Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för foto av dans i dåligt ljus!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mlibemelie

Medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite tips om vad jag ska ha för inställningar när jag ska fota dans (alltså väldigt mycket rörelse). Det kommer att vara inomhus och säkert inte så bra ljus.

Jag har en EOS 350D och objektivet som jag har nu är canon EF 35-105 3.4-4.5

Hälsningar Emelie :)
 
Det enda du kan göra är att dra upp ISO ordentligt så att du kan ha snabba tider så att du fryser rörelserna och undviker rörelsoskärpa (om du nu inte vill ha det). Alternativet är att använda blixt, men beroende på tillfälle så kan det störa.

Greven
 
Hej Emelie!

Jag börjar få lite erfarenhet av vimmelfotografi (om det nu finns ett sådant ord). Alltså krogmiljöer där folk dansar alla möjliga svårplacerade dansstilar. Och mycket rörelse och oregelbundet ljus. Jag använder dessutom en 350D.

Det första jag insåg rätt snabbt var att det inte går att vara utan blixt. Det andra jag insåg var att blixten på en 350D inte räcker till riktigt. Det tredje jag insåg var att t ex en Canon 420EX-blixt fungerar alldeles ypperligt.

Jag fotograferar med ganska långa slutartider för att få in en mer naturligt ljus från lokalen. För snabba slutartider ger tendensen att människorna blir för starkt upplysta och bakgrunden för svart. En bättre extern blixt ser ändå till att huvudmotivet blir skarpt.

Har laborerat en del och har hittat ett riktigt bra koncept. I lördags använde jag nästan uteslutande följande inställningar (helmanuellt).

ISO: 800
Bländare: 4
Slutartid: Omkring 1/4 sek
Blixtsynk på andra ridån (ställs in i Custom Functions).
Tamron 28-75 f/2.8.

Ditt objektiv fungerar alldeles utmärkt till syftet. Det är i så fall blixten som inte räcker till beroende på vilken teknik du har tänkt att använda.

Oftast vill man i sammanhang som människor i rörelse fånga känslan av rörelse men på ett kontrollerat sätt (inte ofrivillig rörelseoskärpa). Att blixtsynka på andra ridån är en teknik man kan använda i just detta syfte.
 
Beroende på var du är och fotar så är det inte troligt att du kan använda blixt.

Höga ISO-tal, stor bländare och sen prova dig fram med olika slutartider, beroende på vad du söker för bilder. Skarpa eller med rörelseoskärpa, plåta ett tag så märker du ganska snabbt hur en viss rörelse ser ut med en viss slutartid.

Om det är scenrep utan publik brukar man kunna få en välvillig ljustekniker att lätta upp lite med mer front, alt höja "hela paketet".

Eftersom du kommer få bilder med mycket kontrast, vilket i sig är lite av tjusningen, så håll koll på histogrammet så att du får så fulla exponeringar som möjligt. (exponera åt höger, som det heter...) Annars kommer du få hopplöst mycket brus i skuggorna om du underexponerar. Ett bländarsteg kan du komma undan med om du fotar .raw. men inte mer.

Vad är det du ska fota?
 
Joel Höglund skrev:
Hej Emelie!

Jag börjar få lite erfarenhet av vimmelfotografi (om det nu finns ett sådant ord). Alltså krogmiljöer där folk dansar alla möjliga svårplacerade dansstilar. Och mycket rörelse och oregelbundet ljus. Jag använder dessutom en 350D.

Det första jag insåg rätt snabbt var att det inte går att vara utan blixt. Det andra jag insåg var att blixten på en 350D inte räcker till riktigt. Det tredje jag insåg var att t ex en Canon 420EX-blixt fungerar alldeles ypperligt.

Jag fotograferar med ganska långa slutartider för att få in en mer naturligt ljus från lokalen. För snabba slutartider ger tendensen att människorna blir för starkt upplysta och bakgrunden för svart. En bättre extern blixt ser ändå till att huvudmotivet blir skarpt.

Har laborerat en del och har hittat ett riktigt bra koncept. I lördags använde jag nästan uteslutande följande inställningar (helmanuellt).

ISO: 800
Bländare: 4
Slutartid: Omkring 1/4 sek
Blixtsynk på andra ridån (ställs in i Custom Functions).
Tamron 28-75 f/2.8.

Ditt objektiv fungerar alldeles utmärkt till syftet. Det är i så fall blixten som inte räcker till beroende på vilken teknik du har tänkt att använda.

Oftast vill man i sammanhang som människor i rörelse fånga känslan av rörelse men på ett kontrollerat sätt (inte ofrivillig rörelseoskärpa). Att blixtsynka på andra ridån är en teknik man kan använda i just detta syfte.

Tack så mkt för ett utförligt svar!!
Jag har en blixt men jag är tveksam om om jag ska använda den. Dels för att jag inte är riktigt säker på hur man gör med den...

En fråga bara som jaghar undrat lite över: Om jag ställer in alla inställningar i lägena <Tv> och <Av>, vilket läge är det jag ska fota i???
 
Håkan Larsson skrev:
Beroende på var du är och fotar så är det inte troligt att du kan använda blixt.

Höga ISO-tal, stor bländare och sen prova dig fram med olika slutartider, beroende på vad du söker för bilder. Skarpa eller med rörelseoskärpa, plåta ett tag så märker du ganska snabbt hur en viss rörelse ser ut med en viss slutartid.

Om det är scenrep utan publik brukar man kunna få en välvillig ljustekniker att lätta upp lite med mer front, alt höja "hela paketet".

Eftersom du kommer få bilder med mycket kontrast, vilket i sig är lite av tjusningen, så håll koll på histogrammet så att du får så fulla exponeringar som möjligt. (exponera åt höger, som det heter...) Annars kommer du få hopplöst mycket brus i skuggorna om du underexponerar. Ett bländarsteg kan du komma undan med om du fotar .raw. men inte mer.

Vad är det du ska fota?

Det jag ska fota är danspar på en tävling. Jag vill inte ha rörelseoskärpa utan jag vill att dem ska vara helt frysta i rörelserna!!

Vad är ett histogram? Jag är lite nybörjare :p
 
mlibemelie skrev:
Tack så mkt för ett utförligt svar!!
Jag har en blixt men jag är tveksam om om jag ska använda den. Dels för att jag inte är riktigt säker på hur man gör med den...

En fråga bara som jaghar undrat lite över: Om jag ställer in alla inställningar i lägena <Tv> och <Av>, vilket läge är det jag ska fota i???

I <Tv>-läge ställer du in slutartiden och kameran väljer automatiskt ett bländartal <Av> för att få rätt exponering.

I <Av>-läge är det inte helt otippat tvärtom. Du väljer bländare själv (ju lägre siffra du väljer desto mer öppet är objektivet och blir mer ljuskänsligt) och kameran väljer automatiskt en slutartid för rätt exponering.

Jag kan rekommendera <Av>-läget där du själv ställer in bländare. Eftersom att det förmodligen är dåligt ljus i lokalen bör du hålla dig till de lägsta värdena som ditt objektiv klarar. Dvs kring 3.4 i vidvinkelläge och 4.5 i tele.

Dessutom bör du ställa in ISO till 1600. Hellre lite brus än att du kommer hem och inser att du har fått oskärpa i bilderna.
 
Histogram är en grafisk visning av ljushetsvärden i bilden och är det som du ser om du tittar tex på Nivåer i Photoshop.
Med den kan du se hur väl exponerad din bild är.

Det bästa är att det ser ut som en regnbåge, så att man fått med ljus från hela skalan.
Är det flest nivåer till vänster och inga till höger är bilden troligen underexponerad, och vise versa.
 
Senast ändrad:
Emelie: En liten släng av vitbalans hade inte suttit helt fel, plåtade du raw?

Annars kan du justera den i PS

mod.jpg
 
Senast ändrad:
testure2 skrev:
Emelie: En liten släng av vitbalans hade inte suttit helt fel, plåtade du raw?

Annars kan du justera den i PS

mod.jpg

Snyggt Jonas!

Det där ser verkligen bra ut. Hur gjorde du egentligen? Jag har försökt fixa till bilder i efterhand ibland (som jag önskat att jag fotade i RAW). Får inte till det sådär bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.