Annons

Tips o trix för manuell vitbalans på k10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Tänkte att försöka mig på detta med manuell inställning men blir inte så klok på boken. Vet att man ska flytta pilar o så men skulle gärna höra lite av er som redan kan det.
Eller är de förvalda tillräkligt bra?

Är det inte enklare att ställa manuellt mot en vit vägg eller gråkort? Gjorde lite snabba test med min k20 och blev väldigt nöjd med resultatet.

Kanske, jag vet inte :)

Ska jag bara jämföra färg på display med vad jag tycker är ok irl? Alltså avgöra om väggen är lika vit i kameran som...på väggen?

Hehe, nej. :)

Du riktar kameran mot något som är helt vitt, eller neutralt grått och låter den ställa vitbalans utifrån befintligt ljus åt dig. Känns som att det måste gå snabbare än att in och pilla i menyerna?

Edit:

http://www.pentaximaging.com/files/product/K10D_Manual.pdf
S 123 - 124, 1 - 4

Eller ja, man måste in i menyerna i alla fall, men det måste gå snabbare än att knappa sig fram manuellt till rätt värde.

Någon som vet om man kan lägga till denna funktion direkt på en knapp utan att bläddra i menyer?

Senast ändrad:
Det bästa är att använda ett gråkort, jag använder ett WhiBal-kort. När det är "knepigt" ljus brukar jag ta en exponering där kortet finns med. När man sedan "framkallar" råfilen så är det bara att mäta på bilden med gråkortet och applicera det på alla bilder i serien. WhiBal har även en plug-in till PS som är avsedd för jpeg-bilder.

En vit yta eller ett vitt papper är som i regel inte vitt, utan det finns alltid en lite färgton. Men vi tror ju att ett vitt papper är vitt eftersom det är ett "vitt" papper.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar