Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för strömstare

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Hejsan alla glada !

Jag tänkte åka ut till helgen för att fota strömstare i dom norra delarna av Sverige

Och hoppas nu på att få några tips av er här !

Vad man ska tänka på osv

Finns det något man kan köpa som "lockbete för denna fågel ?
Kan tänka mig kanske någon fisk produkt från någon matbutik?

Alla tips och råd är välkommna =)

Hejsan alla glada !

Jag tänkte åka ut till helgen för att fota strömstare i dom norra delarna av Sverige

Och hoppas nu på att få några tips av er här !

Vad man ska tänka på osv

Finns det något man kan köpa som "lockbete för denna fågel ?
Kan tänka mig kanske någon fisk produkt från någon matbutik?

Alla tips och råd är välkommna =)

De är ganska oskygga så du behöver inget särskilt. Långt tele och diskreta kläder kommer man långt på. Hade f.ö. Strömstare i Sollentuna nu i helgen. Den är stationär.

Hej!

Jag tror inte att man kan locka strömstarar med mat. De dyker ju och hämtar saker i strömmande vatten. Jag har träffat på en del som är rätt skygga och en bra idé är att smyga sig litet närmare kortare bitar just när de är under ytan.

/henrik

Det brukar funka att uppsöka en plats där det finns Strömstarar och sedan gömma sig sedan dom flugit iväg. Dom kommer alltid tillbaka efter en liten stund. Metoden kräver ett visst mått av tålamod och varma kläder.

Min begränsade erfarenhet är att så här års är de mer oskygga än många andra fåglar.
Naturligtvis krävs sedvanlig försiktighet.
Bra tips från andra skribenter som även jag skriver under på.

Kammoflage kläder och ett 400mm tele, så långt har jag redan packat.
Låter lite som vanlig "fototeknik" vad gällande fåglar i allmänhet

dock ett bra tips att passa på att smyga medans den är under vattnet !

Vi bor på en annan planet, här i Arjeplog är det en meter snö och Strömstararna är mer skygga på vintern. Till och med de som lever mitt i samhället är svara att komma inom tio meter.

Absolut när denna lilla e under vattnet, men gå lite hukat för jag tror de kan se underifrån vattnet, för ibland när jag smugit fram, så har den bara helt plötsligt från vattnet stuckit, så jag har bara fått för mig att de har även lite koll under vattnet, ja kan ju ha fel förstårs, kanske någon annan som vet bättre.

MVH Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar