Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsertfoto. tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gällande vinkeln på blixten så är 45grader ingen standardinställning som alltid fungerar bra...
Meningen med att inte slå blixten "rakt på" är att den ska reflekteras över en större yta än reflektorn i blixten, typ ett tak...
Om man jämför 4x6cm som reflektorn är mot 4x6m som taket är förstår du att det blir jämnare ljus

Så, för att få det jämna fina ljuset måste du få iväg det mot någon stor reflekterade yta, dvs taket i detta fall och sedan studsa mot objektet, dvs dina kompisar...

Du förstår nog principen om du tänker dig att du ska studsa en boll i taket mot honom, med fel vinkel kan du mkt väl hamna långt bakom, samma sak med blixten.

Du kan (om det finns möjlighet) slå blixten snett bakåt/uppåt istället om du är nära en ljus vägg. Går ju vrida åt sidan för att få lite annorlunda ljus, osv osv...

Så lås inte fast dig vid vinkeln utan prova! Du borde kunna få några hundra bilder på en uppsättning batterier i blixten, det är bra att prova, titta, prova, titta, prova och sen bara fortsätta nöta!

Lycka till!
 
Det här inlägget ska jag bearbeta =] Tack ska du ha. Inte lust att säga vilket av inställningarna som passar till olika situationer? usch vad lat jag känner mej. Får kompensera med ett löfte om att visa att jag tar vara på den info ni ger mej i form av bilder sen när det är klart

tack på förhand

Inget illa menat men...
Du får ta och läsa på lite i fotoskolan här på sidan. Kan man inte hantera sitt redskap på rätt sätt blir det tyvärr inget bra resultat.
Detta är vanligt bland personer som har fotat med kompakt och sedan byter till systemkamera.
Det är mer att hålla reda på, och det är inte lika förlåtande. Rätt hanterat ger det dock möjlighet till mycket mer.

Kort sagt.
Du vill antingen ha en kort slutartid som förhindrar att du eller motivet orsakar oskärpa, eller en viss bländare för att få ett visst skärpedjup.

Av/A/Bländarförval är bra att använda då du vill ha en viss bländare. Kan bero på att du vill ha ett visst skärpedjup eller pga att du vill ha in så mycket ljus som möjligt.

Tv/S/Tidsförval kan vara bra om du vill ha en viss slutartid. Kanske vill du ha 1/60 för att skapa lite rörelseoskärpa som ska framhäva att motivet rör på sig.
Klassiskt exempel är vid panoreringar på bilar som kör förbi. Du följer bilen och den ganska långa slutartiden gör att bakgrunden suddas ut lite. Googla på panorering så förstår du vad jag menar.

M/Manuell är egentligen bäst då du har ett ljus som inte förändras. Ställ in rätt, och alla bilder blir rätt exponerade. Ljusmätaren kan alltså inte luras.
Angående ljusmätaren ch hur den fungerar och luras. Läs i fotoskolan. Det är mycket viktigt att förstå detta.

P/Programautomatik är ett lite mer avancerat "autoläge". I autoläge kan du inte styra över någonting, men i P kan du styra över vissa saker. Ett bra exempel är ISO, som går att påverka i P men inte i autoläge.


Som någon sa nyss. 45grader på blixten är ingen standardinställning. Det fungerar inte alls om du inte har något tak, tex.
 
Jag är absolut ingen expert på konsertfoto, men med långt mer tid spenderade framför kameran än bakom den när det gäller konserter så har jag i alla fall ett rätt bra hum om vad man som artist faktiskt själv vill se.

Det första och viktigaste:

Blixt is big nono! Inte under några som helst omständigheter är en sådan tillåten. Dels därför att den ibland kan vara störande, men oftast för att bilderna blir livlösa och helt och hållet tappar atmosfär och närvaro. Konsertbilder med blixt ser ut som de är tagna i en replokal och det vill man givetvis inte.

Sedan är det i regel bara att dra upp ison så högt som möjligt, hitta trevliga (och gärna oväntade) vinklar och trycka på. Det finns en bra artikel i förra nummret av Kamera och Bild som tar upp det hela. Bl.a. finns en bild där tagen från ett dike, mellan publik och scen, nerifrån och upp med vidvinkel. Innovativt och nytänkande.

Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att konsertbilder måste vara skarpa, de får gärna vara både suddiga och ha rörelseoskärpa, men det handlar ju om tycke och smak.

Konsertbilder handlar till sist alltid om att fånga en stämning och då är det egentligen egalt om bilden har rörelser eller är oskarp så länge stämningen och atmosfären kommer fram.

/M
 
Inget illa menat men...
Du får ta och läsa på lite i fotoskolan här på sidan. Kan man inte hantera sitt redskap på rätt sätt blir det tyvärr inget bra resultat.
Detta är vanligt bland personer som har fotat med kompakt och sedan byter till systemkamera.
Det är mer att hålla reda på, och det är inte lika förlåtande. Rätt hanterat ger det dock möjlighet till mycket mer.

Kort sagt.
Du vill antingen ha en kort slutartid som förhindrar att du eller motivet orsakar oskärpa, eller en viss bländare för att få ett visst skärpedjup.

Av/A/Bländarförval är bra att använda då du vill ha en viss bländare. Kan bero på att du vill ha ett visst skärpedjup eller pga att du vill ha in så mycket ljus som möjligt.

Tv/S/Tidsförval kan vara bra om du vill ha en viss slutartid. Kanske vill du ha 1/60 för att skapa lite rörelseoskärpa som ska framhäva att motivet rör på sig.
Klassiskt exempel är vid panoreringar på bilar som kör förbi. Du följer bilen och den ganska långa slutartiden gör att bakgrunden suddas ut lite. Googla på panorering så förstår du vad jag menar.

M/Manuell är egentligen bäst då du har ett ljus som inte förändras. Ställ in rätt, och alla bilder blir rätt exponerade. Ljusmätaren kan alltså inte luras.
Angående ljusmätaren ch hur den fungerar och luras. Läs i fotoskolan. Det är mycket viktigt att förstå detta.

P/Programautomatik är ett lite mer avancerat "autoläge". I autoläge kan du inte styra över någonting, men i P kan du styra över vissa saker. Ett bra exempel är ISO, som går att påverka i P men inte i autoläge.


Som någon sa nyss. 45grader på blixten är ingen standardinställning. Det fungerar inte alls om du inte har något tak, tex.


Tackar för din syn på det hela. Jag tar absolut inte illa upp när ett sånt här inlägg dyker upp. tvärtom.

man jag har inte "precis" bytt upp mej till en system kamera. Allt du ser på mitt konto är taget med en eos det är bara det att jag inte kommer vidare. Men,, har fått min blixt nu och har laborerat mkt med den. Har tänkt på vad du sa med att valla blixten o det funkar fin fint. En favorit är att valla blixten 45 grader i väggen så att ansiktet på personen jag plåtar blir fint med softa skuggor =]

En sak är dock oklar. Jag har också latchat med slutar tider för att framhäva att ett motiv rör på sej. Men när jag ställer in blixten så att den syncar på andra rid´ån så dyngar det en blixt både i början och i slutet.. ska de va så? känns lite skumt
 
Jag är absolut ingen expert på konsertfoto, men med långt mer tid spenderade framför kameran än bakom den när det gäller konserter så har jag i alla fall ett rätt bra hum om vad man som artist faktiskt själv vill se.

Det första och viktigaste:

Blixt is big nono! Inte under några som helst omständigheter är en sådan tillåten. Dels därför att den ibland kan vara störande, men oftast för att bilderna blir livlösa och helt och hållet tappar atmosfär och närvaro. Konsertbilder med blixt ser ut som de är tagna i en replokal och det vill man givetvis inte.

Sedan är det i regel bara att dra upp ison så högt som möjligt, hitta trevliga (och gärna oväntade) vinklar och trycka på. Det finns en bra artikel i förra nummret av Kamera och Bild som tar upp det hela. Bl.a. finns en bild där tagen från ett dike, mellan publik och scen, nerifrån och upp med vidvinkel. Innovativt och nytänkande.

Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att konsertbilder måste vara skarpa, de får gärna vara både suddiga och ha rörelseoskärpa, men det handlar ju om tycke och smak.

Konsertbilder handlar till sist alltid om att fånga en stämning och då är det egentligen egalt om bilden har rörelser eller är oskarp så länge stämningen och atmosfären kommer fram.

/M

Det här med iso:n är jag med på. Fattar att ju högre iso jag har ju ljusare bilder. Dock grynigare. Men eftersom jag besitter lite skills i ps så gör inte lite gryn så mkt. En oskarp mask brukar lösa biffen.

Eftersom du säger att a flash is a big no no antar jag att du tänker på en annan typ av konsert än vad jag har i tanke. Eftersom detta är en trance fest där artisten består av en Dj bakom ett mixerbord borde la en blixt vara tillåtet? Har inte märkt av nån frustration förr (Även om det va från en liten ixus). Men eftersom jag kommer så nära inpå atristen så borde la en blixt med bouncer ge me ett schysst resultat?

Väldigt komplicerat är det iaf. Milljontals frågor i mitt huvud =S Oh well
 
första blixten är väl för blixtmätningen. kameran behöver slänga iväg en liten förblixt för att se hur mycket blixteffekt som behövs för att få en korrekt exponering.

går att slippa den om man kör med manuell effekt på blixten, eller använder sig av FV-lock (heter det så på canon-språk oxå?), som gör att du skickar ut en förblixt manuellt, å sen använder sig kameran av den infon för kommande blixtar. (vet inte helt hur det funkar med canon, och har inte använta mig av det på min nikon så mycket heller. men läs å testa, om det är nåt som skulle funka för dig!)
 
Nu har jag bara provat blixt typ tre gånger av tiotusentals bilder (alla tre blixtbilder blev misslyckade), men man behöver väl inte gå upp i iso så mkt när man använder blixt. Bruset syns ju knappt vid iso 800 i normala fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.