Annons

Tips: Användbara funktioner i K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Tar ett initiativ till en ny tråd för oss som har K-7 men också för de som funderar på att skaffa denna fantastiska kamera. Eftersom kameran är ny för oss alla så finns det mycket att upptäcka men också mycket att missa. Har du hittat något som du gillar och som du vill dela med dig av? Tveka inte...

Kontrollpanelen

En väldigt användarvänlig funktion i K-7 är kontrollpanelen. Den aktiveras genom ett tryck på INFO-knappen i inspelningsläget. Kontrollpanelen ger en översiktlig bild av kamerans funktioner. Med hjälp av fyrvägsknapparna, OK-knappen samt den främre och bakre e-ratten kan man aktivera och justera funktionerna utan att navigera igenom det omfattande menysystemet. I love it! Prova och lek!

Bilagor

• kontrollpanel.JPG
    kontrollpanel.JPG
    21.8 KB · Visningar: 1,541
Mycket bra initiativ. Fick flera tips om K10 och K20 på det här sättet. Kommer också att öka beställningssuget så jag kanske inte kan avvakta en beställning länge till :)

Passar på att ställa några frågor för att stimulera tråden lite:
1) På K10 och K20 använder grönt program fortfarande custominställningarna, något som jag tycker är idiotiskt. Den enda gång en ägare av en så avancerad kamera använder grönt är när någon annan skall ta en bild. Men för mig som bl.a. flyttat AF till AF knappen är detta alltid en utmaning då man måste ge lite kamerautbildning först. Någon som testat om detta funkar på samma sätt fortfarande, eller om de 'fixat till det'.

2) Skulle också vara intressant att veta om det finns något sätt att få catch-in att funka även med AF-objektiv utan SDM?

3) Jag är medveten om att den nya HDR-funktionen inte matchar bilderna (skulle ta för mycket datakraft), men om SR används på ett smart sätt, alltså även mellan bilderna, borde 3 snabba bilder kunna hamna ganska rätt och alltså tillåta handhållen HDR (med stadig hand och SR förstås). Någon som testat?

Senast ändrad:
Så vitt jag förstår så är grönt-läge samma som på min K10:a. Förinställda och begräsade funktioner och justeringsmöjligheter.

Vad är catch-in?

Mycket bra initiativ. Fick flera tips om K10 och K20 på det här sättet. Kommer också att öka beställningssuget så jag kanske inte kan avvakta en beställning länge till :)

Passar på att ställa några frågor för att stimulera tråden lite:
1) På K10 och K20 använder grönt program fortfarande custominställningarna, något som jag tycker är idiotiskt. Den enda gång en ägare av en så avancerad kamera använder grönt är när någon annan skall ta en bild. Men för mig som bl.a. flyttat AF till AF knappen är detta alltid en utmaning då man måste ge lite kamerautbildning först. Någon som testat om detta funkar på samma sätt fortfarande, eller om de 'fixat till det'.

2) Skulle också vara intressant att veta om det finns något sätt att få catch-in att funka även med AF-objektiv utan SDM?

3) Jag är medveten om att den nya HDR-funktionen inte matchar bilderna (skulle ta för mycket datakraft), men om SR används på ett smart sätt, alltså även mellan bilderna, borde 3 snabba bilder kunna hamna ganska rätt och alltså tillåta handhållen HDR (med stadig hand och SR förstås). Någon som testat?

Så vitt jag förstår så är grönt-läge samma som på min K10:a. Förinställda och begräsade funktioner och justeringsmöjligheter.

Vad är catch-in?

Catch-in är något som finns på K10 och K20, och såvitt jag vet även på K-7. På K10 och K20 kunde det endast användas på manuella objektiv, eller på SDM-objektiv som man ju kan ställa om till MF. Det fungerar så att man ställer kameran på AF, och manuellt ställer in ett avstånd på objektivet. OM man sedan håller ner avtryckaren kommer kameran ta en bild så fort något kommer i fokus. Eftersom kameran inte behöver ställa om något objektiv, är detta väldigt snabbt och fungerar bra om man man arbetar med väldigt smalt skärpedjup eller saker som rör sig fort. Det skulle ju kunna vara smidigt om det även gick att använda denna funktion på KAF-objektiv (F, FA, D FA, DA) genom något menyval som fungerar som MF-knappen på SDM objektiven (DA, DA*). SÅ det var detta som var min fråga.

En annan detalj (bug) som finns på K10 och K20 är att catch-in endast fungerar om man har AF kopplat till avtryckaren. OM man som jag flyttat detta till AF knappen så tycker man ju att det borde funka som vanligt, d.v.s. jag håller in AF samtidigt som jag trycker på avtryckaren....men se det funkar inte, man måste in i Custommenyn och flytta tillbaka AF till avtryckaren...vore ju kul om denna detalj också fixats. Inte för att jag använder catch-in särskilt ofta, men det är en trevlig funktion att ha i verktygslådan.

En annan detalj (bug) som finns på K10 och K20 är att catch-in endast fungerar om man har AF kopplat till avtryckaren. OM man som jag flyttat detta till AF knappen så tycker man ju att det borde funka som vanligt, d.v.s. jag håller in AF samtidigt som jag trycker på avtryckaren....men se det funkar inte, man måste in i Custommenyn och flytta tillbaka AF till avtryckaren...vore ju kul om denna detalj också fixats. Inte för att jag använder catch-in särskilt ofta, men det är en trevlig funktion att ha i verktygslådan.

Se där. Nu har jag lärt mig något nytt! Trevlig funktion som jag aldrig upptäckte på min K10:a. Verkar dock fungera på samma sätt i K-7:an.

K-7 er mer "grønn" enn K10D. Jeg bruker AF knappen bak på kameraet for fokusering og har tatt vekk AF på utløserknappen. På K10D var det fortsatt slik når jeg satte kameraet i grønn modus, men på K-7 kobler den automatisk inn AF på utløserknappen i grønn modus. I tillegg endrer den også på andre ting med AF som K10D ikke gjorde. Det gjør grønn modus langt bedre synes jeg. Nå kan jeg låne vekk kameraet til min kone uten å måtte endre på menyer for å sette AF på utløserknappen. Det er bare å sette kameraet i grønn modus. Men at K-7 ikke vil lagre i RAW format i grønn modus er dumt.

K-7 er mer "grønn" enn K10D. Jeg bruker AF knappen bak på kameraet for fokusering og har tatt vekk AF på utløserknappen. På K10D var det fortsatt slik når jeg satte kameraet i grønn modus, men på K-7 kobler den automatisk inn AF på utløserknappen i grønn modus. I tillegg endrer den også på andre ting med AF som K10D ikke gjorde. Det gjør grønn modus langt bedre synes jeg. Nå kan jeg låne vekk kameraet til min kone uten å måtte endre på menyer for å sette AF på utløserknappen. Det er bare å sette kameraet i grønn modus. Men at K-7 ikke vil lagre i RAW format i grønn modus er dumt.

Det är ju alldeles glimrande. Underbart när Pentax lyssnar på kritiken och gör även dessa små förbättringar. Även om detta problem bara uppstår några gånger per år, så är det otroligt irriterande att behöva instruera folk hur de skall ta en bild. K-7 köpet kommer närmare och närmare....

catch-in

Heter förfokusering på Svenska, och Pentax har haft
det sen autofokusen kom, eller åtminstone Z-serien.
Används oxå till stativ och låst trådutlösare,
alltså man kan gå ifrån kameran.

Fotomagazin nr 8 har testat K7, "Voller innovationen".
Fick 79% mot; K20D - 75%, 50D - 80% och D300 - 80%.
För bildkvalitet respektive; 72, 71, 81 och 79%.
För snabbhet respektive; 78, 67, 80, och 74%.
För utrustning(eller finesser); 91, 85, 76 och 87%
För betjäning(eller handhavande); 85, 85, 83 och 85%.

Bildkvaliteten påverkar slutpoängen med 50%,
snabbhet och finesser 20% i var och handhavande 10%.

I facit står bla att labbresultatet inte är perfekt,
men kan åtgärdas med en firmwere uppdatering...

Senast ändrad:
En annan detalj (bug) som finns på K10 och K20 är att catch-in endast fungerar om man har AF kopplat till avtryckaren. OM man som jag flyttat detta till AF knappen så tycker man ju att det borde funka som vanligt, d.v.s. jag håller in AF samtidigt som jag trycker på avtryckaren....men se det funkar inte,

Hm, det funkar åtminstone på min K10a. Håll in AF-knappen samt tryck ner avtryckaren och håll in den också (AF-omkopplaren i AF-S). Bilden tas när AF-indikatorn tänds, dvs. funkar som förväntat.

Hm, det funkar åtminstone på min K10a. Håll in AF-knappen samt tryck ner avtryckaren och håll in den också (AF-omkopplaren i AF-S). Bilden tas när AF-indikatorn tänds, dvs. funkar som förväntat.

Intressant, precis så har jag försökt flera gånger men inte fått det att funka. Kan det vara så att någon firmware release fixat det kanske. Skall testa i helgen.

Inte så mycket aktivitet i den här tråden, så jag ställer ytterligare två frågor ifall någon har testat:

CA- och disorsionskompensewringen får man ju bara om man fotar JPG och tydligen gör det också kameran långsam, så kanske inget man vill ha påslaget. (Kanske kommer stöd för RAW och med snabb processor i nästa modell :) Men jag såg en notis någonstans att informationen om hur mycket CA och distorsion skall justeras, lagras i EXIF i RAW-filen. Någon påstod också att LightRoom kan eller kommer att kunna använda sig av denna information för att automatiskt kompensera för detta. SÅ två nyfikna frågor.

1) Har ni fått detta att fungera, eller är man hänvisad till Pentax mjukvara än så länge?

2) Hur bra fixar programmen att ta bort CA med den information som ligger i EXIF? Jag är lite skeptisk då jag inte tycker reglarna i LR är tillräckliga i de flesta fall för att förbättra CA nämnvärt.

Korrigeringen av distorsionen fungerar dock blir förhandvisningen långsammare. Än kan LR (2.4) inte hantera informationen. I Pentax egen programvara tar justeringarna automatiskt. Jag tycker att det är smidigare att fixa till CA i LR än Pentax egen programvara (det går segt).

En annan bra funktion är "vattenpasset". Kontrollpanel är ju redan nämd, den underlättar avsevärt. Att kontrollpanelen anpassar sig efter hur man håller kameran är en plus.

P-TTL fungerar bättre än tidigare.

Kit-objektivt var en postiv överraskning, slår dock inte 16-45 i detaljåtergivning. Jag använder den som WR-glugg.

Jag gick från K10 till K-7 och tycker att det var ett rejält lyft. Nu väntar jag bara på batterigreppet, har man en gång vant sig är det svårt att vara utan.

Jag har även provat att filma lite, det blir ganska stora filer i 16:9. Fokuseringen är ganska seg. Resultatet blir dock bra.

Det är bara att slå till Peter.

/Mats

Det är ingen tvekan om att jag skall slå till. Jag bara avvaktar lite... Så fort den finns på hyllan i lite volym kan jag nog inte stå emot längre. Kan nog bli köp den här veckan, vi får se. Men fortsätt lista smarta finesser så jag och andra får dregla lite mer, och så de som redan köpt får tips om funktioner de kanske missat.

Ljusmätningen med äldre objektiv fungerar bra (jag skrev ett inlägg i K-7 tråden).
Om man inte vill se "vattenpasset" (EV-stapeln försvinner) men ändå ha funktionen ställer man in "Horisontkorrigering" så fixar kameran det ändå (inom rimliga gränser).
Knapparnas placering är bättre, jag tycker att dn gröna knappen sitter riktigt bra under den bakre ratten.

Lite surt var det att kameran kom till min handlare dan efter det att jag hade åkte på semester. Jag hade dock bekanta som skulle till samma ställe så jag fick den några dagar senare.

/Mats

Catch in focus var ju jätte kul :D Har hört många Canon 1D ägare skryta över funktionen.

Kanske finns på alla systemkameror, jag har ingen aning.

"Catch in focus" är ingen nyhet, det fanns redan i min gamla SFXn. Jag tror att funktionen har funnits i alla Pentax med autofokus. Funktionen kräver friska batterier.

Eftersom jag hämtade ut min K-7 idag hade jag möjlighet att testa en av mina frågor i tråden; Att fota HDR handhållet funkar inte, SR klarar inte av ens mina stadiga händer mellan bilderna. Däremot funkar det utmärkt om man ställer ifrån sig kameran på något.

Hdr

Jag har varit ute och fotat hela dagen med K-7. Idag tog jag med stativ och fokuserade på att testa HDR i kameran. HDR funkar ju inte i alla situationer, men kameran sköter det hela riktigt bra. Här ett smakprov på bild direkt ur kameran, endast omskalad i LR.

För mig innebär detta att åtminstone ett ministativ kommer att finnas i kameraväskan mest hela tiden så man kan använda sig av detta ibland.

Bilagor

• 20090802-_PX33973-1-2.jpg
    20090802-_PX33973-1-2.jpg
    67 KB · Visningar: 689
Mer HDR

Här samma bild med HDR1 och HDR2 inställt.

Obs, kameran tar alltså tre olika bilder med olika exponering och lägger ihop dem till en. Man kan alltså inte ändra HDRningen i efterhand. Efter det att bilden tagits tar det 10-15 sekunder för kameran att räkna ut bilden.

Bilagor

• 20090802-_PX33987-1.jpg
    20090802-_PX33987-1.jpg
    26 KB · Visningar: 680
  • 20090802-_PX33988-1.jpg
    20090802-_PX33988-1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 683
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar