Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips: Fylligare färger med Curves.

Produkter
(logga in för att koppla)

Thiger

Avslutat medlemskap
Tycker du att dina foton är lite bleka?

1. Öppna ditt foto med Photoshop.

2. Gå till Image-Mode och välj Lab Color.

3. Gå sedan till "Create a new fill or Adj. Layer"
och välj "Curves".

4. Tryck "Ctrl 2" för att smidigt gå till
"Channel a".

5. Väl inne i boxen, för muspekaren över
rutsystemet som nu förvandlas till ett
plustecken +.

6. Högst uppe till höger så hittar du en
genomskinlig liten box-klicka en gång på
den så att den blir svart.

7. Gå nu och hämta ett stort glas iskallt
vatten om du är törstig. Om inte, fortsätt
och läs.

8. Ok, längst ner till vänster har vi "Input"
som by deafult är 127. Ändra detta värde
till 80. Wow, fotot blir rosa, men det blir
bättre snart!

9. Klicka nu på den andra "boxen" och ändra
värdet till -80 (minus 80).

10.Tryck nu Ctrl 3 för att komma till
channel 3. Upprepa punkt 6-9. För att
avsluta, tryck "OK".

11.Nu kan vi justera "Opacity" här för 100%
är lite väl mycket. Mellan 20-40% brukar vara
lagom. Bifogad bild är på 100%. Man får helt
enkelt pröva sig fram.

12.Som avslutning gå till "Layers" och välj
"Merge visible"("Shift/Ctrl E".
Gå till Image-Mode och välj "RGB Color.

Detta var mitt livs fösta tutorial.
Om något var oklart-skriv och berätta.
 

Bilagor

  • punch.jpg
    punch.jpg
    46.6 KB · Visningar: 646
paco skrev:
Jag vet hur LAB ser ut, men varför inte dra i kurvorna för R, G och B?

Därför i LAB-rymden är färginformationen (Kanal a & b) separerad från luminansinformationen.

Vill man göra samma sak ännu enklare och snabbare

1) Välj LAB

2) skapa nytt lager

3) Välj kanal A i kanalväljaren

4) Välj brightness/kontrast - dra upp kontrasten

5) Välj kanal B

6) Välj brightness/kontrast - dra upp kontrasten

7) justera opacitet i lagret

8) återgå till RGB
 
Den ena metoden utesluter in den andra. Det finns egentligen ingen felaktig metod utan det är ju så att det finns många sätt att nå fram till samma slutresultat.
Vissa gillar att jobba via LAB-läget och anser att det är den bästa metoden medan andra föredrar RGB. Men ingen av dem har fel.
Det är ju det som är det fina i kråksången så att säga.
Själv tillhör jag RGB-sidan, men jag är inte främmande att testa LAB-linjen för att se om det passar mitt sätt att jobba lika bra eller rent av bättre.
 
Det jag försökte få fram är att poängen med LAB är den större rymden, så man kan dra mer i kurvorna jämfört med RGB. Antagligen så är det just för att L är separerad från A och B. Tyckte det bara var konstigt att det inte stod med i tutorialen, varför man ska använda LAB. Mättnaden kan man ju öka på enklare sätt annars.
 
I LAB-rymden är ju även färginformationen separerad från intensiteten. Detta gör att man kan justera färginformationen utan att öht påverka intensiteten.

Om man försöker göra detta med RGB så är det nästan omöjligt utan att påverka intensiteten (man måste helt enkelt motkompensera de andra kanalerna om man justerar en kanal.). Något som gör det hela mycket svårare och onogrannare.

Detta ses främst om man går till extremerna.

Egentligen borde Saturation fungera lika bra men av någon anledning så är den uppbyggd på något annat sätt och resultaten blir inte alls lika bra (om man inte gör små, små justeringar).

Man kan även justera vitbalans och färgstick i viss mån genom samma metod.
Då skall man istället justera med Brigthness i A och B kanal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.