Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips i Californien

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag och min sambo planerar en resa till Californien i juni. (San Fransisco,Los Angeles,Reno, Las Vegas) Vore perfekt få tips på t.ex billigt boende och inköpsställen foto. Gärna andra tips också :eek:)
 
Har du inte internationellt körkort så skaffa det (behövs för att få hyra bil, köra bil får du göra på ditt svenska körkort) och är du inte medlem i Motormännen så gå med där bums. Då kan du få ganska bra rabatter på t ex boende. Du hänvisar då till AAA (uttalas "tripple A") som är USA's motsvarighet till Motormännen.

Det finns flera motellkedjor som är både billiga och bra. Billigast när jag var där våren 2003 var att boka över internet. Förslag på ett par: Motel 6, rent och oftast utan frukost. Super 8 Motel, rent och oftast med enklare frukost (typ självservering i lobbyn, rostat bröd och marmelad, jordnötsmör, munkar och kaffe).

Om du köper dollar innan resan så se till att du inte får större valörer än 20-dollarsedlar. 20-dollarsedlar är största sedeln du kan få via deras bankomater, och det är inte många ställen som accepterar större sedlar.

Bra site för reseplanering, www.randmcnally.com

Trevlig resa,
AnnaKarin
 
Kul resa!

Har själv tågluffat runt i nordamerika '99, och västkusten kan verkligen erbjuda det mesta i nöje och skön natur.
Rekommenderar starkt ett besök i Yosemite och Grand Canyon när ni ändå är i krokarna. Vegas bör ni åka till mitt i veckan eftersom helgpriserna är rejält pålagda. Vi lyckades få penthouset på The Plaza för $35, t.ex. =)

Hursomhelst, vi bodde mest på vandrarhem (och ibland på hotell), samt även en gång på ett Motel-6 (i Phoenix)--vilket är den natt i mitt liv när jag varit som räddast. Motellet var fullt av knarkare som gick runt och tittade in i rummen ifrån loftgången - vi vågade inte ens tända ljuset på morgonen utan beställde taxi, och när den kom sprang vi ner till receptionen och betalade. Hemskt.

Vandrarhemmen var dock kalasbra (och låg centralt), för ca $20-$30 per natt hyrde vi dubbelrum, dvs rum med en dubbelsäng och egen toalett. Det var bara i Vancouver och San Diego vi var tvugna att sova i sovsal. Standarden uppfyllde mottot "helt och rent" vilket räcker gott för mig. Frukost ej inkluderat.
Vi gick med i STF (gick in på ett vandrarhem här i sverige och betalade några hundralappar), vilket gav oss rabatter på hemmen i USA. Väl där köpte vi en liten bok med en lista på alla vandrarhem i varje delstat, och vi ringde och bokade ca 3-7 dagar innan. Vi var där i Juli, så det var ju inte lågsäsong direkt.

Lycka till med er resa!
 
Hej Carola

Var själv iväg på en tre veckor lång roadtour i Californien i oktober -03. En resa jag sent kommer glömma och frågan är nu inte om jag skall tillbaka. Utan frågan är bara när...

Nu till dina frågor. Om ni landar i LA är det givna inköptsstället av fotoprylar Samy´s Camera. Ligger i närheten av Beverly Hills och Hollywood så tänker ni besöka de platserna. Tja då kan ni inte missa Samy´s. Lite av ett "mecka" för fotofreak. Du kan läsa mer på (http://www.samys.com) och få exakt adress där. Var där själv och köpte både filter och film till långt under halva priset. Att vandra runt i det gigantiska varuhuset kändes snudd på overkligt. De var fotoprylar så långt ögat kunde nå. De fanns allt och lite till :)

Ta er tiden att åka till Bryce canyon samt Zion. Två ställen som ibland glöms bort ioch med Grand Canyon. Men båda nationalparkerna gör er stumma.

Vill du ha mer tips hör av dig privat så kan du få massor. Men jag tänkte bespara Fotosidans medlemmar med inläggsrekord i längd :)

Lycklig resa !

//H
 
Precis som Bjorn vill jag rekommendera Yosemite Valley; ovriga Yosemite har jag ingen erfarenhet av. Jag gillar Ansel Adams valdigt mycket och det var magiskt att se Bridalveil Falls, El Capitan och Half Dome i verkligheten! Vi var dar i januari 1990 och akte da fran SF. Vi kopte en pakettripp som kostade en del, ca 100 dollar da. Forst lang tagresa sedan buss. Om det ar mycket sno kan passet till dalen vara avstangt. Se till att bussen stannar vid Inspiration Point dar AA tagit den klassiska bilden "Clearing Winter Storm" (tror jag den hette). Tyvarr inte mycket tid i sjalva YV, men magiskt inte desto mindre! Man kan bo dar ocksa men det kostar en del. Vissa tider pa aret kan det vara svart att fa plats da man inte slapper in hur manga turister som helst. Glom inte skriva och beratta om din resa nar du kommer hem, har pa Fotosidan eller pa din webbsajt!
 
Angående yosemite -> på vägen ner till dalen ligger ett vandrarhem, mitt ute i skogen. Mycket trevligare läge än hotellen nere i dalen! Billigt dessutom. =)

Det gick lokalbuss ner till dalen (vi hade ju inte bil). Hållplatsen var 100m ifrån hemmet, och jag har för mig att det max tog 30min med bussen.
Det är en helt fantasisk natur, och många långa vandringsleder för den som vill se lite mer.
Har själv ett större bestående intryck av Yosemite än exv. Grand Canyon.

Men fan, Vegas går inte av för hackor det heller =)

EDIT: Det här är ett av mina reseminnen som bidragit till att jag nu börjar ta upp foto som hobby. Ångrar bittert att jag inte gjorde det innan resan.
 
Tack så innerligt för era tips. Tar gärna fler också om det finns :eek:)
Hur är det med elektriciteten..har dom 220 V där?Kan man använda en laptop??
 
Tack för det snabba svaret AnnaKarin. Ska fixa det då.
Vi kommer att hyra eller köpa bild där och åka runt.Lovar att lämna en liten reseberättelse när vi kommit hem.
 
Om du har en dell-laptop så klarar den automatiskt omställningen ifrån 220 till 100volt, du behöver alltså endast adapter för den fysiska kontakten.
Hur det är med andra märken vet jag inte.
Resecheckar är också väldigt bra att ha med, lätta att spärra osv. Kortbedrägerier tar ju längre tid att få bukt med.
 
Om du gillar Ansel Adams vill jag rekommendera "Examples: The Making of 40 Photographs" och "Yosemite and the High Sierra". Har ocksa last en bok med hans brev som ger en intressant inblick i vem han var. Boken med hans portfolios tyckte jag inte lika mycket om. Det finns fler bocker som kan vara intressanta, bl a med bilder fran Amerikas nationalparker, sok pa Ansel Adams t ex pa Amazon. I bockerna kan du finna tips om vad som kan vara intressant i Kalifornien ur fotosynpunkt!
 
Kusten nedan för San Francisco är jättefin med många fina fotomöjligheter. Börja i Monterey och åk lite söderut. Kusten är väldigt dramatisk och fin. Det finns ett elefantssälsreservat på vägen mellan SF och Monterey, missa inte det. Själva SF har massor av fotomöjligheter, allt från Fishermans warfs turistfällor, Golden Gatebron till Chinatown har mängder med motiv. Just norr om Golden Gate ned mot vattnet finns ett redwoodreservat som är oerhört fint. Santa Barbara mittvägs mellan SF och LA är väldigt pittoreskt, och om ni gillar öken, finns det finna ställen på andra sidan bergen från SB. Missa som andra skrivit inte Yosemite, och om ni har tid är Utahs parker (Zion, Bryce, Red Rocks och nordsidan av Grand Canyon fantastiska ställen. Ha en kul resa.
 
Kan man bli annat än inspirerad av alla dessa fototips?!! :eek:) Rycker redan som tusan i avtryckarfingret.
Är det någon som har erfarenhet hur man gör med försäkringar om man köper en bil där?
Maila mig gärna om det känns bekvämare.
 
Köpa bil i USA - ej att rekommendera

Jag skulle inte rekommendera att köpa bil där borta.

Om ni hyr får ni en hel del på köpet som jag tycker är värt. Om bilen skulle gå sönder erbjuder de flesta (har jag för mig) att ni får en ny bil. Köper ni en bil och den går sönder... ja då står ni där med reperationskostnader, bogseringskostnader m.m. Annars har ni ett nummer ni ringer och vips så är det klart.

En sak till att tänka på när ni kör med bil: se till att kolla vart ni parkerar så att bilen inte blir bortbogserad. Blir den det och ni är utlänningar har jag hört att det blir en lång och utdragen process.

Kör inte för snabbt så att ni åker dig. Då måste ni infinna er (många gånger) infinna er i domstol = inte värt det.

Om polisen blinkar in er och ni känner att ni befinner er på ett "osäkert område", berättade en amerikan att man kan sätta på varningsblinkers för att signalera att man är medveten om polisen, men att man kör till närmaste bensinmack/upplyst ställe.

Poliser ska man annars prata med då de ofta har bra koll på om det är något speciellt man ska tänka på.

Likaså i varje stad så finns "Tourist Information"-ställen. Åk till dem så får ni kartor och tips på sevärdheter. I Las Vegas får ni dock se upp då de ofta försöker lura på en dyra utflykter m.m. I alla andra städer var dessa ställen seriösa och väldigt hjälpsamma. Speciellt i Death Valley - där var de väldigt entusiastiska :)
 
Glöm inte Sequoia Nat. Park, ligger söder om Yosemite. Vi (fast jag var yngre då) växlade mellan att bo i tält och Motel 6. Att tälta går alldeles utmärkt i dessa nationalparker, fast du ska inte vara björnrädd på en del ställen. Motel 6 funkade alltid bra.
 
Ett känt fotomotiv är "Lone Cypress" vid Pebble Beach untanför Monterey. Förutom att det är ett vackert motiv så är trädet på klippan en trademark:ad symbol för Pebble Beach Company, och därför belagt med en copyrightklausul som säger något i stil med att man inte får publicera egna bilder på trädet - ivartfall inte kommersiellt. Detta står på en skylt vid parkeringen, eller gjorde det när jag var där på 80-talet. "Land of the free" ... inte :)

Det är ett förbud som är till för att brytas, så det finns gott om bilder att hitta via Google...

Annars är min favoritplats på LA-LV-SF-rutten Death Valley, kargt ökenlandskap med många unika ock kända fotoplatser. Kolla tex in Zabriskie Point, eller sanddynerna tidigt om morgonen när nattens alla insektsspår finns kvar. Åk sedan vidare ("Mt Whitney Portal" på vägen är en skön avsvalkning efter öknen) mot Bishop/Lone Pine/Lee Vining och över till Yosemite - eller vidare upp mot Reno.

Reno ja, där har jag bott ett par år. Vad skall ni där och göra, där finns väl inget av värde... :) Men det finns finns ju fin natur runt ikring förståss...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.