Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför första modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått kontakt med en tjej som gärna vill bli modell, och jag vill lära mig att fotografera modeller. Så både hon och jag är nybörjare på det här...

Kan någon ge mig (oss?) några grundläggande bra-att-tänka-på tips? Något grundläggande... T.ex. förberedelser, tankar om miljöer, själva fotograferingen, m.m.

Vi hade tänkt att fotografera utomhus.

att hitta en skuggig plats ifall solen skiner starkt är väl mitt bästa tips, vid solnedgången kan det gå att fota i medljus men bara om ljuset inte stör modellen, annars kan man använda vadsomhelst som är ljust (husvägg, frigolitskiva etc) som får fungera som reflektor för solljuset

gärna jämn bakgrund eller långt till träd, hus etc så att det blir rejäl oskärpa bakom (beror ju också på vilket objektiv man väljer), men t ex ett 70-200 är underbart eftersom du inte behöver gå så nära modellen.

Släng bort blixten om du inte har möjlighet att ha den vid sidan av kameran. Att ha den på kameran blir (nästan) aldrig bra

Om hon är ljushårig - mörk bakgrund och tvärtom om hon är ljushårig. kolla ifall det är något hon inte vill framhäva, t ex en krokig näsa etc, brukar ge en väldigt mycket mer nöjd "kund"

Variera avståndet och ta både riktiga närbilder och halv/helkropp, kom ihåg att ta från olika vinklar och när hon tittar åt olika håll, ler eller inte, med och utan olika tillbehör - olika kläder, smycken, mössa, glasögon, hårband vadsomhelst som hon gillar och som gör att ni kan variera bilderna

Ta tid på er, stressa inte och ta pauser. Titta på andra personers bilder och fundera ut ungefär hur era bilder ska se ut.

Endel ganska trevliga filmer i ämnet finns på: http://www.photo.net/tv/

Sen har du ju http://www.modellbilder.se om du vill ha inspiration och endel tips. Titta i Artiklarna både här på fotosidan och på Modellbilder. Finns mycket interessant läsning.

och det viktigaste, glöm inte att ska skoj.

//Danne

cmblelle skrev:
Släng bort blixten om du inte har möjlighet att ha den vid sidan av kameran. Att ha den på kameran blir (nästan) aldrig bra
Jag säger tvärtom. Blixt är alltid bra för att peta in lite ljus i ögonen. Den inbyggda blixten är oftast tillräckligt stark. Det man ska passa sig för är att brassa på med för hög effekt. Ställ ner blixtkompensationen 1,5-2 steg så förstör man inte det naturliga ljuset.

Om hon är ljushårig - mörk bakgrund och tvärtom om hon är ljushårig.
Det är ingen bra regel tycker jag. Det är snarare en smaksak. Jag tycker tvärtom.

Men snälla Jesper,

Du är väl inte nybörjare? Klart att det går att få ohyggligt fina bilder men ska man inte börja utan? Det gjorde i alla fall jag och det är jag tacksam för, det är väl nog mycket att tänka på ändå...

Titta t ex på de porträtt bilder som finns här på FS, hur många av de som är bra är tagna med blixten på kameran (10 % ?) Det betyder ju att han med 90% sannolikhet får bättre bilder utan...

Nej, nu är jag kanske inte nybörjare men även under min första session körde jag med extern blixt på en del bilder.

Det är ju bra att lära sig även det från början
Tyckte jag iaf.

Jesper

det kan ju inte vara fel att ta med blixten och prova både med och utan? Extra intressant kanske om man har möjlighet att placera blixten en bit ifrån kameran. Att helt strunta i blixten går ju det med, men förr eller senare vill man ju ändå prova...

Tack allihop för era råd! Jag får återkomma med lite bilder här på Fotosidan när det blir aktuellt så får ni se om jag lyssnat ordentligt ;-)

Är modellen grön kan det vara bra att titta runt lite på nätet och hitta bilder med bra poser, du kommer garanterat att få frågan hur du vill hon ska stå och då är det bra att ha lite utskrifter med sig för att förklara, eller köp en mode tidning och välj lite bilder du gillar. Det gör det lättare att få bra resultat och det blir ofta bättre om du vet ungefär hur du vill ha det innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar