ANNONS
Annons

Tips för sportfoto inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag är ny på att försöka ta sportfoto och har problem. Så om någon har några tips så jag tar gärna imot dem (tänk på att jag är nybörjare så även väldigt grundläggande saker kan göra stor skillnad för mig).

Vad är då problemet? Jo, ibland fotar jag Ju-Jutsu och det innebär att jag är inomhus, har blandat ljus (dagsljus och lysrör) som inte är speciellt starkt, snabba rörelser, vit klädsel, ansikten som är röda av ansträngning, röda mattor som gör dräkterna rödaktiga och ansiktena ändå rödare. Ofta har jag alltså ett rött stick i ansiktet, ibland på dräkten men inte alltid.

Jag använder mig av en Nikon D80 med en 18-135 zoom, för att få någon skärpa på personerna kör jag med 1600 ASA. Jag har inte provat med blixt av den enkla anledningen att jag inte har någon (och jag vet inte om det skulle räcka med en) och än så länge har jag ett objektiv (pengarna tog slut efter kameraköpet :D ).

Ett av problemen är naturligtvis placering och tajming men där känns det som jag gör framsteg. Men rent tekniskt så har jag problem med ljuset. Det ena problemet är färgen på ljuset, man vill ju att dräkterna ska vara vita men det kan vara lite svårt, jag har lekt med vitbalansen men inte lyckats få till något bättre än den automatiska.

Det andra problemet är bristen på ljus och jag antar att det bara finns två alternativ: blixt (men blir det bra och räcker det med en?) eller ljusstarkare objektiv.

Är det någon som har tips på vad jag ska tänka på?

är inget proffs, men jag tror du skulle behöva ett ljustarkare objektiv.
Blixt kan du nog utesluta direkt när det gäller sport, jag skulle inte då vilja bli bländad och sen får jag en spark i nyllet pga av fotograf ;)

Ljustarkare objektiv är ju lite dyrare tyvärr men jag tror det är svaret.

Det är tråkigt men sant - ett ljusstarkt objektiv är som skillnaden mellan natt och dag - i det här fallet bildligt talat.