Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips angående scanner till mellanformat.

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa scanner till mellanformats negativ. Har ingen tidigare erfarenhet av scannrar. Tacksam för tips och råd.
Jag söker något enkelt och bra, priset är inte så viktigt. Kvalité och enkelt handhavande är viktigare.
Mvh, Håkan Strand

Ett kostnadseffektivt förslag är någon av de dyrare konsumentflatbäddrarna. Jag är mycket nöjd med min Epson 4870 (även om den inte riktigt matchar en dedikerad filmskanner). Uppföljaren heter 4990 har jag för mig och 4870 lär knappast gå att få tag i idag misstänker jag. Mjukvaran är inte heloptimal när det gäller att få till färger exakt utan ett kallibreringsförfarande är nog att rekomendera om man vill ha konsekventa bra resultat (se Stefan Ohlsons artikelserie om colormanagment här på fotosidan).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar