Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips: objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Den funkar till D60 va?
Vad e so speccielt med detta objektiv :)?

Skärpan ska tydligen vara bra.

Men å andra sidan känner jag ej till om objektivet är vädertätt...

Kanske någon här som känner till om det brukar komma in mycke "skit" i , som kan va jobbigt att få väck ??

Tror du det finns nogot man kan kopa till kameran som hindrar solljus fron sidorna att komma in? Har sett de po vissa objektiv, men nu vet jag inte om de tillhor objektivet eller om man kan kopa det lost?

Motljusskydd ingår med en del objektiv och med andra inte. På just Tamron 90 ingår det, men frontlinsen sitter så djup in i objektivet att det eg är ganska överflödigt.

Kanske någon här som känner till om det brukar komma in mycke "skit" i , som kan va jobbigt att få väck ??

Hurvida det kommer inte mycket skit i det vet jag inte eftersom jag inte ger det (ännu), men det är inte vädertätat. Det är inget av mina objektiv som är vädertätat men jag har inte haft några problem med att det kommit in skit. Sen rör jag väl mig inte i så himla skitiga miljöer oftast... Det har väl hänt några ggr att jag fått kamera och objektiv nersprutade med vatten dock... :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1719449.htm?set=mp

Skärpan ska tydligen vara bra.

Om det är Tamron 90 så är det mycket skarpt och trevligt.

Allmänt tips: Makroobjektiv har jag nog banne mig aldrig stött på ett dåligt, oavsett märke. Vet inte om det är att de är enkla att bygga eller något, men alla jag någonsin kört från Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sigma, Sony/Minolta, Tamron, Zeiss ... Alla har varit mycket bra.

Nu tar man ju oftast makrobilder i stillsamma väderförhållanden eftersom man a) vill ha bra ljus och b) inte vill att de saker man fotar blåser bort.

Använder man en kamera länge och mycket och ofta byter objektiv, ja då får man lämna in den på rengöring ibland. Ingen stor grej skulle jag säga. Sedan kan man lämna in och få även objektiven rengjorda, men det blir nog mer sällan.

Vädertätning är en bra grej, inget snack om det, men man skall inte låta det styra sina objektivval om man inte vet att man kommer att tillbringa mycket tid i regn eller där det yr mycket damm.

Den forsta tror jag skulle passa mig, jag tror inte heller att jag kommer anvenda stativ, for se... Om jag verkligen behover so koper jag till mej ett billigt. tills jag alltid anvender stativ, do tar jag lite dyrare:D! :D

Tror du det finns nogot man kan kopa till kameran som hindrar solljus fron sidorna att komma in? Har sett de po vissa objektiv, men nu vet jag inte om de tillhor objektivet eller om man kan kopa det lost?
Jag skulle inte satsa på det första förslaget.
Det har ben som är delade i 4 sektioner.
För varje sektion så blir det lite mer instabilt.

Det heter motljusskydd. Tittar man på objektiv på tillverkarnas hemsidor på nätet, så hittar du information om vad ett visst objektivs motljusskydd heter. Alla Nikons motljusskydd börjar på HB-##. Brädgårdsstaketen är alltså ett visst nummer.
Idag görs väl inga motljusskydd i metall. Optikerna håller väl inte om man skulle få en buckla. Billigare att motljusskyddet går sönder i så fall.

Det heter motljusskydd. Tittar man på objektiv på tillverkarnas hemsidor på nätet, så hittar du information om vad ett visst objektivs motljusskydd heter. Alla Nikons motljusskydd börjar på HB-##.

Alla utom alla de som börjar med HE, HK, HN, HR eller HS :)

HN - Metall, skruvfäste
HR - Gummi, skruvfäste
HS - Snäppfäste
HK - Skjuts på
HE - Förlängningsbit
HB - Plast, bajonettfäste

Brädgårdsstaketen är alltså ett visst nummer.
Idag görs väl inga motljusskydd i metall. Optikerna håller väl inte om man skulle få en buckla. Billigare att motljusskyddet går sönder i så fall.

Många av de äldre AF-objektiven har motljusskydd i metall, nu lär ju inte någon av de objektiven vara aktuell för trådskaparen med tanke på kameran, men bara för att vara lite petig :)

Hälsar en vars 85/1,4 har ett numera lätt buckligt motljusskydd (HN-31) i metall ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto