Annons

Tips, Objektiv till Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DotOvision

Ny medlem
Är ny här på fotosidan.se men den verkar vara väldigt aktiv.

Undrar bara några tips på bra objektiv som passar till Canon 400D, då jag ganska nyligen inhandlat en sådan, hade innan dess en Canon G5.

Det jag är ute efter är ett objektiv med fastbrännvid som är ljus starkt i prisklassen ca 2000-3000 kr. För att kunna dokumentera situationer som t.ex. fester eller liknande (gillar inte att använda ordet fest då det låter så oseriöst). Viktigt är som sagt, bra färgåtergivning och skärpa (säger sig själv visseligen). Kommer troligtviss att fota ganska nära motiven.

Några tips uppskattas.

JojjoGbg skrev:
EF 50mm/1,8 II Billigt (ca 1000:) skarpt,ljuskänsligt och skrangligt!
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_50_18/index.htm

EF 50mm/1,4 Dyrare (ca 3500:) skarpt,ljuskänsligare och gediget!
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_50_14/index.htm

Hittade EF 50mm/1,4 efter att jag skrivit min förfrågan och det är nog den jag är mest intresserad av. Fast den kostar ju lite, men jag antar att man får vad man betalar för?

Tack för tipset, då det verkar som om jag är på rätt spår.

Nu vet jag inte hur mycket svängrum du har på dina fester men jag tycker att ett 50:a har lite för liten bildvinkel för att ha som enda objektiv på ett 1,6x crop-hus(annars är 50/1,4 ett mycket fint objektiv).

EF35/2 kanske passar dina behov bättre.

MVH Peter

PGHO skrev:
Nu vet jag inte hur mycket svängrum du har på dina fester men jag tycker att ett 50:a har lite för liten bildvinkel för att ha som enda objektiv på ett 1,6x crop-hus(annars är 50/1,4 ett mycket fint objektiv).

EF35/2 kanske passar dina behov bättre.

MVH Peter

Hmm EF35/2 verkar också vara ett bra tips i samma pris klass, så nu har jag lite att välja på. Får kolla upp dom lite mer och fundera på vad som passar mina behov bäst.

Tack så mycket för tipset.

För "fester" skulle jag välja en ännu kortare brännvidd än 35 mm. En moderat vidvinkel, typ 20-25 mm på din kamera (motsv. 26-40 på en analog) är nog trevligare. Ska du ha stor ljusstyrka inom det intervallet så finns det inte så mycket att välja på till rimliga pengar tyvärr. Det är en av APS-C-formatets svagheter. Räcker f/2,8 så finns Canon EF 28/2,8 för runt 2000:-, men den är lite lång inomhus. Annars har du Sigma 20/1,8 och 24/1,8 som är finfina objektiv, men lite dyrare. Jag tycker själv att 24/1,8 är det trevligaste objektiv jag testat.

ANNONS