Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Udden

Ny medlem
Hej!
Jag har en längre tid funderat på att börja fota lite mer, jag har bestämt mig för att det är dags nu. Därför är jag på jakt efter en nybörjarkamera som är ok men inte är allt för tråkig. Filmfunktion skulle också vara kul. Den ska helst inte vara för stor av praktiska skäl. Sen vet jag inte vad min budget tillåter, hade tänkt runt 5 000 kr, men jag är ganska flexibel. Kan så klart tänka mig begagnat.

Vad tror ni?
Tips välkomnas verkligen!

/Marcus

En beg Nikon D5000 med ett 18-105 eller 18-55 kanske du kan hitta för de pengarna! Den kan filma också. Men räkna med att få lägga lite mer tror jag.

d5000 och 18-105 vr finns kanske att tag på för omkring 7000kr (paketpris). Mycket kompetent kamera med samma sensor som i d90 och d300 (dvs detta innebär främst att den har bra brusegenskaper).

Vill du ha bra bildkvalité bör du välja en systemkamera. Främst är det iso egenskaperna som skiljer. Men om du nu måste ha en mer kompakt kamera finns ju spegellösa varianter. Jag hade funderat på en sådan om jag hade haft platsbrist, fast detta blir ju ingen billigare lösning för din del.

Samsung NX10 är en spegellös variant. Men om du tänkt fotografera rörliga objekt bör du välja en vanlig med optisk sökare eftersom detta fokussystem är mycket snabbare och säkrare.

en systemkamera har (finns nog undantag) snabbare serietagning, snabbare AF, bättre brusegenskaper, större sensor och självklart mer valbarhet i tillbehör. Systemkameran är ju typ bättre på allt förutom storleken (om man nu föredrar mindre kameror).

Ska du köpa nytt för 5-6000 så är D5000 nog perfekt, ska du köpa begagnat så skulle jag rösta på en D90, kanske blir lite dyrare men det tycker jag är värt för AF-motor (många fler objektiv att välja på både beg och nytt), dubbla hjul, top-lcd och förmågan att använda nikons blixtar trådlöst.

Vill du ha en liten kamera så kostar ju olympus PEN med 14-42/3,5-5,6 typ 5700

d90 verkar helt klart vara roligare. Men det kliade lite i fingrarna när jag såg olympus pen, den såg bra ut. Så klart de två är helt olika kameror, men det är väl det jag måste ta ställning till. d90 är nästan dubbelt så stor. Vad hade ni börjat med?
Tack för alla svar!

Hade satsat på d90 eftersom det är mycket kamera för pengarna och inte hindrar att utvecklas inom fotograrering. Och D90 funkar säkert alldeles upperligt som nybörjarkamera.

Mitt val styrs av att jag är exremt petig när det handlar om bildkvalité. Hade en kompakt innan jag skaffade mig en d5000 och skillnade blev som natt och dag. Optik som jag använder till denna är Nikon 16-85vr och Sigma 150/2.8 DG HSM.

Har du hamnat på D90-pris och tex 16-85 är nog 550D med 15-85 ett klart intressant val att överväga. Canonerna filmar äkta HD otäckt bra om det skulle vara ett intresse. 550D ligger i nivå med 5DMkII och 7D på den fronten. Som kuriosa kan nämnas att kommande säsongs-avslutning av tv-serien House filmats med 5D/7D, men 550D hade klarat samma sak.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto