Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför första modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått kontakt med en tjej som gärna vill bli modell, och jag vill lära mig att fotografera modeller. Så både hon och jag är nybörjare på det här...

Kan någon ge mig (oss?) några grundläggande bra-att-tänka-på tips? Något grundläggande... T.ex. förberedelser, tankar om miljöer, själva fotograferingen, m.m.

Vi hade tänkt att fotografera utomhus.

att hitta en skuggig plats ifall solen skiner starkt är väl mitt bästa tips, vid solnedgången kan det gå att fota i medljus men bara om ljuset inte stör modellen, annars kan man använda vadsomhelst som är ljust (husvägg, frigolitskiva etc) som får fungera som reflektor för solljuset

gärna jämn bakgrund eller långt till träd, hus etc så att det blir rejäl oskärpa bakom (beror ju också på vilket objektiv man väljer), men t ex ett 70-200 är underbart eftersom du inte behöver gå så nära modellen.

Släng bort blixten om du inte har möjlighet att ha den vid sidan av kameran. Att ha den på kameran blir (nästan) aldrig bra

Om hon är ljushårig - mörk bakgrund och tvärtom om hon är ljushårig. kolla ifall det är något hon inte vill framhäva, t ex en krokig näsa etc, brukar ge en väldigt mycket mer nöjd "kund"

Variera avståndet och ta både riktiga närbilder och halv/helkropp, kom ihåg att ta från olika vinklar och när hon tittar åt olika håll, ler eller inte, med och utan olika tillbehör - olika kläder, smycken, mössa, glasögon, hårband vadsomhelst som hon gillar och som gör att ni kan variera bilderna