ANNONS
Annons

Tips ang bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fasken

Medlem
Hej!
Jag har fått en förfrågan om att fota en bekants bröllop men undrar om min utrustning räcker till?
Tar gärna imot tips & trix.
har läst att man gärna ska fota utan blixt så därför går jag i tankarna
att införskaffa mig ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM men prislappen hamnar då på 20.000 och visst har man jätte bra användning för det men känns lite så där just nu.

Det som finns idag i min kamera väska är
Canon EOS 40D
Tamron 17-50 F2,8
Canon 50 F1,8
Tamron 70-300 F4-5,6
Canon Speedligt 580EX II
Canon Speedlight 430EX

jag tror absolut att din utrustning räcker.
50mm 1,8 är nog helträtt att köra med, men allt beror ju hur mörkt/ljust det är, åk dit och pröva ungefär samma tidpunkt på dygndet som bröllopet är så vet du säkert.

Tips

Sök på fotosidan efter bröllop och du hittar svar på alla dina frågor och en massa andra frågor! Det är ett bra tips!!

Hej!
Jag har fått en förfrågan om att fota en bekants bröllop men undrar om min utrustning räcker till?
Tar gärna imot tips & trix.
har läst att man gärna ska fota utan blixt så därför går jag i tankarna
att införskaffa mig ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM men prislappen hamnar då på 20.000 och visst har man jätte bra användning för det men känns lite så där just nu.

Det som finns idag i min kamera väska är
Canon EOS 40D
Tamron 17-50 F2,8
Canon 50 F1,8
Tamron 70-300 F4-5,6
Canon Speedligt 580EX II
Canon Speedlight 430EX

Ja, bara senaste månaden har frågan varit upp i minst två olika trådar.

Som alltid säger jag dock: Fotografera INTE bröllop utan ett reservhus!

Och nej, ingen blixt! (Utom i extrema undantagsfall där inget annat alternativ finns. Det första man gör är att skaffa riktigt ljusstarka gluggar. Det andra man gör är att skruva upp ISO rejält. När inget av de alternativen fungerar, DÅ kan man börja fundera på blixt.)

Blixt, eller inte?

Jag är emot att använda blixt i kyrkan, det stör och jag upplever det som knepigt att få bra. Men ska du fota hela dagen så är det användbart, jag skulle skaffa ett stativ till 430EX och sedan använda 580EX, eller en sändare så kan du ha 580 på stativ också, som master så får du mer möjligheter. Läs gärna www.strobist.com

Det bröllop jag fotat, som gäst, använde jag 70-200/4 L, blev inte nöjd med brus och slutartid på ett 450d. Men med de snabba objektiven du har så tror jag du klarar dig bra.

Fotosidan har en bok om bröllopsfotografering i sin shop som jag tyckte var bra.

Min åsikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar