ANNONS
Annons

Tips för att få riktigt skarpa nattbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

M055

Medlem
Hej!

Har letat men inte kunnat hitta några bra tips. Använder mig av en Canon 350d och ett sigma 17-70mm som jag är riktigt nöjd med och lyckas få förvånansvärt bra skärpa (faktiskt!) i de flesta fallen. Men vid natt/kvällsfoto så har jag stora problem att sätta skärpan rätt. Brukar variera mellan både auto och manuell fokus men lyckas ändå inte sätta skärpan på rätt ställe.

En annan fråga är att även om jag använder mig av tex bländare 16, så får jag inte skärpa över hela bilden som jag vill uppnå.

Just det, använder också ett stabilt stativ som inte bör ge kameraskak! :)

Någon som kan ge lite bra tips för bättre natt/kvällsbilder?

hej..

använd ett vidvinkligt objektiv.

använd bländare 5.6 - 8. Fokusera på oändligt.

kombinationen mellan kort brännvidd och relativt nedbländat gör att du får ett stort skärpedjup.

Använder du någon typ av fjärrutlösare?

Väldigt liten bländare som till exempels f16 ger oskärpa pga. diffraktion. Så typ f8 blir nog oftast bättre. Använd raw-format så du kan justera grejar efteråt. Lågt iso ger mindre brus. Använd fördröjning på utlösaren om du inte har fjärris.

Lycka till,
Thorsten

Använd spegeluppfällning och trådutlösare.

För att ställa in skärpan så kan du införskaffa dig en laserpekare för en 100:- som du kan belysa målet som du vill ha skarpt och sätt focus punkten på pricken så sitter skärpan.

M055 skrev:
Hur använder man spegeluppfällning?

Tipset med laserpekaren var intressant, det måste provas :) !

Den bör finnas under custom instälningarna, när den är aktiverad (Används i samband med trådutlösare.)så trycker du av en gång och då fälls spegeln upp sen väntar du lite så alla vibrationer försvinner sen är det bara attt trycka av ett skott till och då ska det bli en bra bild :)

Jag har hört att på Canon så fälls spegeln när man trycker av vid användning av självutlösaren. Sedan när fördröjningstiden gått öppnas slutaren.
Använd det om din kamera inte har manuell spegelfällning.
/Erik

Du behöver ett stadigt stativ.
Vill du inte lägga för mycke pengar så har manfrotto skapliga stativ för runt 1500 kr som är rätt ok.

Kör mycke mörkerbilder o har hållt på med spegeluppfällning o trådutlösare o har sällan märkt någon skillnad om jag använt ett bra stativ.
Om du inte vill köra för långa tider så runt bl 5,6 -8 brukar vara lagom.
Däremot om du vill ha lyktor som stjärnor behöver du blända ner mer typ till 16-22.
Vet flera naturfotografer som körde tex pentax mellanformatskamera 67 utan trådutlösare o jag själv slutade oxå med det för jag märkte ingen skillnad med eller utan.
Det är samma sak med stativ idag kör jag med ett gitzo för runt 8000 kr o bilderna blir inte skarpare med det än ett 055 från manfrotto däremot är gitzo hållbarare o lättare.

Jag är inte hundra, men jag tror inte min 300D kunde göra spegeluppfällning, eller minns jag fel? Kanske det inte finns i 350D heller då?

Hälsningar, Thorsten

300D klarade inte spegeluppfällningen, undantagsvis var vid användning av "rysshacket".

t_mauritsen skrev:
Jag är inte hundra, men jag tror inte min 300D kunde göra spegeluppfällning, eller minns jag fel? Kanske det inte finns i 350D heller då?

Hälsningar, Thorsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar