du leta efter.... Pentax 67:an är också kul men är en liten best att släpa runt på.
Mvh
BAW
En analog OM 1a eller OM2:a får du riktigt billig och de kommer sannolikt överleva dig med lite service. Riktiga slitvargar. Däremot är de tämligen fattiga på finesser.
Jag har bl.a en Canon Eos 10 som är snorbilliga idag, den har istort sett samma finesser som en digital canon.. EOS 5 kan man också ha tur att hitta billig, den är också riktigt bra. Eos 1 är ju ett proffshus vilket är att föredra om du tänkt dig "tuffa tag" med kameran - eftersom den är bättre tätad än de andra husen. Men som sagt, väljer du Canon får du betala för optiken.
Kika runt på Blocket eller här på FS, andrahandsmarknaden för analoga hus är enorm och priserna är i bott.
Personlig rekomendation, spara ihop till en hasselblad 500 istället (de kostar 4-5000. Roligare analog kamera får du leta efter.... Pentax 67:an är också kul men är en liten best att släpa runt på.
Mvh
BAW