Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför fjällvandring 2015 - Vad för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobb134

Medlem
Hejsan!

Behöver tips till kommande fjällvandring till sommaren 2015. Vi kommer vara 6-7 st och planen är att vandra längs Kungsleden, börjar uppe i norr. Fjällvandringen kommer starta i april, och pågå till juli. Jag kommer vandra en vecka i april och sedan en vecka i juli. Jag äger en Canon 650D och har några funderingar om vilket objektiv som är bäst lämpat för foto/filmning i dessa miljöer. Har ingen fast budget men helst inte mer än 4000 kr. Har inga planer på att ta med mig stativ utan endast extra batteri till kameran. Foto är mitt primära mål men vill ha möjligheten att filma också.

Har ni några egna erfarenheter, eller tips om vad jag bör tänka på och vilket objektiv som passar bra i dessa miljöer. Skriv gärna fördelar och nackdelar.
 
Spännande projekt, men vandring efter norra delen av Kungsleden i april? Då blir det nog turskidor eller snöskor som gäller, snön ligger ibland kvar till juni på många ställen.

Annars med enbart ett objektiv så skulle jag kört med ungefär en zoom 17-50/2.8, finns både Tamron, Sigma och Canon själv som har motsvarande modell. Vill du offra lite bildkvalitet och ljusstyrka så finns det ju superzoomar kring 18-250 mm eller något liknande.
Med en tight budget kan det vara smart att kolla begagnatmarknaden.

OBS, jag fotograferar enbart själv så någon annan får svara på lämpligast objektiv för filmningen.
 
Jasså, det kände jag inte till (ingen erfaren vandrare). Funderar starkt på Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, verkar ha en hyfsat gedigen byggkvalitet och fin skärpa för sitt pris. Vad tror du om den?
 
Jasså, det kände jag inte till (ingen erfaren vandrare). Funderar starkt på Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, verkar ha en hyfsat gedigen byggkvalitet och fin skärpa för sitt pris. Vad tror du om den?

Jag tror att den nog kan vara lite tung att släpa med sig på fjället. 50 mm som största brännvidd kan också vara lite begränsande. Jag skulle kolla på Canon EF-S 15-85.
 
Håller med Robert här ovan ang. problem att vandra i april.
Tidigaste jag har vandrat norra delen av Kungsleden var veckan innan midsommar.
Mycket snö kvar. På dagarna mjuknade den och det var mycket jobbigt att pulsa fram i knädjup snösörja. Gick vissa delar på natten då det var skare.
Har över 30 års erfarenhet av fjällvandring, sommar som vinter så jag rekommenderar skidor i april.
Kamerautrustningen har varierat under åren men nu för tiden använder jag ofta en systemkamera, vidvinkel och ett kort macrotele under mina vandringar.
Lite bilder från fjällen här:
http://nallo2.se/Fjällbilder/index.html
Håller på att lägga upp fler bilder.

Christer
 
Jag tror att den nog kan vara lite tung att släpa med sig på fjället. 50 mm som största brännvidd kan också vara lite begränsande. Jag skulle kolla på Canon EF-S 15-85.

Vi kommer vara 6-7 st så vikten bör nog kunna fördelas i gruppen.

Sigma 17-55mm - kommer att motsvara 27-80 mm på en Canon 650D eller har jag fel? Har börjat vandra mig in på Canons nya flaggskepp, 10-18mm som ska vara en av mer prisvärda. Den kommer att motsvara 16-30mm. Vad tror ni om att köpa båda två?
 
Låter grymt kul, men kan även jag bara tippsa lite om snön, vilken låg kvar
i bla Stekenjokk i mitten på Juli detta år :)
 
Sigma 17-55mm - kommer att motsvara 27-80 mm på en Canon 650D eller har jag fel? Har börjat vandra mig in på Canons nya flaggskepp, 10-18mm som ska vara en av mer prisvärda. Den kommer att motsvara 16-30mm. Vad tror ni om att köpa båda två?

Ja, du har fel, så länge du inte har någon 5D eller 6D att jämföra med så finns det ingen som helst anledning att fundera på vad siffrorna på objektivet "motsvarar" på andra format.

17 mm brännvidd ger på din kamera ungefär 70° horisontell bildvinkel medan 10 mm ger 95° horisontell bildvinkel.
 
Kan bara hålla med om snön. I början av juni var det fortfarande snö på sina ställen och Kebnekaise gick inte alls att bestiga högre än till Kitteldalen.
 
Håller med Robert här ovan ang. problem att vandra i april.
Tidigaste jag har vandrat norra delen av Kungsleden var veckan innan midsommar.
Mycket snö kvar. På dagarna mjuknade den och det var mycket jobbigt att pulsa fram i knädjup snösörja. Gick vissa delar på natten då det var skare.
Har över 30 års erfarenhet av fjällvandring, sommar som vinter så jag rekommenderar skidor i april.
Kamerautrustningen har varierat under åren men nu för tiden använder jag ofta en systemkamera, vidvinkel och ett kort macrotele under mina vandringar.
Lite bilder från fjällen här:
http://nallo2.se/Fjällbilder/index.html
Håller på att lägga upp fler bilder.

Christer

Jasså, ska framföra angående snön. Får nog bli att ändra rutten, var rekommenderar ni att börja? Står mellan två månader april eller juli.
 
Maximalt snödjup i norra delen av fjällkedjan uppnås i april. Kolla på http://www.utsidan.se/forum/ sök på Kungsleden där finns massor av information om att vandra / skida Kungsleden. Angående objektiv har jag klarat mig med en normalzoom och sommartid tar jag också med en macro.
 
Min senaste fjällvandring med 18-50 /f 2,8 och 70-210 /f 4 fick mig att skaffa ett 18-250 superzoom "utifallatt"
Jag skulle inte vilja vara utan vare sig korta eller långa änden. Tele hjälper till att trycka ihop perspektivet på ett sätt som framhäver det mäktiga intrycket av naturen, men om det är mer vandringen än fotograferingen man är ute efter så tycker jag att man ska välja att ha så lite fotoutrustning (vikt) som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.