Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bra porträttfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brigitte

Medlem
Finns det nån här som kan ge mig lite tips på hur jag får bra bilder på "fotoskygga" människor?

Släkt och vänner är abslout inte vana vid att bli fotade, o ofta står de där med ett stelt (eller fånigt) leende o säger "jag blir iaf inte så bra på kort". Har provat med att "hålla de sysselsatta" för att bilden ska bli mindre stel, men så fort de tänker på att jag håller på att fota "på allvar" läggs det fåniga leende på läpparna. *suck* Det är ju inte heller att de inte vill bli fotograferade, om jag använder en 10 år gammal pocketkamera och plåtar på nån utflykt är det bara kul. Så fort systemkameran kommer fram däremot...

Stå 30 meter bort med ett 300 mm tele ;-)

Skämt åsido... att få ett fett objektiv i nyllet tror jag folk ryggar lite för. Det är enklare om man kommer bort en bit. Plus, säg inte "NU skall jag ta bilder, se söta ut för tusan!"... sätt dig i ett hörn med kameran och väääänta... till slut orkar inte bry sig om att undvika vara med på bild.

Fixa ett stativ och en trådutlösare. På så sätt kommer det inte att se ut som att du fotar. Du kan ställa in kameran i förväg så att det ända du behöver att göra är att trycka av på tråden. Tror det kan bli mer avslappnat då du inte glor rakt på dem med den stora kameran.

Hej

tele 80-200/2.8 är lämpligt, trötta sedan ut personerna genom att alltid plåta, sen bryr de sig inte om det.. min dotter lurade jag genom att plåta henne digitalt med min dåvarande digitalkamera, E10, efter hundra talet tillgjorda bilder så hade hon tröttnat.. då kom de lyckade bilderna.

porträtt av en ej alltför besvärligt person (vid detta tillfälle), med 80-200/2.8 o mellanring.

http://www.motljus.com/motphoto.asp?PhotoIdNr=123

Med vänlig hälsning
Johan

80-200 brukar jag använda...och jag gillar idén med stativ o trådutlösare, jag ser poängen. Får testa det nån gång. Men fram tills dess gäller det att trötta ut dem så mycket som möjligt helt enkelt. Vi får väl se vem som är mest envis... ;-)

Tack för tipsen!

Det finns nog lika många varianter att få folk och slappna av framför kameran som det finns fotografer.
Vissa har aldrig problem medan andra aldrig lyckas.

Lite tips som fungerar för mig:

* Om det gäller perssoner som du tänkt följa under en period så börja lugnt.
Ha kameran med dig men du behöver ju inte ha den framför ansiktet hela tiden?
Prata med perssonen och öppna dig själv. Försök att skapa en sorts relation inte bara som "fotograf kontra modell" utan en mer vänskaplig situation.
Efterhand som förtroendet växer kommer också rädslan för kameran att försvinna.

* Ögonkontakten tycker jag är viktig. Som någon skrev kan du ju köra med stativ och självutlösare om situationen tillåter.

* Musik är något som får de flesta att slappna av.

* Behärska din utrustning!!! En mycket viktig ingridiens. Hur skall "modellen" kunna agera "proffsigt" om du svär, skruvar, fibblar runt och inte ens kan byta film?

* Behöver du verkligen batteripacket och en 80-200 2,8? Visst det är stort och tugnt och kvaliteten blir super. MEN hade du inte kunnat komprimissa med en slimmad kamera och en mindre och mer lugnande 90mm glugg?

* Att hålla offren sysselsatta är ju en bra grej men tvinga dem inte till saker som känns konstlat och stelt.

* Glöm inte att ge komplimanger!
Klaga åtminstonde aldrig på modellen så länge som du inte betalar för att plåta.

* Försök håll dig på samma nivå, aldrig vara något mer än den avbildade. Att spela superfotograf om man inte är det är nog ganska så svårt.

Om inget av dessa tippsen fungerar så finns det bara en lösning:

* Lätta på plånboken och leta upp närmsta systembolag.

Lycka till

Det finns ett litet trick som kan släppa spänningen...

Fota lite grand och säg HOPPSAN! jag har glömt att stoppa i filmen.

Sedan stoppar man i filmen och modellen äger plötsligt en stor munterhet.

Det förutsätter ju att man aldrig talar om att det var meningen och att man tål att stå där med skammen för all evig framtid.

Det funkar inte jämt, men det kan bryta isen.

:)
Det är ett bra litet trick men man ångrar sig bittert om plötsligt allt stämmer för en bråkdels sekund och man står där utan film i kameran!

Men annars ett bra sätt att som Erik skrev "bryta isen"

Gustaf - din beskrivning fick mig verkligen att skratta, kunde ju nästan se honom framför mig -den svärande, egotrippade "top"fotografen som håller kameran upp och ner. *s* Kanske systemet har nåt att rekommendera till honom oxå. ;-)

Vad gäller objektivet - jag resonerade som så att modellen kanske föredrar att inte ha mig för tät inpå, men jag tycker att din är idé är klart värt att pröva - kanske i samband med Eriks idé? :) Jag får helt enkelt prova mig fram.

Vid fotografering på hemmaplan lär jag börja använda stativ med trådutlösare, är helt övertygad om det det kommer att fungera! :)

Härligt med så många bra tips! Tack! :)

En 85 f/1,8 och så smyger du och tar först inga bilder...bara siktar,sedan tröttnar dom och blir avslappnade !

Då PANG,skjuter du !!!

;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar