ANNONS
Annons

Time capsule eller WD my book

Produkter
(logga in för att koppla)
…om jag tar bort en bild från datorn då jag har den på en extern hårddisk. Ett tag senare hämtar jag den bilden från den externa hårddisken till datorn igen för jag vill använda den. …

Varför flytta på filen? Funkar finfint att redigera bilden även om den ligger på en extern disk, kanske inte lika snabbt men flytten tar ju oxå tid.

Underbar bild Bo.

Så du menar att jag tex kan ha alla bilder på en extern hårddisk och arbeta med dom därifrån. Men Lightroom ligger ju på datorn och om jag då klickar på importera från den externa hårddisken så flyttar väl lightroom bilderna till datorn ?

Alltså. Jag vill ju kunna ta bort 8/10 av mina bilder från datorn för att spara plats och få datorn lite mindre trött. Men jag vill också lätt kunna arbeta med bilderna igen utan att behöva göra om justeringarna varje gång.

Backupen kommer jag nog göra manuellt som jag hittils gjort för jag fattar inget annat.

Mvh / Johannes

Underbar bild Bo.

Så du menar att jag tex kan ha alla bilder på en extern hårddisk och arbeta med dom därifrån. Men Lightroom ligger ju på datorn och om jag då klickar på importera från den externa hårddisken så flyttar väl lightroom bilderna till datorn ?

Alltså. Jag vill ju kunna ta bort 8/10 av mina bilder från datorn för att spara plats och få datorn lite mindre trött. Men jag vill också lätt kunna arbeta med bilderna igen utan att behöva göra om justeringarna varje gång.

Backupen kommer jag nog göra manuellt som jag hittils gjort för jag fattar inget annat.

Mvh / Johannes

Lightroom flyttar inga bilder. Antingen kopieras de eller så kan man lägga till dem och låta de ligga där de ligger. Sen vid import så väljer du var till som bilderna skall kopieras.
Så länge datorn har ca10GB eller mer ledigt så påverkas inte datorns prestanda för att det ligger många bilder på disken. 1000 eller 1000000 gör det samma, om man inte skall gå in bland bilderna o kolla såklart.

En bild behöver du bara justera en gång oavsett var den ligger. Flytta bara inte på bildfilen (utanför Lightroom).

Lightroom flyttar inga bilder. Antingen kopieras de eller så kan man lägga till dem och låta de ligga där de ligger. Sen vid import så väljer du var till som bilderna skall kopieras.
Så länge datorn har ca10GB eller mer ledigt så påverkas inte datorns prestanda för att det ligger många bilder på disken. 1000 eller 1000000 gör det samma, om man inte skall gå in bland bilderna o kolla såklart.

En bild behöver du bara justera en gång oavsett var den ligger. Flytta bara inte på bildfilen (utanför Lightroom).
Bara ett förtydligande:
LR flyttar inga bilder automagiskt, menar Bo.
Precis som Bo skriver så går det alldeles ypperligt att flytta bilder inifrån LR. Bara och använda drag and drop. Det knepiga kan vara att få LR att begripa att det finns en ny disk. Blanda inte ihop folders med Collections, Kollektioner finns bara i LR.

Tycker du skall skaffa 2 stycken WD My Passport USB3 diskar. Dessa är tillräckligt små för att också ta med på resor.
På resor kopierar jag alltid bilderna till båda diskarna samtidigt. Finns en inställning för detta i LR importdialog. Sedan har jag en disk i handbagaget och stoppar en i det incheckade bagaget.
Då har jag säkrat åtmnstone den delen.
Diskarna är snabba nog att jobba direkt emot. Så den ena av dem är också min masterdisk, disk A.Väl hemma använder jag ett macprogram som heter Chronosynk.
Där lägger jag upp synkscript som sedan schemalägga. I mitt fall synkas masterdisken till WD disk B.
Vilket gör jag alltid har samma folderstruktur och bilder på båda diskarna.
Jag skriver alltid redigeringar och metadata till XMP-filerna vilket gör att mina redigeringar ligger lagrade även i dem. Så jag är inte helt beroende av LR-cat. Fast även denna finns på varje disk och synkas.

Sedan kopierar jag också alla filer till en större NAS-server med 4 diskar som ger mig lite extra säkerhet.
Från denna kör jag sedan en back-up till en WD disk som sedan förvaras på annan plats.
På det sättet är jag också skyddad mot brand och stöld.

Så "best practise" är att ha sina dokument/bilder på åtminstone 3 diskar varav en inte förvaras i huset.
Då är man så säker som man med rimlig instats kan begära.
Jag kör också Time Capsule som backar upp husets Macar. Fast jag kan inte rekommendera den lösnngen också för bilder.
Den kommer skapa en kopia av xml-filen varje gång det görs en förändring i LR eller LR-cat.
Det är mycket mer flexibelt att istället använda ett backup/synk-program.
Här kan man välja om det som ändras skall arkiveras eller om raderade filer också skall raderas på back-up diisken eller inte.
Det är då också lättare att gå in och kolla om master och back-up disk är lika.
Med TM är detta nästan omöjligt.

Tack för alla fortsatta svar det är ju kanon att folk inte tröttnar på mitt ickeförstående :)

Jo det är en WD my passport jag har sedan innan. Kanske ska skaffa två till då.

Jag är inte så bra på lightrooms alla inställningar men väldigt intressant att jag då kan arbeta med bilderna direkt från en extern hårddisk.

Stort tack alla. Får skaffa mig två externa hårddiskar först nu och sen lär det ju komma en ny tråd med frågor om hur jag ska ställa in lightroom bäst :)

Mvh / Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar