Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för Thailandsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Ska åka till Thailand i januari och som nybliven fotofantast skulle jag vilja ha lite tips om hur man tar de där fina, mustiga, färgsprakande bilderna. Ska jag ha någon speciell film (jag pratar negativ färg), ska jag testa något spännande filter, ska jag undvika något speciellt...?

Jag är jättetacksam för alla tänkbara råd.
 
Ett enkelt råd:
Om du har tänkt göra något annat än att plåta på semestern (t.ex. sociala saker som bad och strandraggning:D ) så passa på mitt på dagen då solen står i zenit. Starkt solljus rakt uppifrån är det tråkigaste fotoljus som finns.

Om det ändå kliar i avtryckarfingret, så prova upplättningsblixt. Eller lätta upp mha naturliga objekt, t.ex. ljus sand eller vattenblänk.

Mvh/Acke:)
 
För din skull hoppas jag att du inte blandar Thailand med tex. Karibien... I Thailand - har varit där 3 ggr - är ljuset oftast ganska tråkigt, disigt och platt. Färgsprakande solnedgångar hör til ovanligheter osv. Vil inte tracka ner, bara "varna" dig litet... Men för all del, ha med kameran så mycket som möjligt: 6-7 mann, ett par barn och en hund på en moped är inget ovanligt!
Du bør iallafall ta med polarizer och et par N grad filter för att öka kontrast. Och massa film förstås.
Så, trevlig semester !
MVH
Jorma K.
 
Hurra! köpte ett polarisationsfilter nyligen och det är ju skönt att få bekräftat att det var ett bra köp.
:)
 
har själv besökt sydost Asien och menar liksom en del av de ovanstående att de bästa bilderna blir till i sol upp och nedgång.
Jag brukar ta mig upp strax innan solen d.v.s runt 6 och invänta dimmorna och de låga varma ljuset. lås in kameran sedan eller kör med nån miundre och enklare bara för att ha som dokumentation resten av dagen.
polfilter funkar väl alltid men...inget slår en dramatik rengsky som kommer in
 
Thailand?

Som vanligt gäller det att se till att hålla i prylarna.. Tänk på var du fotograferar så du inte blir rånad.. Inte helt ovanligt i Thailand :(

Jag ordinerar sunt bondförnuft!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.