Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timer i displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Jag har en Nikon D90 och jag undrar om det finns någon timer i displayen som visar hur lång tid det är kvar till själva bilden tas? (Om ja, hur får man fram den?)

När det är lite skymning och jag vill fota något så händer ingenting och jag vet inte heller hur lång tid det är kvar till själva bilden tas. Sedan finns ingen funktion heller som jag har funnit, hur man manuellt aktiverar blixten eller ej, så då drar jag fram blom-symbolen och trycker ner halva avtryckaren till blixten löser ut sig och sedan kan jag ta kort på objektet jag önskar utan att behöva vänta okänd tid till bilden tas.

Tror ni andra kameror som t.ex. Canon har sådan här timer-funktion eller andra nyare Nikon-kameror om nu D90 inte har det?


MVH at1981 !!
 
Hejsan!


Jag har en Nikon D90 och jag undrar om det finns någon timer i displayen som visar hur lång tid det är kvar till själva bilden tas? (Om ja, hur får man fram den?)

När det är lite skymning och jag vill fota något så händer ingenting och jag vet inte heller hur lång tid det är kvar till själva bilden tas. Sedan finns ingen funktion heller som jag har funnit, hur man manuellt aktiverar blixten eller ej, så då drar jag fram blom-symbolen och trycker ner halva avtryckaren till blixten löser ut sig och sedan kan jag ta kort på objektet jag önskar utan att behöva vänta okänd tid till bilden tas.

Tror ni andra kameror som t.ex. Canon har sådan här timer-funktion eller andra nyare Nikon-kameror om nu D90 inte har det?


MVH at1981 !!
Jag vet inte vad du egentligen menar, men det låter som att du kör på programlägen??
Isåfall är det kameran som bestämmer då blixten ska ploppa upp. Välj istället att använda dig av M, S, A eller P så bestämmer du då du vill ha blixt eller inte.
Eller är det självutlösaren du menar? Då blinkar en lampa som okar farten då det närmar sig "skott". Tiden till avtryck kan du ställa in själv via menyerna.
 
Alla Canons EOS modeller (sedan 1987) räknar ner sekunderna på displayen, om det är självutlösaren du menar.
 
Blixten aktiverar du genom att trycka på knappen ovanför BKT, är blixten uppe så avfyras den i alla lägen förutom i autoläget utan blixt. (andra speciella undantag kanske finns?)

Det ska ta ungefär 65 ms för bilden att tas på en D90, det är inte så att du kör med AF-A eller AF-S och inte får fokus på något som därmed förhindrar att bilden tas? Testa med att vrida vredet från AF till M, är fördröjningen kvar då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.