Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och treix till photoshop (+ hjälp med skärpa i bild!?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar ifall det finns sidor med tips och sånt som man kan göra med en bild i photoshop (utom FS dårå)?

Jag har ett problem också.. jag har försökt att få skärpa i den lilla droppen på bilden, eftersom jag tycker att den skulle bli fin, men lyckades inte med exponeringen på fotostället, så jag undrar: Går det att fixa skärpa, och hur i sådana fall? någon av er kasnke kan försöka och sen förklara hur ni gjorde?

Större bild finns
Http://www.edu.nacka.se/sander.riedberg/droppenstor.JPG

Bilagor

• droppen.jpg
    droppen.jpg
    45.9 KB · Visningar: 455
Senast ändrad:
Jag är på språng (ska se Arsenal-Chelsea med polarna). Skärpa på bara droppen? Markera den och öka kontrasten. Sedan får du nog efterjustera lite för att det ska se bra ut. Det kan nog bli lite lurigt att få det bra med tanke på hur originalet ser ut.

Ja, jag skulle nog försöka med lite olika ludd i en markering och gå på med oskarp mask....
Bifogar rufft exempel...

mvh/Hans

Bilagor

• droppen_skarp.jpg
    droppen_skarp.jpg
    22.1 KB · Visningar: 343
Jag har kör en liten luddig markering och sedan oskarp mask. Innan dess fixade jag lite med nivåer och skapade ett nytt lager i läge multiply. Fyllde det vita partierna med en blåaktig färg... lite billigt färglagt än så länge, men du förstår nog principen! Med himlen mindre utfrätt så framträder droppen bättre tycker jag.

Mvh Martin

Bilagor

• droppenstor-sm.jpg
    droppenstor-sm.jpg
    25.8 KB · Visningar: 319
Kanske?!

Vet inte om det blev ngt bättre... men lägger ut ändå.

/L

Bilagor

• droppenfix.jpg
    droppenfix.jpg
    32.8 KB · Visningar: 287
ANNONS